تابلو ˝وقایع روز عاشورا˝؛ اثری به سبک نقاشی قهوه‌خانه‌ای

به نقل از روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، مسئول گنجینه هنرهای تجسمی این سازمان با بیان این مطلب گفت: استاد شمس تابلو وقایع روز عاشورا را به سبک قهوه خانه ای و با استفاده از ابزار رنگ و روغن بروی بوم پارچه‌ای به تصویر کشیده است.

جمشید امیریان به دیگر مختصات طراحی اثر اشاره کرد و افزود: تابلو وقایع روز عاشورا در اندازه‌‌های 75 در 80 سانتی‌متر در تاریخ 1306 هجری قمری خلق شده و بعدها توسط استاد شمس به موزه هنرهای تجسمی آستان قدس رضوی اهدا شد.

امیریان به توصیف این اثر ارزشمند هنری پرداخت و عنوان کرد: عناوین مقدس هشت تن از شهداء واقعه کربلا شامل حضرات ابا عبد الله الحسین(ع)، ابالفضل العباس(ع)، علی اکبر(ع)، علی اصغر(ع)، مسلم بن عقیل(ع)، قاسم بن الحسن(ع)، حر و حبیب بن مظاهر به صورت مدور منقش شده و در مرکز اثر مجموعه ای مشتمل بر وجود منور حسین بی علی(ع)سوار بر اسب خود ذوالجناح به همراه ملائک، شیاطین و دیگر مقربان درگاه حق نقش بسته است.

مسئول گنجینه هنرهای تجسمی آستان قدس رضوی اضافه کرد: بر محور مدور اطراف این القاب مقدس، اشعاری با محوریت واقعه عاشورا به شکلی ظریف نگاشته شده و در چهار زوایه بیرونی آن نیز بخش‌هایی از دشت کربلا مصور شده‌اند.

logo-samandehi