برپایی نمایشگاهی به یاد طراح لوگوی پفک نمکی و آدامس شیک

آیین افتتاحیه نمایشگاه گروهی پوستر «ساده رنگی» به یاد سرژ آواکیان پنجشنبه، ۸ مهرماه در موزه گرافیک ایران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نوشت، نمایشگاه «ساده رنگی» پنجشنبه ۸ مهرماه با حضور شاپور دیوسالار معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی تهران، محمدجواد حق‌شناس عضو سابق شورای شهر تهران، آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی، نورایر آرامیانس رییس شورای خلیفه گری ارامنه تهران و رافیک ملیکستیان عضو شورای خلیفه گری ارامنه تهران، شاپین آبرامیان عضو هیات مدیره انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران، آرماند درور عضو هیات مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی آرارات و آرتویت زهرابیان مدیر انتشارات نائیری، فاطمه کرکه‌آبادی، مهردخت دارابی و محسن سلیمانی از اعضای هیات مدیره‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک در موزه گرافیک گشایش یافت.

‎فاطمه کرکه‌آبادی رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در ابتدا گفت: سرژ آواکیان از طراحان گرافیک پیشکسوت ایرانی ـ ارمنی و از اولین استادان این حرفه و برای سال ها رئیس گروه گرافیک در دانشگاه هنر تهران بوده است و در زمینه ایجاد حوزه های تخصصی جدید در رشته گرافیک دانشگاهی و تربیت نسلی جدید از طراحان گرافیک نقش موثر و پایداری داشته است.

‎نورایر آرامیانس رییس شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران نیز در سخنانی گفت: استاد سرژ در جامعه ما حضوری فعال داشت و از افتخارات جامعه ارامنه به حساب می‌آید. خوشحال هستیم که نمایشگاهی از آثار و با یاد او برگزار شده است و از انجمن صنفی طراحان گرافیک نیز بابت اینکه زحمات استاد را ارج نهادند، تشکر می‌کنم.

‎آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان سخنران بعدی بیان کرد: ارامنه از دیرباز در عرصه‌های هنری، فرهنگی، اجتماعی و علمی از اولین‌ها بودند و سرژ نیز از چنین افرادی بود و یاد و خاطره او در اذهان باقی است.

‎شاپور دیوسالار معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی تهران نیز ضمن ابراز امیدواری برای استمرار برنامه‌های ویژه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، گفت: سرژ آواکیان، این استاد بزرگ حق بزرگی بر گردن ما دارد و برگزاری این نمایشگاه شاید کمترین کاری است که می‌توانستیم برای ایشان انجام دهیم. امیدوارم این برنامه‌ها استمرار داشته باشد و سازمان زیباسازی تهران نیز تمام قد در اختیار اجرای چنین برنامه‌هایی خواهد بود.

‎محسن سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک که از شاگردان سرژ آواکیان است، در سخنانش به ذکر خاطره از این استاد فقید پرداخت و افزود سرژ استادی بود که در آن سال‌ها همه دوست داشتند شاگردش باشند. سرژ آواکیان یکی از مهربان‌ترین اساتید دانشگاه بود و من علاوه بر آموزش، از او درس زندگی فراگرفتم.

ساناز آرین‌فر دبیر نمایشگاه «ساده رنگی» نیز در توضیح ایده برگزاری نمایشگاه بیان کرد: ایده برگزاری این نمایشگاه را اوایل سال با انجمن صنفی طراحان گرافیک مطرح کردم و چون سرژ، از اعضای قدیمی انجمن بود با استقبال خوبی از سوی هیات مدیره انجمن مواجه شدم. پس از آن قرار شد جمعی از همکاران و شاگردان استاد سرژ، اآثارشان را برای یادبود او خلق کنند تا آنها را در کنار برخی آثار دیده‌نشده خودش به نمایش بگذاریم.

‎وی درباره بخش‌های نمایشگاه نیز گفت: در این نمایشگاه ۴۳ اثر از ۴۰ هنرمند به نمایش درآمده است که به یاد سرژ و در اولین سالگرد درگذشتش آثاری را خلق کرده اند. همچنین در بخشی از نمایشگاه تعدادی از آرت‌ورک‌ها و برخی از اتودهای طراحی لوگوهای معروف وی که تا به حال دیده نشده، برای اولین بار نمایش داده شده‌اند. برخی از ابزار و لوازم کار استاد نیز در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده اند، همچنین پوسترهای سیلک و افست طراحی‌شده توسط استاد نیز در نمایشگاه بوده و البته پوسترهای سیلک ایشان، بخشی از پوسترهایی هستند که برای اولین بار در ایران با تکنیک چاپ سیلک چاپ شده‌اند.

‎آرین‌فر همچنین عنوان کرد: این نمایشگاه به مناسبت اولین سالگرد درگذشت سرژ آواکیان، هنرمند و استاد پیشکسوت رشته گرافیک و همچنین ادای احترام و پاسداشت پنجاه سال فعالیت حرفه‌ای و تدریس گرافیک این هنرمند و تربیت شاگردان بی‌شمار، برگزار شده است. از آشناترین کارهای استاد آواکیان می‌توان به مجموعه طراحی‌ها و کارهای تبلیغاتی وی برای شرکت مینو (از جمله طراحی لوگو و بسته پفک نمکی و آدامس شیک) اشاره کرد.

‎در این نمایشگاه، ۴۴ پوستر یادبود از ۴۱ هنرمند متشکل از فرزاد ادیبی، اونیش امین ‌الهی، مصطفی اوجی، ادیک بغوسیان، نسرین بنیادی، علی بوذری، احسان پارسا، کوروش پارسانژاد، فرشید پارسی‌کیا، آرا ترهاروتونیان، اسدالله چهره‌پرداز، علی خسروی، علی خورشیدپور، مهردخت دارابی، لادن رضایی، مازیار زند، محسن سلیمانی، آلفرد شجاع بابایی، قباد شیوا، مهدی فاتحی، اشکان قازانچایی، کوروش قاضی مراد، مجید عباسی، کیانوش غریب‌پور، مدیا کاراپتیان، مجید کاشانی، فاطمه کرکه‌آبادی، حسن کریم‌زاده، مریم کهوند، بهروز کیانی، اهورا محمدی، سیما مشتاقی، مهنوش مشیری، فاطمه ملک‌افضلی، ایرج میرزاعلیخانی، سیروس سلیمی، اردشیر میرمنگره، نوشین ناظمان، سونیا نواب، حسین نوروزی و آرپا هاکوپیان به نمایش درآمد.

‎ نمایشگاه به مدت ۲ هفته یعنی تا ۲۱ مهر ماه در موزه گرافیک ایران برپا است و بازدیدکنندگان می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از آن بازدید ‌کنند.

موزه گرافیک ایران در بزرگراه باقری، بلوار استقلال، خیابان شهیدان قزوینی شمالی (توحید شمالی)، پارک پلیس، عمارت ارباب هرمز قرار دارد و یکشنبه تا پنج شنبه، ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر میزبان مراجعان است.

logo-samandehi