گزارش تصویری از آثار هنری و فضای داخلی کلیسای نوتردام پاریس (بخش اول)

کلیسای جامع نوتردام پاریس، زیباترین اثر معماری گوتیک با صدها مجسمه کوچک و بزرگ سنگی و چوبی شب گذشته 15 آوریل 2019 در آتش سوخت. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به فضای داخلی و آثار هنری این بنای 800 ساله که تاریخ بزرگی را در خود جای داده است.

به گزارش گالری آنلاین، کلیسای جامع نوتردام پاریس کلیسای معروفی در شهر پاریس است. این کلیسا در جزیره سیته در میانه رود سن و در منطقه چهارم در مرکز پاریس واقع شده‌است. هر سال ۱۳ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

در محلی که هم‌اکنون این کلیسا قرار دارد تا قبل از قرن چهارم میلادی معبدی غیر مسیحی وجود داشته‌است. در قرن چهارم کلیسایی بزرگ جای آن معبد را گرفت. این ساختمان تا قرن دوازدهم بر جای بود ولی در آن زمان جمعیت پاریس به‌طور ناگهانی بالا رفت و تصمیم گرفته شد تا کلیسا را بزرگ کنند. بدین ترتیب ساختمان قبلی را خراب کرده و در سال ۱۱۶۳ میلادی ساختمان جدید شروع شد که ساختن آن تقریباً دو قرن طول کشید و در ۱۳۴۵میلادی به پایان رسید. این کلیسا تا مدتی طولانی بزرگترین کلیسای اروپا بود ولی هم‌اکنون نه تنها در اروپا بلکه در فرانسه کلیساهای بزرگتر از آن وجود دارند. اهمیت آن در این است که زیباترین اثر در معماری گوتیک است. برای تزیین داخل و خارج آن صدها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده‌اند.

برج‌های کلیسا هر کدام ۶۹ متر بلندی داشته و برای رسیدن به بالای آن باید ۳۸۰ پله را بالا رفته میشد (آسانسور هم وجود داشت). بلندی فلش (مناره) این کلیسا ۹۶ متر بود؛ و بلندترین نقطه زیر سقف آن ۴۳ متر از سطح زمین ارتفاع داشت.طول و عرض ساختمان به ترتیب، ۱۳۰ متر و ۴۸ متر ساخته شده بود. سقف آن بر روی ۷۵ ستون بنا شده و ساختمان ۱۱۳ پنجره داشت.

به مرور زمان ناقوسهای متعددی در برج‌های این کلیسا نصب شدند. بزرگترین آن‌ها که امانوئل نام دارد در سال ۱۶۸۵ میلادی ساخته شده که ۱۳ تن وزن داشت و تنها زبانه آن تقریباً ۵۰۰ کیلو بود. این ناقوس فقط در موارد استثنائی و فقط چند بار در سال نواخته می‌شد (مثلاً ۱۱ نوامبر که سالروز پایان جنگ جهانی اول است) ناقوس‌هایی که سه بار در روز به صدا در می‌آمد وزنشان بین ۷۶۷ کیلو تا ۱۹۱۵ کیلو بود.

دو دستگاه ارگ هم در کلیسا موجود است که بزرگترین آن‌ها ۷۳۷۴ لوله دارد. ویکتور هوگو در اثر سال ۱۸۳۱ خود به نام «گوژپشت نتردام» که فیلم مشهوری نیز از روی آن ساخته شده‌است، این کلیسا را محور داستان‌گویی خود قرار داد که اقبال مردمی به آن را احیا کرد. برج‌های دوقلوی کلیسا در رمان گوژپشت نوتردام اثر ویکتور هوگو محل زندگی کازیمودوی گوژپشت هستند.

این کلیسا در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ (۲۶ فروردین ۱۳۹۸) دچار آتش‌سوزی گسترده شد.اولین گزارش‌ها حاکی از ریزش برج مخروطی کلیسا و بخشی از سقف آن بود.علت این حادثه هنوز مشخص نشده‌است اما ممکن است این آتش‌سوزی به بازسازی کلیسا مربوط بوده باشد. همچنین فعلاً هیچ کشته یا مجروحی در این حادثه گزارش نشده‌است. در این حادثه برج و سقف کلیسا فرو ریخت و آسیب جدی به قسمت‌های داخلی کلیسا و تزئینات آن وارد شد.

logo-samandehi