«قلم‌های لاجورد» مهاجرین افغانستان در تهران


«قلم‌های‌های لاجورد» عنوان نمایشگاهی از آثار هنرمندان برجسته مهاجر افغانستان در شاخه‌های گوناگون هنری از جمله نقاشی، خطاطی، تذهیب، آب‌رنگ و نگارگری است که به همت کمیسیون ملی یونسکو و همکاری کتاب‌خانه ملی جمهوری ایران در تهران، برگزار شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از فرهنگ، نمایشگاه «قلم‌های لاجورد، به مناسبت روز جهانی مهاجر، عصر روز جمعه، ۳۰ قوس، در گالری ساختمان آرشیو ملی کتاب‌خانه ملی، با حضور مقامات عالی رتبه دو کشور افغانستان و ایران، افتتاح شد».

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، دکتر نسرین فخری، دبیر اجرایی نمایشگاه قلم‌های لاجورد، ضمن خیر مقدم به میهمانان حاضر در مراسم، طی سخنانی گفت: «این نمایشگاه، حاصل عشق و علاقه ۳۷ هنرمند است و نزدیک به ۱۷۰ اثر از استادان و هنرمندان، آثار خویش را به نمایش گذاشته‌اند».

فخری، تاکید کرد: «اگر بخواهیم ظلم را از بین ببریم؛ باید از زبان هنر، وارد شویم».

دکتر حجت‌الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو نیز گفت: «برخی کارها، کار دل است و کار پیشانی نیست، این نمایشگاه نیز کار دل است. امروز هم‌زمان با روز جهانی مهاجرت، این نمایشگاه را افتتاح کردیم».

ایوبی، افزود: «هنر خوش‌نویسی، شناسنامه ماست و تمدن ما، هنری به نام خوش‌نویسی، خلق کرده است».

دکتر اشرف بروجردی، معاون رئیس جمهوری ایران در سخنانی گفت: «آن‌چه که در بین ملت‌ها ماندگار است؛ هنر است».

وی با اشاره به نقوش حکاکی شده در سنگ‌بناهای قدیمی تاریخی، تاکید کرد: «این نقوش، دوران زیستی مردم آن زمان و نقش هنر را نشان می‌داده است».

دکتر بروجردی، با استعاره از کلام‌الله مجید و آیه سوگند بر قلم، تصریح کرد: «هر آن‌چه از قلم تراوش می‌شود؛ می تواند با ارزش و ترسیم‌گر سرنوشت ملت‌ها باشد».

وی گفت: «افغانستانی‌هایی که در ایران هستند؛ شرایط سختی را گذرانده‌اند. ما هم در دوران سختی بودیم و نتوانستیم میزبان خوبی برای‌شان باشیم. این شرایط سخت، بر زندگی همه ما تاثیرگذار است».

دکتر بروجردی، با اشاره بر آیاتی دیگر از قرآن‌کریم، مهاجرت را فرصتی برای آفرینش خلاقیت‌ها و توانایی‌ها دانست و گفت: «مهم این است که از نعمت‌هایی که در اختیارتان است؛ به‌خوبی استفاده کنید. اگر به دوستان افغانستانی ما سخت گذشته است و نتوانسته‌اند از ظرفیت خودشان استفاده کنند. این فصل مشترک همه ما در این برهه زمانی است. با همه کاستی‌هایی که در ایران بوده است؛ ما شاهد رشد هنرمندان، شاعران و استادان بزرگی در قشر مهاجر هستیم».

معاون ریاست جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: «ملت‌ها فارغ از سیاست‌ها، می‌توانند کنار هم باشند و گامی بردارند که احساس نشاط و شادمانی را به جامعه ببخشند».

دکتر نصیراحمد نور، سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، در افتتاحیه نمایشگاه قلم‌های لاجورد، اظهار داشت: «خوشبختانه امروزه نسل جوان افغانستان هر کجا هستند؛ از ناحیه استعداد زبان‌زد خاص و عام شده‌اند».

دکتر نور، گفت: «سال گذشته تحصیلی، جوانان ما چه در ایران و چه در دیگر کشورها، حائز رتبه‌های برتر کانکور شدند. خدا را شاکریم که بر جوانان ما این استعداد را داده که با وجود مهاجرت، بتوانند استعدادهای خویش را نمایش دهند».

وی با اشاره بر فرصت‌های تحصیلی در کشور ایران، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران، فرصت‌های آموزشی خیلی مساعد است و امیدوار هستیم و باور داریم همان‌طور که دولت ایران دید بلندمدتی دارند؛ موجودیت مهاجرین در ایران، یک فرصت به منظور تحکیم روابط دو کشور، صورت پذیرد».

دکتر احمد جلالی، سفیر یونسکو در ایران، از دیگر سخنرانان حاضر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه، در سخنانی با ذکر مثالی بر محبوبیت مولانا جلال‌الدین بلخی، تاکید کرد: «مولانا، متعلق به تمام بشریت است و این یک واقعیت است. این در حالی‌ست که افغانستان، ایران، ترکیه و تاجیکستان او را متعلق به خود می‌دانند. چه خوب که همه دنیا او را از آن خود بدانند و منطقه ما فرزندی داشته باشد که همه دنیا بگویند: او متعلق به ماست. امیدوارم وقتی خوش‌نویسی و نقاشی در کار می‌آید؛ آن روحی که پشت این نقش است نیز بین ما و کشورهای منطقه، بدرخشد. بخش مهمی از مشکلات جهان، این است که ما همدیگر را نمی‌شنویم. باید همدیگر را بشنویم و بپذیریم».

