یک گالری‌دار ایرانی در لندن: می‌خواهم ترس غربی‌ها از ایران بریزد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی این گالری، لیلی جاسمی گفت: این گالری گونه‌های مختلف از هنر در سراسر جهان را به‌نمایش می‌گذارد، اما تمرکز ما روی هنر ایران است. استراتژی ما این‌گونه است که رویدادها را طوری چیدمان می‌کنیم که در فواصل نمایشگاه‌های هنرمندان ایران، از هنرمندان شاخص دیگر کشورها نیز نمایشگاه‌هایی خوب می‌گذاریم تا توجه طیف‌های متنوعی از خریداران آثار هنری را به سوی خودمان جلب کنیم.

سوفیا گالری

او ادامه داد: ما برای هنرمندان، بخصوص هنرمندان ایرانی، فقط یک شو نمی‌گذاریم، بلکه به میزان قدرت‌شان در مارکت هنر، برنامه‌ریزی خواهیم داشت، مانند رضا درخشانی که علاوه بر لندن، در سن‌پترزبورگ و آلمان هم برایش نمایشگاه تدارک دیدیم و برنامه‌هایی مانند تولید فیلم و کتاب برایش داریم.

وی همچنین بیان کرد: اولین نمایشگاه ما در ماه مارچ، با رضا درخشانی بود و بسیار موفق هم بودیم. دومین نمایشگاه ما با مهرداد خطایی و سومین نمایشگاه با پویا آریان‌پور بود که آثارشان را در لندن به‌نمایش گذاشتیم. برنامه بعدی ما با هنرمندان خیابانی ایرانی و غربی است. ما در حال حاضر یک نمایشگاه گروهی در گالری‌مان داریم که بیشتر آثار هنرمندان ایرانی است. این نمایشگاه تا پایان سپتامبر ۲۰۱۶ ادامه دارد. غیر از هنرمندانی که نام بردم، رامین شیردل، شهریار احمدی، بهرام حنفی، محمد یزدی، آزاده رزاق‌دوست، حامد صحیحی و امیرحسین زنجانی را می‌توانم به‌عنوان هنرمندانی اعلام کنم که برای‌شان برنامه داریم. برخی از این دوستان هنرمند، در شوی گروهی خاورمیانه شرکت می‌کنند و برای برخی مثل آزاده رزاق‌دوست، نمایش انفرادی می‌گذاریم.

او در پاسخ به این‌که هنرمندان ایرانی چگونه می‌توانند یک بازار بین‌المللی داشته باشند، اظهار کرد: قبل از هر چیز، ابتدا باید مارکت هنر ایران در داخل کشور قدرتمند باشد و دنیا متوجه اهمیت آن شود. در قدم بعدی نیاز است هنرمندان ما با گالرهای بین‌المللی در ارتباط باشند. واقعا هنرمندان موفقی داریم که مارکت‌شان در ایران خیلی قوی است، ولی بیرون ایران دیده نمی‌شوند. هنرمندان باید پس از تثبیت در کشور، در سطح بین‌المللی شناخته شوند. بسیار اهمیت دارد نمایشگاه‌های خوب در نقاط مختلف دنیا برای‌شان برپا شود. باید برای هنرمندان‌مان کتاب‌ها و کاتالوگ‌های حرفه‌ای و چندزبانه چاپ شود که در آن، نویسندگان شناخته‌شده بین‌المللی نقد و مقاله نوشته باشند. ما در گالری تلاش داریم در حد توان‌مان در ترازهای استانداردهای جهانی گام‌هایی در این زمینه برداریم.

وی درباره این‌که چه نوع آثار هنری در اروپا با اقبال روبه‌رو می‌شود؟ گفت: ارزیابی ما می‌گوید، در اروپا سه چیز برای یک اثر هنری خیلی مهم است، کار خوب به معنای یک اثر خلاقانه چشمگیر، اصل باشد و قیمتش عادلانه باشد. هنرمندی که کپی می‌کند دست‌ کم در اروپا موفق نمی‌شود.

او با رد ادعای کسانی که مدعی‌اند آثار هنرمندان ایرانی در آن سوی آب‌ها هم توسط مجموعه‌داران ایرانی خریده می‌شود، اظهار کرد: اصلا این‌طور نیست، متاسفانه حوزه نفوذ مجموعه‌دارهای ایرانی در اروپا نیست و خریداران گالری ما، ایرانی نیستند. البته خیلی خوب است که مجموعه‌داران ایرانی آن‌قدر پرقدرت باشند که همه جا از آثار ایرانی حمایت کنند، اما در واقعیت این‌طور نیست. مجموعه‌داران غربی هم چندان درپی دانستن ملیت هنرمند نیستند. برای آن‌ها قدرت و گیرایی اثر هنری اولویت دارد. هدف ما گسترش پایه کلکتورهای بین‌المللی و معرفی یک مخاطب وسیع به هنر معاصر ایران است.

این گالری‌دار لندنی با استقبال از رفع شدن تحریم‌ها، گفت: با این شرایط، دیگر با صراف‌ها کار نخواهیم کرد و مستقیم به هنرمند پرداخت خواهیم داشت. امیدوارم با آسان شدن صدور ویزای انگلستان برای هنرمندان ایرانی، آن‌ها بتوانند در نمایشگاه‌های خود در لندن حضور داشته باشند، چراکه نقش مهمی در معرفی بهتر آثارشان خواهد داشت. من خود را یک سفیر از ایران می‌دانم و می‌خواهم ترس غربی‌ها از ایران بریزد. واقعا حیف است درباره ایران به این خوبی، با این فرهنگ والا این‌طور فکر می‌کنند.

جاسمی در پایان، مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی این گالری را شرکت در مستر فریز لندن با قطعات آوانگاردی از مالویچ و نیز آثار هنرمند آمریکایی رابرت کلی دانست. حراج خیریه با موسسه خیریه Alfred basbous، میزبانی از برنده جایزه magic of perisa و شرکت در جلسه سخنرانی بازار هنر ایران در arts club لندن نیز دیگر برنامه‌های این گالری است.

logo-samandehi