مجسمه‎های درختی مرادیان در مرحله پایانی/ از استقبال مردم تا شکستگی دست مجسمه‎ساز

جمشید مرادیان هنرمند مجسمه‎ساز درباره پروژه مسجمه‎های درختی در شهر کرج که در مراحل پایانی خود قرار دارد گفت: از پنج درخت گردویی که در کرج در اختیار ما قرار داده شد، کار سه درخت روبه‌‏روی استانداری کرج و یک درخت مقابل خانه هنرمندان این شهر به پایان رسیده است. متاسفانه هنگام انجام مراحل ابتدایی تبدیل درخت پنجم به مجسمه یک تکه چوب به وزن تقریبی یکصد کیلو روی دست چپ من افتاد و موجب شکستگی یکی از انگشتان دستم شد به همین دلیل کار را یک هفته متوقف کرده‎ایم اما با این حال تا کمتر از یک ماه دیگر کار مجسمه پنجم که قطور‌ترین و بزرگ‌ترین درخت این مجموعه است نیز به پایان رسیده و این مجسمه‎‌ها رسما رونمایی خواهند شد.

وی با بیان اینکه مهم‎‌ترین نکته برای من در چند ماه گذشته استقبال و خوشحالی مردم از ساخت این مجسمه‎‌ها در اطراف محل سکونت آنهاست، افزود: مردم ساکن این منطقه از کرج از اینکه به جای دور انداختن درختان آن‌ها به احجام زیبا تبدیل شده‎اند بسیار استقبال کرده‎اند و در تمام مدتی که من و محمدرسول بیک مشغول کار بودیم با محبت با ما برخورد می‌‏کردند. چنین استقبالی برای من بسیار جذاب و با اهمیت است و اگر امکانات فراهم باشد حاضرم هرجا درخت خشکی باشد آن را به مجسمه تبدیل کنم.

این هنرمند مجسمه‎ساز درباره طرح‎های انتخاب شده برای این درخت‎‌ها نیز گفت: همه این درخت‎‌ها به شکل حجم‌هایی انتزاعی طراحی شده‎اند با این حال عناصری نیز در آن‌ها جود دارد که برای مخاطب جذاب باشد هرچند این مجسمه‎‌ها ممکن است در نگاه اول برای مخاطب قابل فهم نباشد؛ من معتقدم اثر هنری باید در مخاطب سوال ایجاد کند و او را با خود همراه کند. درحالیکه یک شکل عادی و آشنا که مخاطب در مورد آن برابرنهاد ذهنی دارد جذاب نیست، همه از کنار آن بی‏‌تفاوت می‌‏گذرند و به زودی نیز فراموش خواهد شد.

مرادیان همچنین خاطرنشان کرد: این درخت‎‌ها همگی گردو هستند، متوسط ارتفاع آن‌ها بین ۵ تا ۶ونیم متر بوده است. برای حفاظت و ماندگاری به این درخت‎‌ها ابتدا مواد آنتی‌باکتری تزریق شده، سپس آن‌ها زیر چادر ارسنیک قرار داده شده‎اند تا تمام حشرات درون آن‌ها کشته شوند. در مرحله نهایی این درخت‎‌ها با نانو ایزوله شده‎اند؛ نانو باعث می‌‎شود که این درخت‎‌ها دربرابر رطوبت مقاوم شده و تا حدی حالت ضد حریق نیز پیدا کنند. پروسه تبدیل این این درخت‎‌ها به مجسمه‏‌ها کاملا علمی است و به همین دلیل این مجسمه‌های عمودی مدت‎‌ها ماندگار خواهند بود.

گفتنی است؛ طرح ساخت مجسمه از درخت‎های مرده در کرج با حمایت سازمان زیباسازی این شهر انجام شده و با اتمام کار مرادیان روی مجسمه پنجم، این آثار در مراسمی رونمایی خواهند شد.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi