پنجمین نمایشگاه شاهنامه نگاری در نگارخانه لاله

نگارخانه لاله به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، پنجمین نمایشگاه شاهنامه نگاری را برگزار می نماید.

این نمایشگاه ضمن توجه به جایگاه شاهنامه در فرهنگ حماسی و ملی ایران و با هدف زنده نگهداشتن این اثر فارسی از منظر هنرهای تجسمی برنامه ریزی شده و سعی در بازخوانی تمثیل ها و قابلیت های بصری آن داشته است.

نگارخانه لاله در سالهای اخیر بستری برای ارائه آثار هنرمندان مرتبط با این موضوع فراهم و در قالب نمایشگاه های سالانه شاهنامه نگاری ساماندهی نموده است و نمایش پیش رو، پنجمین دوره این رویداد ارزشمند است. در گردآوری آثار، تنوع نگاه 23 هنرمند پیشکسوت و جوان به این موضوع در قالب آثار نقاشی، مجسمه و دیجیتال آرت مورد نظر بوده است.

هنرمندان شرکت کننده:

فرح اصولی ، رضا افسری، رضا بانگیز، مهدی حسینی، جمشید حقیقت شناس، سعید خضایی ، فرشید داودی ، پژمان رحیمی زاده، پیمان رحیمی زاده، عربعلی شروه، طاهر شیخ الحکمایی، بهزاد شیشه گران، ترانه صادقیان ،کیوان عسگری ،یعقوب عمامه پیچ ، حمید فام ، نیلوفر قادری نژاد ، مرضیه قره داغی ، بهنام کامرانی، ایرج محمدی ، جعفر نجیبی ،علی ندایی، رضا هدایت

پنجمین نمایشگاه شاهنامه نگاری روز جمعه 24 اردیبهشت 95 با حضور هنرمندان و علاقه مندان از ساعت 16 تا 20 در نگارخانه لاله گشایش خواهد یافت. و برای بازدید تا 5 خرداد از ساعت 9تا13-14 تا 19 ادامه خواهد داشت. نشانی: تهران، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله، نگارخانه لاله. تلفن:88960492

آثار ادبی از دیرباز نقشی ویژه در الهام بخشی به هنرمندان عرصه تجسمی داشته و همگامی ادبیات و نقاشی به صورت مجموعه آثار هنری گرانبها در تاریخ فرهنگ ایران زمین آشکار است. در این میان شاهنامه شاهکار بزرگ حماسه سرای ایرانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی جایگاه خاصی داشته و روایت های تصویری متنوعی همچون شاهنامه های مصور، خیالی نگاری ها ، چاپ های سنگی و ... از دوره های مختلف هنر ایران به جای مانده است. نشانه ها و نمادهای شاهنامه در قامت اسطوره ها و حماسه ها ظاهر شده و این اثر فرهنگی را به صحنه ی رویارویی نیروهای خیر شر بدل ساخته است که این عناصر در جریان هنرتاریخی، و شکل گیری مدرنیسم تا جریان هنر معاصر، برخی هنرمندان را وا داشته تا با نگاهی به شاهنامه و هم پروازی با آن، منظر بصری جدیدی ارائه نمایند.

امید که تداوم نمایشگاه هایی از این دست، فرصتی برای توجه و دوباره خوانی شاهنامه فراهم نموده و در انتقال این اثر جاودانه به نسل های آینده نقشی داشته باشد.


logo-samandehi