آغاز دومین تجربه بین‌المللی هنرمندان محیطی ایران

موزه «کنشتاله» مجارستان از امروز میزبان مجموعه‌ای از آثار هنرمندان محیطی ایران در قالب نمایشگاهی با نام «اکو آوانگارد» خواهد بود.

اکو آوانگارد

محمود مکتبی - کیوریتور این نمایشگاه - که برای حضور در این رویداد به مجارستان سفر کرده است، به ایسنا گفت: موزه کنشتاله مجارستان نمایشگاه بزرگی در رابطه با هنر محیطی و هنر طبیعت، گردآوری کرده و برگزار می‌کند که در آن، سه بخش عمده وجود دارد و توسط سه کیوریتور انتخاب شده است. بخش نخست، بخش بین‌المللی با عنوان «اشاره‌های کوچک» است که در آن، آثار هنرمندان صاحب‌ نام و بزرگی مانند ایشی ایکدا، نیلز اودو، کریس بوس، آنتونی گروملی و احمد نادعلیان به‌نمایش درمی‌آید و به نوعی پیشینه‌ی این هنر محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در بخش دیگر این نمایشگاه با عنوان «همبستگی طبیعت» آثار هنرمندان مجار طی چند دهه‌ی اخیر نمایش داده شده که کیوریتور این بخش «کاتالین کشرو» از مجارستان است و در بخش آخر، نمایشگاه «اکو آوانگارد» را داریم که به هنر محیطی ایران اختصاص دارد و من کیوریتور آن بوده‌ام.

این هنرمند همچنین اظهار کرد: دیروز با هر دو کیوریتور نمایشگاه‌های دیگر صحبت‌های خوبی را انجام دادیم و آثار هنرمندان ایرانی برای آن‌ها بسیار جذاب بود. «جان کی گرانده» کیوریتور نمایشگاه «اشاره‌های کوچک» سرشناس‌ترین نویسنده در حوزه‌ی هنر محیطی در دنیاست و امیدوارم در کتاب بعدی‌اش از هنرمندان ایرانی و به‌طور کلی، جریان هنر محیطی در ایران بنویسد.

مکتبی با اظهار خوشحالی نسبت به حضور در این نمایشگاه، گفت: من بسیار خوشحالم که امروز همپای جریان بین‌المللی این هنر حرکت می‌کنیم و در چنین سطحی می‌توانیم یک بخش اختصاصی برای هنرمندان ایرانی داشته باشیم. شک ندارم این روند خوب ادامه پیدا خواهد کرد. این دومین نمایشگاه بین‌المللی ما در رابطه با هنر محیطی پس از نمایشگاه «فضاهای زندگی» در رومانی در دو سال اخیر است. افتتاحیه‌ی این نمایشگاه‌ها پنجم مردادماه ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.

نمایشگاه «اکو آوانگارد» از ۵ مردادماه تا ۲۵ مهرماه ۱۳۹۵ در مجارستان و به دعوت موزه «کنشتاله» این کشور برپاست.

logo-samandehi