نقاشی قهوه‌خانه‌ای و آثار پیشگامان هنر ایران در موزه هنرهای معاصر اصفهان

مجید احمدی کیوریتور دو نمایشگاه "مروری بر نقاشی قهوه‌‎خانه‌ای ایران" و "پیشگامان هنر معاصر" که از امروز در موزه هنرهای معاصر اصفهان آغاز می‌شوند درباره این دو نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: مدتی قبل مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در جلسه‌ای از من خواست تا یک نمایشگاه برای این موزه برگزار کنم، نمایشگاهی که در شان این موزه باشد و برای مخاطب اصفهانی نیز جذابیت داشته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا نمایشگاه دارای دو بخش آثار سنتی و آثار معاصر باشد، بخش نخست که نقاشی سنتی را در بر می‎گیرد با فضای اصفهان هماهنگی بیشتری دارد و در بخش دوم نیز آثار هنر معاصر به نمایش گذاشته می‎شود که برای موزه‌ای با عنوان موزه هنرهای معاصر مناسب است.

وی ادامه داد: این طرح پس از بررسی‌های بیشتر به دو نمایشگاه تبدیل شد، که به شکل همزمان و با دو موضوع مجزا در موزه هنرهای معاصر اصفهان برپا می‎شوند. برپایی دو نمایشگاه جدا از هم به مخاطب این فرصت را می‎دهد که فضای هریک از نمایشگاه‌ها را به شکل مجزا تماشا کرده و درک کند.

احمدی همچنین درباره بخش نقاشی قهوه‎خانه‌ای توضیح داد: در بخش قهوه‌خانه‌ای آثاری روی دیوار می‎رود که هم جنبه مذهبی دارد و هم توجه به فرهنگ عامه ایران در آنها دیده می‎شود، به علاوه در این نمایشگاه از آثار هنرمندان قدیمی مانند حسین قوللر آغاسی تا هنرمندان متاخرتری مثل عباس بلوکی‌فر وجود دارد. در این مجموعه که مجموعه‌داران خصوصی آن را در اختیار ما قرار داده‌اند 50 اثر نقاشی قهوه‎خانه‎ای وجود دارد که بخشی از آنها تا امروز دیده نشده است.

کیوریتور نمایشگاه‌های جدید موزه هنرهای معاصر اصفهان ادامه داد: برخلاف آثار معمول نقاشی قهوه‌خانه‌ای که ابعاد بزرگی دارند، در این نمایشگاه آثاری با ابعاد کوچک نیز وجود دارد که بیشتر شمایل هستند. نکته قابل توجه در این نمایشگاه این است که برای نخستین بار دو طراحی قهوه‌خانه‌ای نیز به نمایش گذاشته می‎شود که هر دو آنها از آثار عباس بلوکی‌فر هستند. در نقاشی قهوه‌خانه‌ای معمولا هنرمندان به شکل بداهه کار می‎کردند و کمتر هنرمندی از خود طراحی به جا گذاشته است که از این منظر این دو طراحی می‌توانند حائز اهمیت باشند.

وی درباره نمایشگاه پیشکسوتان هنر معاصر نیز گفت: این بخش بسیار گستره است و در آن به جز سه مجسمه از پرویز تناولی باقی آثار نقاشی، نقاشی‌خط و چاپ لیتو هستند. در این نمایشگاه بیش از 45 اثر به نماش گذاشته شده است و مخاطبان می‎توانند در آن آثاری را از منوچهر نیازی، نامی پتگر، ناصر اویسی، احمد اسفندیاری، ابراهیم جعفری، سیاوش کسرایی، مجمود جوادی‌پور، منصور قندریز، فرامرز پیلارام، فریده لاشایی، صادق تبریزی، ایران درودی، حسین زنده‎رودی، کوروش شیشه‎گران، محمد احصایی، مهدی ویشکایی، علی اکبر صنعتی، هانیبال الخاص، رضا مافی، ناصر عصار و... ببینند.

احمدی افزود: در این نمایشگاه سعی کردیم آثار کمتر دیده شده یا دیده نشده هنرمندان معاصر ایران را به نمایش بگذاریم تا جنبه تازگی در آن وجود داشته و برای مخاطبان جالب توجه باشد. همچنین برای این نمایشگاه یک کتاب نیز منتشر شده است که هنگام افتتاح نمایشگاه در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

دو نمایشگاه "مروری بر نقاشی قهوه ‎خانه‌ای ایران" و "پیشگامان هنر معاصر" از 5 مرداد ماه تا 5 شهریور ماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان به نشانی میدان امام حسین(ع)، خیابان سپه، جنب استانداری برگزار می‎شود.

logo-samandehi