روایت امین شاه کرم از برگزاری نمایشگاه "ماندالا"

رد پای سبک های ایرانی، هندی، آبستره و مینیمال در آثار هنرمندان/ گزارش تصویری


نخستین نمایشگاه گروهی "ماندالا" که از 14 دی ماه در گالری رضائیان برپا شده است، تا 28 دی ماه با نمایش آثاری از امیر خلج، بهاره معصومی، سارا سادات سبزواری، سیما صدری، شمیم فتاحی، شهره قوی روح، کتایون کریمی، لیلا بصری، محیا ساطعی، معصومه قدیمی، منصوره محمدی، مهدیه علایی و امین شاه کرم ادامه خواهد داشت.

امین شاه کرم کیوریتور نمایشگاه "ماندالا"، دانش آموخته هنر، نقاش، مجسمه ساز، عکاس، طراح داخلی و مدرس هنر، هدف از برگزاری این نمایشگاه را تحقیق در زمینه های هنری ماندالا و تدریس متمرکز بر هنر ماندالا، با توجه جنبه های متنوع این هنر دانست و گفت: ماندالا هنری شگفت آور است که هم در اسطوره شناسی و هم در هنر و هم در روانشناسی جذابیت و امکانات خلق و شگفتی فراوان دارد. این هنر مرز باریکی بین اسطوره شناسی، روانشناسی و هنر تجسمی است، و شاید کمتر هنری چنین قابلیت چند گانه ای در دوران هنرمند و خلاقیت او داشته باشد. با اینکه ایران سرزمینی پر از هنر ماندالا بوده است در حال حاضر این هنر در ایران ناشناخته و دست نخورده مانده و یا استفاده های تجاری دارد. پس از مطالعه و تحقیق و تدریس این رشته، خواستیم این هنر را معرفی و در عین حال هنرجویان این رشته را با فضای هنری و نمایشگاهی که نسبتا با آن بیگانه بوده اند، آشنا کنیم.

این هنرمند در رابطه با روند شکل گیری ایده تا اجرای نمایشگاه بیان کرد: مسلما ماندالا هنریست فردی. در طول چندین سال تدریس قالبا اثرات فردی و آرامش بخشی آن در الویت بوده است. ولی تعدادی از هنرجویان چنان استعداد درخشانی در زمینه خلق یک اثر هنر تجسمی بدون تحصیلات آکادمیک هنری از خود نشان دادند که جای دریغ بود فقط زمینه پالایش و آرامش آثارشان در نظر گرفته شود. در نتیجه بر آن شدیم که اولین نمایشگاه تخصصی این هنر را طرح ریزی کنیم، که با استقبال و همکاری فوق العاده روبرو شد. از اوایل مهر ماه ۹۷ پس از انتخاب اعضای نهایی نمایشگاه گروهی، جلسات مکرری در طول یک ماه برای اهداف فردی در جهت انتقال مضمون های مورد نظر تشکیل و سپس هر هنرجو به طور مجزا مشغول به آماده سازی و کلکسیون آثار خود شد.

وی در مورد تعداد، ابعاد سبک و تکنیک آثار به نمایش درآمده بیان کرد: مجموعا ۴۱ اثر از ۱۲ هنرجو برای نمایش در نظر گرفته شد؛ ابعاد در نظر گرفته شده با توجه به محدودیت مکان بوده و نیز تعداد آثار از ۳۰×۳۰ سانتیمتر تا ۵۰×۷۰ سانتیمتر در نظر گرفته شد که تنوع زیادی را ایجاد کرد. در این نمایشگاه به سبک نپرداختیم و بیشتر در تکنیک اجرایی متمرکز شدیم. البته رد پای سبک های ایرانی، هندی، آبستره و مینیمال در آثار به چشم میخورد که به طور اجمالی راجع به سبک آنها صحبت شده است. ولی گروه تصمیم دارد که سبک شناسی هنری را به صورت جدی و با دوره های تکمیلی آکادمیک ادامه داده و در نمایشگاه های بعدی، شاخصه سبک بیشتر مطرح باشد.

شاه کرم علت انتخاب عنوان "ماندالا" برای این نمایشگاه را در گام اول و نمایشگاه اول، معرفی هنر ماندالا و توانایی های خلاقانه این هنر به مخاطبین بیان کرد؛ و در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر معیار انتخاب هنرمندان این مجموعه گفت: درک درست هنر ماندالا و ایستادن هنرمند روی مرز باریک روانشناسی و هنر تجسمی، همخوانی آثار با کل گروه از لحاظ بلوغ تکنیکی و مفهومی از معیار های انتخاب بوده است.

وی در آخر افزود: آنچه مسلم است گروه ما در زمینه شفای روان با هنر راهی باز کرده است و در صددیم این جویبار کوچک به نهری عریض، در جهت شفا، اعتدال و زیبایی؛ تبدیل شود. از این رو هر نقد و نظری برای ما عزیز و غنیمت است.

logo-samandehi