شکیلا عالمی، یکی از هنرمندان حاضر در نمایشگاه قلم‌های لاجورد گفت: «هدف از اشتراک ما در این نمایشگاه، نمایش هنرهای خاص هنرمندان افغانستان بوده است. همان طور که می‌دانید ما در خوش‌نویسی و تذهیب، سبک هرات را داریم و بیش‌تر سعی کرده‌ایم در این موضوع، کار کنیم. همان‌طور که می‌دانید اولین آب‌رنگ‌هایی که کشف شده؛ داخل بت بامیان بوده است و از آن‌جا می توان گفت که در آب‌رنگ نیز ما در دنیا پیش‌قدم هستیم».

عالمی، افزود: ما در این نمایشگاه، به همراه استاد میرزایی و دخترمان با حدود ۶۰ اثر شرکت کرده‌ایم. در کارهای دخترم «فاطمه میرزایی» سعی کرده‌ایم چهره‌هایی از بت بامیان، شعرهای مولانا و آیات قرآن، استفاده کنیم تا حالت همبستگی داشته باشد و یک‌جانبه کار نکرده باشیم.

وی در خصوص آثار موجود در نمایشگاه، گفت: در این نمایشگاه، دخترم با نقاشی رنگ روغن روی بوم، شرکت کرده است. بنده نیز با آثار تذهیب روی کارهای آقای میرزایی و تابلوهای آب‌رنگ، شرکت کرده‌ام که در یکی از تابلوهای آب‌رنگم، شهر ونیز ایتالیا را به تصویر کشیده‌ام که این اثر در قالب یک کتاب، منتشر شده و به ایتالیا رفته و در آن‌جا مهر تایید گرفته است و دعوت‌نامه و لوح تقدیر نیز از ایتالیا برایم فرستاده‌اند که در این کتاب آثاری از هنرمندان سراسر جهان در خصوص هنر آب‌رنگ وجود دارد و من تنها افغانستانی هستم که اثرم در این کتاب، چاپ شده است.

عالمی، درخصوص حضور زنان در عرصه هنر، گفت: «زنان، وقتی ببینند و در چنین رویدادهایی حضور داشته باشند؛ قطعا بیش‌تر علاقمند می‌شوند و شاهد حضور پررنگ‌تری از بانوان خواهیم بود».

زهرا اسماعیلی، از هنرمندان فعال در حوزه طراحی سیاه قلم و هایپر رئال نیز از دیگر هنرمندان حاضر در این نمایشگاه بود. زهرا ۵ سالی می‌شود که در حوزه سیاه‌قلم، فعالیت می‌کند و دو اثر از وی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

وی درباره یکی از آثار خویش با عنوان پرتره فریاد گفت: «این پرتره، عکس مردی در حال فریاد را نشان می‌دهد که این مرد در حال فریادزدن، از سختی‌ها و مشکلات روزگار زندگی‌اش است و فریادش را به‌خوبی درک می‌کنم».

اسماعیلی، ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، می‌تواند فرصت خوبی را برای هنرمندان جوانی که حرفی برای گفتن دارند؛ فراهم کند.

محمد ارزگانی، از خوش‌نویسان حاضر در این نمایشگاه نیز گفت: «حدود ۱۸ اثر از من در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است و آثار من خوش‌نویسی با خط نستعلیق است».

ارزگانی، افزود: هدف از اشتراک در این نمایشگاه، بیش‌تر این بود که بتوانیم دست هنرمندان جوان را بگیریم و آنان را به جامعه میزبان، معرفی کنیم.

متاسفانه جامعه مهاجر در بخش هنری کم‌تر دیده شده و بیش‌تر ما را به‌عنوان کارگر می‌شناسند. می‌خواهیم به جامعه میزبان نشان دهیم که اگر فرصت برای مهاجرین مهیا شود؛ مهاجرین هنرمندان بسیاری دارند.

بخش جانبی این نمایشگاه، متعلق به آثار متفاوت کودکانی بود که با رنگ، احساسات خویش را به نمایش گذاشته بودند. در این بخش، حدود ۳۰ اثر نقاشی از کودکان مکتب فرهنگ (یکی از مدارس خودگردان در تهران) به نمایش گذاشته شد که مورد توجه و استقبال بی‌نظیر بازدیدکنندگان، قرار گرفت.

گفته می‌شود که هدف از برگزاری نمایشگاه «قلم‌های لاجورد» گسترش تبادلات فرهنگی میان دو کشور دوست و همسایه افغانستان و ایران، عنوان شده است.

براساس این گزارش، می‌توان گفت که قلم‌های لاجورد، یکی از بی‌نظیرترین نمایشگاه‌های مهاجرین است هم به لحاظ تعداد هنرمندان و هم به لحاظ تعداد آثار و همین‌طور کیفیت کارها. چرا که این نمایشگاه، منحصرا از مهاجرین افغانستان است.

قابل ذکر است آثار حاضر در نمایشگاه برای فروش است و علاقمندان می‌توانند برای خرید آثار نیز اقدام کنند.

نمایشگاه «قلم‌های لاجورد» تا تاریخ ۵ دی در گالری ساختمان آرشیو ملی کتابخانه ملی کشور ایران، میزبان علاقمندان به هنر است.

logo-samandehi