اسانلو: سمپوزیوم مجسمه‌سازی برای مجسمه سازان انگیزه ایجاد می کند

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، علیرضا اسانلو با بیان اینکه هنرمند در هر حوزه ای از جمله مجسمه سازی و نقاشی باید در ابتدای امر به تمام شاخه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... مسلط شود؛ گفت: به عبارت دیگر یک هنرمند صرفا هنرمند نیست بلکه یک جامعه شناس، فیلسوف و حتی ریاضیدان است.

اسانلو: سمپوزیوم مجسمه‌سازی برای مجسمه سازان انگیزه ایجاد می کنداو با اشاره به اینکه وضعیت مجسمه سازی در ایران به گونه ای شده است که عده ای سیاستگذاری کرده و هنرمند را به کار می گیرند تا مجسمه ای که می خواهند را در اختیار داشته باشند، افزود: علاوه بر غلبه سفارشی شدن کار در هنر مجسمه سازی، یک دغدغه وجود دارد و آن این است که برخورد با هنر به جای برخورد هنرمندانه، اغلب سلیقه ای شده است و این امر در بسیاری از مواقع هنرمندی که کار را از تمام وجود خود خلق کرده، دل آزرده خواهد کرد.

او همچنین به یکی از نقاط ضعف موجود در مجسمه سازی اشاره کرد و گفت: مشکل اساسی موجود در این زمینه، فاصله بین خلاقیت و ایدئولوژی است که در تحصیلات دانشگاهی از هم بیشتر می شود و شاید همین امر هم دلیلی بوده تا دانشجویان رشته مجسمه سازی، بعد از اتمام تحصیلات خود از این رشته خارج شده و به کاری غیر مرتبط مشغول شوند.

اسانلو با تاکید بر اینکه از سوی دیگر مشکل اشتغال برای مجسمه سازان است که در اثر دو عامل، آنها را از پیگیری این هنر بعد از مدتی باز می دارد، افزود: سفارشی شدن کار و تنبل شدن خود هنرمند با این توجیه که کار نیست و خلاقیت آنها در رونق کسب و کارشان تاثیری ندارد، به عنوان این دو عامل جای بحث و بررسی دارند.

این شرکت کننده در سمپوزیوم مجسمه سازان مفاخر ایران گفت: ممکن است این سوال در ذهن ایجاد شود که هنرمند می تواند در زمانی که کار سفارشی وجود ندارد، با خلق مجموعه آثاری از خود، نمایشگاهی برگزار کرده و آثار خود را برای عرضه معرفی کند اما این تصور در خصوص هنر مجسمه سازی امری ناممکن است زیرا مجسمه سازی هنر گران و هزینه بر است و با هنرهایی مانند نقاشی که ابزار و فضای مورد نیاز آنها محدودتر است، تفاوت دارد. به عنوان مثال برای برنز کردن یک سردیس در این سمپوزیوم باید 20 میلیون هزینه شود و بسیاری از هنرمندان این عرصه، این سرمایه را ندارند.

به گفت اسانلو خوشبختانه نهادهایی مانند شهرداری با برگزاری سمپوزیوم یا همایش ها، بسیاری از مجسمه سازان را گرد هم می آورد و به بازگشت آنها کمک می کند.

گفتنی است قرعه ساخت سردیس سلمان هراتی به نام این شركت كننده افتاده است.

logo-samandehi