نقد و مقالات

1398/7/8
بهترین تزیین برای بهار و تابستان 2020
بهار وتابستان 2020 فصلی کامل، عالی، متفاوت، قوی و پرشور است. فصلی متعهد به یک مسئولیت پذیری سازگار با محیط زیست. فصلی که در آن نشانه خورشید درنظر گرفته شده است، رنگ‌هایی با تأثیر زیاد، زیبا و شاد، رنگهای کامل و روشن که به صورت ساده یا طرح دار هستند.
1398/6/24
جزئیات اتاق نشیمن که باعث متمایز شدن آن می شوند
اتاق نشیمن یکی از قسمت­های مورد علاقه در منزل و جایی است که در آن از مهمان­ها پذیرایی می شود یا در انتهای یک روز طولانی استراحت می­کنید. همچنین جایی است که می توانید سبک خاص خودتان را به نمایش بگذارید.
1398/6/7
نگاهی به چهارمین نمایشگاه آثار گروهی از هنرمندان خودآموخته در نگارخانه لاله
هنر خود آموخته، اصطلاحی است برای اطلاق به هنرمندانی که بدون گذراندن دوره های آکادمیک هنری و عدم آشنایی با اسلوبهای هنری به خلق آثار ناب و تاثیرگذار مشغول بوده ا ند. اگر به تاریخ رجوع کنیم، هنر خودآموخته از هنرهای ابتدایی انسانهای اولیه و اقوام پریمیتیو تا نقش پردازان و بافندگان گبه های ایرانی و ...را شامل شده و تا قرون متأخر ادامه می یابد. تحقیقات نظری و عملی ژان دو بوفه(هنرمند سرشناس فرانسوی) در قرن بیستم باعث شد تا این ژانر هنری بیشتر مورد توجه واقع شده و با نام هنر خام(art brut)، و بعد از آن با عناوینی همچون: نائیوآرت،اُوت سایدرآرت، فُلک آرت، چیلدرن آرت و ... به مردم جهان معرفی شود.
1398/6/4
چرایی استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی
هنگامی که سخن از دکوراسیون و تزئین خانه به میان می آید راهکارهای زیادی برای ایجاد تغییرات در ذهن ایجاد می شود این ایده ها می تواند اضافه کردن تابلوها یا برخی از المان های دکوری به میز و یا به دیوار باشد و یا افزودن اکسسوری ها اما در میان همه تغییرات، استفاده از گیاهان در دکوراسیون علاوه بر ایجاد تغییرات و زیبایی فضا با راهکاری ارزان قیمت تاثیرات بسیار زیادی بر کاربران فضا و سلامتی و احساسات افراد خواهد داشت.
1398/4/26
از زیر درختان زیتون تا سیستم هشدار دهنده‌ی زلزله
در "وسوسه‌های ناکوک" بود که می‌خواندم، می‌گفت: "زلزله چیز غریبی است. چشم باز می‌کنی می‌بینی وسط تپه تپه‌های گلی هستی که اول از همه سقف سفالی‌اش را چیده‌اند اما هنوز نمی‌دانند اتاق‌ها را چطور بسازند تا سقف برود بالا. آخر سقف خانه‌ها باید بالاتر از سر و گردن باباها باشد. این بود که ما یک روز صبح پا شدیم و دیدیم سقف‌ها را روی زمین چیده‌اند و همه توی سرشان می‌زنند ..."
1398/4/22
فرار از گذشته، فرار به گذشته
زمان در جهان شرقی ما در دایره‌های کوچک و بزرگ می‌گذرد، باز می‌گذرد، می‌گذرد و باز می‌گردد. سهم گذشته و خاطره از شناخت و بصیرت ما از جهان و آن‌چه از جهان می‌خواهیم گاه چنان عمده است که صورتی آرمان‌شهری به خود می‌گیرد و تمام خواسته‌ی ما از آینده و تمام تلاش‌مان برای ساختن آن بازسازی تمام و کمال گذشته است. ما خاطره بازیم، ما حتی زندگی می‌کنیم که خاطره بسازیم اما جهان، بیرون مرزها و اندیشه‌های ما هرگز منتظر ما نمی‌ایستد. هر روز افق‌های جدیدی بر انسان گشوده می‌شود و هر روز افق‌های جدیدی برای انسان ساخته می‌شود. ما از دوران ساختن سازوکارها به دوره‌ی ارزش بخشیدن به سازوکارهای موجود پا گذاشته‌ایم و این شاید، شاید فرصتی برای بازگشتن ما به مسیر و غافله‌ی جهانی باشد.
