بهرام کلهرنیا: «بهارستان» یک گام موفقیت آمیز در توسعه مناسبات شهروندی است

به گزارش گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، بهرام کلهرنیا، گرافیست، طراح و تصویرگر پیشکسوت معتقد است که سالانه «بهارستان» یک پروژه درجه یک و بسیار خوب است که به لحاظ ایجاد تحول در نمایش سیمای شهری و ارتقای ارزش‌های دیداری و زیبایی شناختی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: «بهارستان» با ایجاد عادت‌های جدید، مخاطبان را متوجه شهر کرده است و من معتقدم که هرچه تناسب جامعه با فضای شهری بیشتر و هماهنگ‌تر شود به سود زندگی اجتماعی است.

این هنرمند مطرح، تغییر سیمای شهر به واسطه دومین سالانه «بهارستان» را یک اتفاق مبارک خواند و اظهار کرد: با آمدن بهار قطعا درختان و تمام طبیعت دستخوش تغییر می‌شوند و همه شاهد یک تغییر رنگ در جهان می‌شویم اما این مساله کافی نیست زیرا سیمای سخت‌افزاری شهر چون: دیوارها، آجر و سیمان و ... با این فضا فاصله دارند و باعث ایجاد فاصله و فشار در شهروندان می‌شود، این در حالی است که با توسعه شهر تهران و اوج گرفتن مشکلاتی نظیر ترافیک فشارهای روحی بر شهروندان افزایش نیز یافته است، لذا من فکر می‌کنم که پروژه «بهارستان» یک گام موفقیت آمیز در توسعه مناسبات شهروندان با طبیعت است که باعث ایجاد بهبودی در فضای روحی جامعه می‌شود و نوعی دگرگونی، ذوق و شادمانی را برای مخاطب ایجاد می کند. دگرگونی و ذوقی که جامعه امروز ما به آن شدیدا نیازمند است.

کلهرنیا تاکید کرد: به نظر من «بهارستان» با فانتزی‌های مختلفی که توسط هنرمندان شکل داده است نوعی رونق بصری را ایجاد کرده است که از طرح تخم مرغ‌های رنگی گرفته تا کارهای حجمی و دیوارنگاری‌ها را شامل می‌شود؛ این در حالی است که چنین فضایی خارج از تبلیغات شهری است و مردم آن را از آن خود می‌دانند.

وی افزود: در واقع این امر باعث شده که مخاطب نسبت به شهر خود احساس مالکیت کند و من معتقدم که توسعه طرح سالانه «بهارستان» قطعا در رونق اجتماع موثر است و می‌تواند ادبیات اجتماعی را فعال کند و در توسعه ذوق اجتماعی که به آن نیازمندیم، موثر عمل کند، زیرا بسیاری از مردم هنوز نگرش زیبایی‌شناختی مناسبی ندارند و اشیاء خاصی در زندگی آنان هست که هیچ مناسبت رفتاری با آنها ندارد، لذا «بهارستان» می‌تواند با توسعه نگرش زیبایی‌شناختی، الگوی انتخابی و روش زندگی مردم را ارتقاء دهد که این بسیار عالی است.

این هنرمند تصریح کرد: به نظر من با وجود فعالیت‌های انجام شده اما هنوز ابعاد «بهارستان» کوچک است زیرا کلان‌شهری چون تهران نیاز به کمیت گرافیکی چشمگیرتری دارد لذا ابعاد «بهارستان» برای تهران کافی نیست و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری در این بخش هستیم.

کلهرنیا ادامه داد: من امیدوارم که در دوره‌های بعدی سالانه «بهارستان» شاهد مشارکت مدنی مردم نیز باشیم و برنامه‌هایی نظیر دیوارنگاری‌های مردمی را نیز ببینیم زیرا اینگونه، مردم احساس نزدیکی بیشتری با فضای سالانه «بهارستان» خواهند داشت و ما فرصتی جدا از هنرمندان نیز برای مردم قائل می‌شویم که بسیار عالی است.

وی افزود: به نظر من لازم است که جدای از فعالیت‌های تجسمی کارهایی نظیر تئاترهای خیابانی و موسیقی‌های خیابانی را نیز داشته باشیم تا بتوانیم یک اتمسفر هنری خوب برای جذب مخاطب ایجاد کنیم اما به صورت کلی ابعاد این پروژه و نحوه اجرای آن چیزی است که باید به آن افتخار کرد.

لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری «بهارستان» به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال۱۳۹۶ در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی و تخم‌مرغ‌های نوروزی در سطح شهر تهران برگزار ‌شد و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

logo-samandehi