دانشمندان به حل معمای ساخت اهرام مصر نزدیک‌تر شدند

دانشمندان موفق به کشف رودخانه‌ای در کنار اهرام مشهور مصر شدند که تاکنون برای هزاران سال در زیر شن‌زار و زمین‌های کشاورزی پنهان بوده است.

به‌گزارش گالری آنلاین به نقل از میراث آریا، دانشمندان آبراه گمشده و خشک‌شده‌ای از رود نیل را کشف کرده‌اند که زمانی در کنار اهرام مصر بوده است. کشف این آبراه معمای چگونگی انتقال بلوک‌های سنگی عظیم توسط مصریان باستان برای ساختن این بناهای تاریخی را حل می‌کند.

این شاخه رودخانه خشک‌شده ۶۴ کیلومتر طول دارد و «اهرامات» (Ahramat) نامیده می‌شود. این رودخانه در کنار بناهای تاریخی زیادی از جمله اهرام مشهور جیزه قرار داشت و تاکنون برای هزاران سال در زیر شن‌زار و زمین‌های کشاورزی پنهان بوده است.

وجود این رودخانه توضیح می‌دهد که چرا حدوداً ۳۷۰۰ تا ۴۷۰۰ سال پیش اهرام سی‌ویک‌گانه به‌صورت زنجیره‌ای در امتداد یک نوار بیابانی ساخته شده‌اند.

نوار اهرام در نزدیک ممفیس، پایتخت مصر باستان ساخته شده‌اند. در این نوار اهرام ثالثه مشهور جیزه یعنی خفرع، خئوپس و منکورع قرار دارند. باستان‌شناسان مدت‌ها فکر می‌کردند که مصریان باستان باید از یک آبراه مجاور برای جابجایی مصالح غول‌پیکر اهرام بهره می‌بردند. اما هیچ‌کس از مکان، شکل، اندازه یا نزدیکی این آبراه بزرگ به مکان واقعی اهرام مطمئن نبود.

بسیاری از اهرام که قدمت آن‌ها به پادشاهی قدیم و میانی مصر بازمی‌گردد، دارای مسیرهایی هستند که به رودخانه اهرامات منتهی می‌شوند و در آنجا بندرگاه‌ها و معابدی نیز قرار داشتند. محققان از تصاویر ماهواره‌ای راداری، بررسی بخش‌های عمیق خاک و آزمایش‌های ژئوفیزیکی برای یافتن و نقشه‌برداری بقایای شاخه اهرامات استفاده کردند.

البته مطالعات باستان‌شناسی پیشین هم وجود چنین رودخانه‌ای را مطرح کرده بودند. وزیر سابق آثار باستانی مصر می‌گوید که این یافته‌ها چندان تعجب‌آور نیستند. در یک پاپیروس باستانی نوشته شده است که برای ساختن هرم بزرگ، کارگران موادی را از طریق بندری نزدیک به آن می‌آوردند. علاوه‌براین، حفاری‌های انجام‌شده در جیزه شواهدی از یک بندر را نشان داده است.

logo-samandehi