1398/4/5
آینده هنر ۲۰ سال بعد چگونه خواهد بود؟
آینده گرچه نامعلوم است، برخی عوامل مهم را در افق پیش رو نمی‌توان انکار کرد. از میان این عوامل می‌توان به تغییرات اقلیمی و جمعیتی و نیز دگرگونی‌های جغرافیایی- سیاسی اشاره کرد. به بیان دیگر، در آینده درواقع فقط تغییر است که قطعیت دارد- حال چه از نوع مطلوب باشد و چه از نوع نامطلوب. در چنین چشم‌اندازی برای پیش‌بینی آینده هنر ضروری است که به چگونگی واکنش هنرمندان به این دگرگونی‌ها توجه کنیم. همچنین باید به این‌ موضوع بپردازیم که هنر در زمان حال و آینده در تحقق چه اهدافی می‌کوشد.
1398/3/20
آتش بدون دود نمی‌شود، شهر بدون محله
سال‌های پیش البته نه آنقدر دور که به یاد نیاوریم؛ هم‌محله‌ای بودن یک اتفاق ساده نبود ... یک نوعی از هم‌گروهی بودن را در خود داشت و یک حس و حال غالب ... یعنی وقتی اسم محله‌ای گفته می‌شد همراه بود با یک نشانه که کل محله را توصیف می‌کرد. این نشانه محدود به یک بنای شاخص در محله نمی‌شد شامل صفتی برای افراد محله، کیفیت صدای محله، بوی گیاهان محله، حرفه‌ی موجود در محله، نوع خاص وجود نور و سایه، چینش اجزا و توالی فضا و خیلی چیزهای دیگر بود ...
1398/1/25
بی ارزشیِ زشتی: در دفاع از نقاشی های زشت
داخل ساختمانی قدیمی و آجری در میدان دیویسِ شهر سامِرویل، زیر سکوی مطلا و نشیمن­گاه­های قرمز مخملی [سالن تئاتر]، موزه­ای نامعمول برپاست. پنهان در زیرزمین ساختمانی به سبک "هنر دِکو" متعلق به سال 1914 مجموعه­ای از نقاشی­های زننده و طراحی های مشوّش کننده وجود دارد که به نام موزه­ ی "هنر بد" شناخته شده است.
1396/6/13
رهنمودهایی برای نوشتن استیتمنت آثار هنرمندان
هنرمندان می‌توانند استیتمنت (بیانیه) آثار خود را به منظور بازنگری حرفه‌ای آنها بنویسند و برای مقاصد مختلف ارسال کنند. نمونه‌هایی از نکاتی که باید در نوشتار بیانیه رعایت شوند در زیر آمده است:
1397/12/27
چرا هنر دیواری بیشترین اهمیت را در طراحی داخلی دارد
در طراحی داخلی، با هنر دیواری اغلب به عنوان ایده‌ای ثانویه برخورد می‌شود. در آخرین مرحله و پس از گذشت زمانی طولانی از خشک شدن آخرین لایه‌ی رنگ دیوارها و پس از چیدمان هنرمندانه‌ی تمام مبلمان نوبت به هنر دیواری می‌رسد؛ البته اگر اصلاً به کار برود.
1397/12/18
ایده‌هایی برای تزئین فضای ورودی خانه در بهار
با شروع تغییرات دمایی هوا در بهار، ممکن است در فکر تغییر دکور خانه و هماهنگ کردنش با حال و هوای بهاری باشید. در قدم اول با تغییر دکوراسیون فضای ورودی خانه و ایجاد هماهنگی با بهار به استقبال فصل جدید بروید.
1397/8/13
راهنمای روش نگارش پروپوزال برای دریافت پذیرش رشته هنر در دانشگاه
پروپوزال تحقیق مهم‌ترین جزءِ تقاضانامه‌ی شما برای ورود به دانشگاه است. پروپوزال اساس گفتگوی جلسه‌ی مصاحبه‌ی شما را تشکیل می‌دهد و در صورت موافقت با درخواست‌تان، پروپوزال به عنوان نقطه‌ی شروع فرآیند ثبت نام به کار می‌رود. در پروپوزال طرحی کلی از پروژه‌ی تحقیقاتی پیشنهادی خود ارائه دهید.
1397/12/6
ساغری‌سازان ؛ محله‌ای متعلق به دیروز رشت نیست ...
ساعت حوالی 11 پیش از ظهر است، به قصد چرخیدن در ساغری‌سازان دوربینم را برمی‌دارم و راه می‌افتم از خیابان مطهری بروم به داخل بافت ... مجسمه‌ای خسته در آغاز راه باتمام کم و کاستی‌هایش می‌گوید اینجا یک کوچه‌ی معمولی نیست ... اینجا تاریخ ظهور محله‌های دیروز رشت است .... هرچند الان به گذرهای باریک و ماشین‌هایی که عبور و مرور پیاده را سخت کرده‌اند تبدیل شده باشد.
logo-samandehi