نقد و مقالات

1399/4/25
بازنمایی بصری در معماری چگونه به تحول خود ادامه خواهد داد؟
بنا به گفته Howard Gardner ، هوش انسان را می توان به 8 گروه مختلف طبقه بندی کرد، هوش فضایی یکی از این هاست که به توانایی و مهارت ذهنی در خلق و تجسم فضاهای 3 بعدی می پردازد. معماری یکی از شاخه های متعددی است که از این توانایی بهره می گیرد. در این مقاله به نحوه تکامل و تحول بازنمایی بصری در معماری در طول تاریخ می پردازیم ، از ابراز هوشمندانه ترین ایده ها گرفته تا ثبت اغراق آمیز ترین رویاها.
1399/4/6
برجسته سازی
یک محیط تک رنگ فضایی است که در آن بیشتر عناصر معماری از یک رنگ واحد ساخته شده است. اگرچه اغلب معمارها در فضاهای تک رنگ از رنگ سیاه و سفید به دلیل خنثی بودن استفاده میکنند اما می توان تقریباً از هر رنگی برای طراحی یک فضا استفاده کرد و از مزایای آن ها و سایه های نامتناهی آنها استفاده کرد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به سه استراتژی طراحی با یک رنگ واحد.
1399/4/6
یکپارچه سازی
یک محیط تک رنگ فضایی است که در آن بیشتر عناصر معماری از یک رنگ واحد ساخته شده است. اگرچه اغلب معمارها در فضاهای تک رنگ از رنگ سیاه و سفید به دلیل خنثی بودن استفاده میکنند اما می توان تقریباً از هر رنگی برای طراحی یک فضا استفاده کرد و از مزایای آن ها و سایه های نامتناهی آنها استفاده کرد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به سه استراتژی طراحی با یک رنگ واحد.
1399/4/6
جداسازی
یک محیط تک رنگ فضایی است که در آن بیشتر عناصر معماری از یک رنگ واحد ساخته شده است. اگرچه اغلب معمارها در فضاهای تک رنگ از رنگ سیاه و سفید به دلیل خنثی بودن استفاده میکنند اما می توان تقریباً از هر رنگی برای طراحی یک فضا استفاده کرد و از مزایای آن ها و سایه های نامتناهی آنها استفاده کرد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به سه استراتژی طراحی با یک رنگ واحد.
1399/2/6
سلسله مقالات آموزش گرافیک از پایه تا پیشرفته (بخش اول)
سلسله مقاله های آموزشی در حوزه گرافیک با ذکر اصول پایه ای این حوزه از هنرهای تجسمی به مناسبت روز جهانی گرافیک آغاز میشود و در شماره های بعدی این سلسله مقالات با مطالب تخصصی در این زمینه همراه شما خواهیم بود.
1398/12/15
از دریچه یک اثر
تصور بی‌نهایت، جلوه‌ایست از تعلیق "زمان" و بیکرانی "مکان" و پنداشتی موهوم برآمده از عالم حیرانی و سیر ماورایی. چیدمان‌های اتاق تاریک هنرمند ژاپنی‌امریکایی “یایویی کوساما' با عنوان کلی 'اتاق آینه بینهایت' که ۲۰ نمونه آن از سال ۱۹۶۵ تاکنون کار شده‌اند، از بدیع‌ترین تجربه‌های هنر معاصر در درک مفهوم بی‌نهایت و جهان ناشناخته لازمان و لامکان به‌شمار می‌روند.
1398/12/14
نگاهی به مجموعه خسرو شیرین ایرج اسکندری
از آخرین باری که به خانه و فضای ایده آل زندگی فکر کردم بی وقفه به دنبال خانه ای بودم که پنجره هایش رو به درخت هایی باز شود که در نقاشی های ایرج اسکندری دیده بودم. به این فکر می کردم که این درختان را در کدام شهر، کدام محله و کدام کوچه میتوانم پیدا کنم؟
1398/12/6
نمایشگاه دانشجویی از بُعدی دیگر
در تمام سال‌هایی که درباره نقاشی و هنر نوشته‌ام، هرگز تا به این حد برای پیداکردن تیتر یک یادداشت سرگردان و بلاتکلیف نبوده‌ام! و این نه به دلیل ندانستن هدف نوشته است؛ چراکه نه موضوع نو و جدید است و نه مطلب شخصی؛ بلکه درد‌دل معلمی است که بیش از 43 سال معلمی کرده؛ تا حدی که با خوانش‌های این عرصه آشناست و چیزی در حدود 15 سال مسائل حوزه کاری‌اش را مورد تحلیل قرار داده است. سرگردانی از آن جایی است که نمی‌دانم مخاطب کیست و شنونده کدام است و نوشته چه مشکلی را حل خواهد کرد.
1398/11/24
سلسله مطالب آموزش عکاسی (بخش اول)
قدم اول در عکاسی هنر خوب دیدن است، این امر یکی از نکات قابل توجه در آغاز پرداختن به آموزش عکاسی است. در کار عکاسی باید نکات ریز و قابل توجهی را در نظر داشت که در این سلسله مطالب آموزشی شرح خواهیم داد.
1398/7/21
رادیو بین سالهای ۵۷ تا ۶۷ در گوش طبیعت بی‌جان چه می‌گوید
"همه مواد خامی که حافظه را پر کرده، به نظم کشیده می شوند، مرتب و هماهنگ می شوند و همان فرایند آرمانی شدن را از سر می گذرانند که محصول تیزبینی کودک گونه است. تیزبینی جادویی ای که به سبب معصومیت چنین است." (شارل بودلر، نقاش زندگی مدرن)
1398/7/20
"رسم روزگار چنین است"
“بله رسم روزگار چنین است ”. جمله‌ای كه با تواتر بالایی پس از هر مرگ در كتاب “سلاخ خانه‌ی شماره‌ی پنج” تكرار می‌شود. اثری درام با دست‌مایه‌های طنز تلخ که توسط ونه‌گات نویسنده‌ی معاصر امریکایی كاركردگرا كه براساس اندیشه‌هایش این كتاب را نوشته است و مرگ را به سخره می‌گیرد.
logo-samandehi