صادرات صنایع‌دستی لوکس، یک نیاز است

اگر بتوانیم از تاجران صنایع‌دستی که بزودی به مرز 50 نفر خواهند رسید خوب حمایت کنیم، فکر می‌کنم از بیش از 200 هزار هنرمند حمایت کرده‌ایم. اگر چرخ صادرات بچرخد، به طور حتم چرخ همه‌ حوزه‌های صنایع دستی می‌چرخد.

بهمن نامورمطلق، معاون صنایع‌دستی در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا درباره جلسه‌ اخیری که رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با صادرکنندگان داشته‌ است، بیان کرد: این جلسه‌ بیشتر به بهانه تشکیل انجمن صادرکنندگان صنایع دستی برگزار شد تا تاجران و صادرکنندگان بتوانند به صورت مستقیم با آقای سلطانی‌فر گفت‌و‌گو کنند.

او ادامه داد: در این جلسه دست‌اندرکاران اقتصادی صنایع دستی مشکلات‌شان را بیان و پیشنهاداتی هم مطرح کردند. از جمله مشکلات جدی آنها بحث ضوابط گمرکی است که همراه با فعالیت آنها نیست. حمل و نقل از جمله دیگر مشکلات صادرکنندگان صنایع‌دستی است که در کشورمان با آن مواجه هستند که هزینه‌های تمام شده برای جابجایی صنایع دستی به ویژه صادرات را بالا می‌برد.

نامورمطلق افزود: بحث دیگری که در این جلسه مطرح شد،‌ مشکلات مجوز و مشوق‌های صادراتی است که تاجران این حوزه با آن مواجه هستند. همچنین تسهیلات لازمی که این بخش به آن نیازمند است و با کمبود یا عدم وجود آن مواجه هستیم نیز مطرح و هرازگاهی هم پیشنهاداتی ارائه شد. در ادامه پیشنهادات دوستان در حوزه صنایع دستی، آقای سلطانی‌فر نیز نظراتی را اعلام کرد؛ از جمله تاکید در صادرات اقلام فاخر، لوکس و لاکچری صنایع‌دستی. زیرا این موضوع گردش مالی و ارزآوری خوبی به همراه خواهد داشت.

معاون صنایع‌دستی بیان کرد: من پیش از این نیز درباره اینکه می‌خواهیم بنز صنایع دستی تولید کنیم صحبت کرده بودم. سخنان آقای سلطانی‌فر به این معنا نیست که بخواهیم صادرات را محدود به صنایع فاخر یا لوکس کنیم، بلکه منظور این است که این دسته از صنایع دستی نیز مورد توجه جدی قرار بگیرد. در حال حاضر عمده تجارت صنایع دستی با کالاهای کاربردی به ویژه به کشورهای منطقه از جمله عراق و ‌افغانستان صورت می‌گیرد.

او افزود: ‌هم اکنون بیشترین صادرات صنایع دستی در حوزه سفال، شیشه و گلیم است که همه این کالاها کاربردی است. قرار نیست ما در حوزه صادرات تک محصولی کار کنیم، بلکه معاونت صنایع دستی از صادارت کلیه کالاهایی که قابلیت این کار را داشته باشند، حمایت می‌کند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: ما علاقمندیم که صنایع دستی در بخش کاربردی و کالاهای فاخر تقویت شود تا بتوانیم به اهداف تعیین شده خودمان تا پایان برنامه ششم توسعه که رسیدن به یک میلیارد دلار صادرات و یک میلیارد فروش به گردشگران در داخل کشور است، برسیم. ما برنامه‌هایی برای این هدف تعیین کردیم که به این مبلغ دو میلیارد تومان جدا از فروش صنایع دستی در داخل کشور برسیم.

نامور مطلق گفت: حدود 40 تاجر بزرگ در این حوزه شناسایی شده‌اند که بخش عمده آنها در جلسه صادرکنندگان با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حاضر بودند. اگر بتوانیم از این افراد که بزودی به مرز 50 نفر خواهند رسید خوب حمایت کنیم فکر می‌کنم از بیش از 200 هزار هنرمند حمایت کرده‌ایم. اگر چرخ صادرات بچرخد به طور حتم چرخ همه‌ حوزه‌های صنایع دستی می‌چرخد.

logo-samandehi