شیراز موزه هنرهای معاصر خواهد داشت

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا ، چهارمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» 11 آبان در مجموعه «سرزمین سبز» شیراز آغاز به کار کرد. برای اولین‌بار است که نمایشگاه سرو نقره‌ای در شهر دیگری برگزار می‌شود. در مراسم افتتاح سرو نقره‌ای علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مجید ملانوروزی (مدیر مرکز تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و طراحان گرافیکی از تهران مانند قباد شیوا، مصطفی اوجی، اسدالله چهره‌پرداز، علی رشیدی، ساعد مشکی، کوروش پارسانژاد، بیژن صیفوری، اونیش امین‌الهی، احسان مهدوی و ... حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، بهزاد مریدی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس - با بیان این‌که دیدن، بر شنیدن و گفتن غلبه پیدا کرده است، گفت: امروز از همه امور، حتی دوردست‌ترین جزایر این کره خاکی، حتی اگر نرفته باشیم، تصویر روشنی داریم. اگرچه فرهنگ بصری انسان در حال رشد و پرورش است، اما همواره با جنبه آسیب‌شناسانه آن یعنی آلودگی بصری نیز روبه‌رو هستیم. برای کنترل این آلودگی بصری برخی پیشنهاد به ارتقای سواد بصری می‌دهند، یعنی مردم باید بیاموزند که کدام تصاویر بی‌ارزش و کدام باارزش است. برای کاهش آلودگی بصری، بیش از همه، هنرمندان می‌توانند یاری‌مان کنند. این برعهده تصویرسازان است که فرهنگ بصری و سواد بصری را ارتقا دهند و با آفرینش آثاری زیباشناسانه بر کیفیت تصاویر بیفزایند. به این خاطر، امیدمان به گرافیست‌هاست.

در ادامه، علی رشیدی - رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران - یکی از اهداف این انجمن را تمرکززدایی در بحث برپایی دوسالانه های هنری بویژه سرو نقره‌ای عنوان و از این‌که سرو نقره‌ای در شیراز نیز برگزار شده است، ابراز خوشحالی کرد.

مرتضی محلاتی - مدیر چهارمین دوسالانه گرافیک سرو نقره‌ای در شیراز - نیز اظهار کرد: نیمی از ما بارها دوست داشتیم اتفاق‌هایی را که در سطح سرو نقره‌ای در تهران افتاده است، ببینیم؛ اما به‌دلیل محدودیت‌ها نتوانستیم و الان باعث خوشحالی است که سرو نقره‌ای به شیراز آمده است.

سپس ایسیدرو فرر - مهمان ویژه این دوره سرو نقره‌ای - به تجربه حضورش در ایران اشاره کرد و گفت: دنیای غرب مملو از پیش‌قضاوت‌های پوچ است. پیش‌قضاوت‌هایی که خیلی دور از واقعیت است. تنها راه فهمیدن ایران سفر کردن به این کشور است. دیدن این‌که ذات انسان در همه جای دنیا یکسان است، تجربه والایی است. از این رو، در دو روزی که ایران هستم تمام ذهیت‌هایی را که براساس پیش قضاوت‌های غربی داشتم، پاک شد و این را با چشمانم دیدم ایران کشوری با مردمی به شدت سخاوتمند و خلاق است. برای من اینجا بودن بهترین هدیه است.

فرر که بارها مورد تشویق جمعیت قرار گرفت، درباره تعریفش از گرافیک اظهار کرد: به تعداد نامحدودی تعریف مانند تعداد طراحان در دنیا وجود دارد و من هم تعریف خودم را از گرافیک می‌گویم؛ طراحی ممکن کردن تصور خیالی است. از این رو، باهم و در بین هم تصورات خیالی را ممکن می‌کنیم.

علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز از برگزاری بیست‌وسومین دوسالانه هنر جوان ایران سال آینده در شیراز خبر داد و افزود: حیف است شهری با این قدمت و استعداد موزه هنرهای معاصر نداشته باشد. بنابراین با فراهم کردن امکانات می‌شود برنامه‌ای اجرایی این موزه در شیراز را در برنامه ششم توسعه قرار داد.

پس از سخنرانی مرادخانی، مجری برنامه هم خبر اختصاص زمین از سوی شهردار صدرا برای تأسیس موزه هنرهای معاصر را اعلام کرد تا یکی از دستاوردهای مهم سرو نقره‌ای برای شیراز، احداث این مکان باشد.

در ادامه، نمایشگاهی از 750 اثر راه‌یافته به این دوسالانه در شش گرایش طراحی پوستر، نشانه، جلد کتاب، تجاری، حرف فارسی و موشن گرافیک به‌نمایش گذاشته شد که تا 20 آبان‌ماه در مجموعه گرین‌لند در حال برگزاری است.

logo-samandehi