انتشار کتاب “تجزیه و تحلیل ۲۰ اثر از ۱۰۰ سال معماری معاصر جهان˝


در این کتاب که رویکردی تحلیلی به آثار فاخر دهه ۹۰ تا اوایل قرن ۲۱ دارد، بناهای بین‌المللی ساخته شده در این سال‌ها برگزیده شده‌اند. این بناها از نظر ویژگی‌های مختلفی چون عملکرد، فرم و فضای معماری، نسبت به بناهای عصر خود برجسته می‌باشند و از این حیث شایسته توجه و بررسی در این کتاب هستند.

محققین بر این باورند که گام آغازین یک طراحی مناسب و درخور با یک شناخت آگاهانه و علمی صورت می‌پذیرد. بر این اساس نویسندگان به این نتیجه رسیدند که جای خالی این شناخت در دانشجویان دروس پایه در ایران، تنها نسبت به بناهای ایرانی نیست و این به دلیل عدم آشنایی بسیاری از دانشجویان با آثار ارزنده در سایر کشورهای دنیا است، پس به ارائه اثر دیگری به نام “تجزیه و تحلیل ۲۰ اثر از ۱۰۰ سال معماری معاصر جهان” پرداختند.

در فرایند تنظیم این اثر، انتخاب بناهای حائز ارزش از تعداد زیادی ساختمان‌های شاخص در سراسر دنیا، مرور ادبیات در حوزه “ادبیات تحلیلی آثار معماری”، دستیابی به رویکرد مناسب در تجزیه و تحلیل آثار منتخب، تبیین اصول بکارگرفته شده در فرایند تجزیه و تحلیل، دسته‌بندی و مرتب‌سازی بیست اثر مرتبط با اصول منتخب، همچنین نتیجه‌گیری و خلاصه‌نویسی تجزیه و تحلیل هر اثر جهت مقایسه در انتهای کتاب موردبررسی قرار گرفته است.

این اثر توسط دکتر محسن فیضی؛ استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، همچنین دکتر مهدی خاک زند؛ استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران و به همت انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران به چاپ رسیده است.

منبع : معمارنیوز

logo-samandehi