روایت لیلا امیربیگی، مهسا دارستانی و شادی اخوندی از آثارشان در نمایشگاه "کنش"

"کنش" عنوان نمایشگاه هنرمندان جوانی است که از 19 الی 22 خرداد در گالری هنری خط سفید برگزار شد.

در این مجموعه 24 هنرمند از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری شرکت نمودند.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

کنش نحوه‌ و نوع برخورد هنرمند با پدیده‌ها و چگونگی بازتاب آن در اثر است.

کنش جز اساسی‌ترین عوامل بوجود آورنده‌ی تنوع سبک‌ها و شیوه‌های فردی در طول تاریخ بوده است. کنش جزء درونی‌ترین شاکله‌های خلق هر اثری است. گاه آن را با تمسک به روانشناسی تحلیل کرده‌اند و گاه آن را با عوامل مختلف زیستی و بومی می‌سنجند. ممکن است در دو هنرمند مختلف یک انگیزه‌ی واحد به وجود آید اما آثار آنان متفاوت خواهند شد. در رابطه با کنش نخستین سوال این است که چه عواملی باعث بوجود آمدن کنش‌های مختلف در افراد می‌گردد؟ به عنوان نمونه، چرا کنش‌های افراد درباره‌ی موضوع واحدی مانند جنگ منجر به خلق آثار بسیار متفاوت با جلوه‌های متنوع می‌گردد؟ حال دلایل و چرایی وقوع این کنش‌ها نیستند که ماهیت آثار این نمایشگاه را مشخص می‌کنند، بلکه ماهیت گردهم‌آوری آنها، جلوه‌های مختلف این کنش‌ها در آنان است. کنش‌هایی که نمودهای متنوعی پیدا کرده‌اند. صرفنظر از اینکه منظر افراد حاضر در این نمایشگاه حول چه مسائلی می‌گردد و چه جهان‌بینی‌ای دارند، نمود ذهنیات آنان در باب پدیده‌های درونی و برونی منجر به خلق آثار این نمایشگاه شده است. به عبارت دیگر نه تنها این هنرمندان موضوع و تم مشخص نداشته‌اند بلکه هیچ هماهنگی‌ای در جهت همسویی مفهومی و بصری آثار نیز در میان نبوده است. این نمایشگاه تنها بر کنش فردی هنرمندان تاکید دارد. همین کنش فردی است که می‌توان آن را محور اساسی گرد آمدن این آثار در نظر گرفت.

محمد صفاجو

در ادامه خواننده گفتگو گالری آنلاین با هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه باشید:

شادی آخوندی متولد 1372 است و دارای مدرک کارشناسی در رشته نقاشی از دانشکده هنر و معماری . برگزاری چندین نمایشگاه و انجام چند نقاشی دیواری در کارنامه این هنرمند به چشم میخورد.


آخوندی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در مورد آثار خود توضیح داد:

دو اثری که در این نمایشگاه حضور دارد با تکنیک اکریلیک و در ابعاد 100 در 120 هستند. این آثار بخشی از مجموعه ای است که با عنوان نگرشی متفاوت به طبیعت خلق شده اند و هدف از خلق این مجموعه این است که وقتی اعلام میکنیم تابلویی از محیط زیست یا منظره است، همه یک منظره از نمای دور که واقعا کلیشه ای شده را به یاد میاورند و هدف من از بین بردن این کلیشه ها با زوم کردن روی بخش هایی از طبیعت که معمولا توجهی به آنها نمی شود بوده است.
جزئیاتی که در نگاه اول شاید از آنها فاصله هم گرفته بشود، در صورتی که وقتی عمیق بشویم میبینیم که بسیار زیبا هستند.

وی در مورد شکل گیری ایده این آثار افزود:

ایده اینطور شکل گرفت که من هم مثل خیلی از خانم های دیگه واقعا از سوسک میترسم و یکبار داشتم صحبت های آقای رضا رشید پور را گوش میکردم راجع به ترس، و ایشون یک جمله ی کلیدی گفتند که ترس از عدم شناخت به وجود می آید. این جمله را میشود به خیلی از ترس هایی که داریم بسط دهیم و شاید این ترس از سوسک یا هر جانور کوچکی هم به این خاطر باشد که ما واقعا هیچوقت سمتش نرفتیم تا ببینیم واقعا از چه چیزی میترسیم .

انسان هنوز خیلی چیزها را نشناخته و قطعا میشود در نا شناخته ها دنبال خلاقیت و عناصر نو گشت.
تکمیل این مجموعه تقریبا یک سال زمان برد و البته هنوز در حال تکمیل شدن هستند.



مهسا دارستانی فراهانی‌متولد1373 است و دارای مدرک کارشناسی از دانشکده هنر و معماری است. شرکت در نمایشگاه گروهی و انجام نقاشی دیواری در کارنامه این هنرمند به چشم میخورد.

دارستانی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، در مورد آثار خود توضیح داد:

من با توجه به جایگاه اجتماعی زن تا روحیه لطیفش و با دیدگاهی که داشتم ، موضوع زن را انتخاب کردم. شاید چون فکر میکردم در جامعه کمرنگ دیده میشود، من با دیدن عکس هایی از زنان که سرشار از لطافت اما پر از مفهوم و حس درونی بود در آثارم الهام گرفتم .

در مجموع خلق آثار این محموعه چهار ماه زمان برد.
در استیتمنت آثار این هنرمند آمده است:


زن
زن را می توان حساس نامید.
زنان رنجور محبوس در درون خود زمان های سختی را گذرانده اند‌ شاید فهمیده نشدند اما با آرامشی درونی آزادی فکری خود را حفظ کرده اند.
من از زنانی حرف میزنم که نامشان معادل معجزه است،تمام آنهایی که خریدار ترس نبودند و نشان دادند زن بودن بالاتر از معجزه است.
سعی من در این آثار نشان دادن آرامش،متانت و در کنار آن دردی درونی که به زیباترین شکل به تصویر کشیده شود .
رنگ های طلایی که در آثار بکار رفته نشانه ی تلألو و درخشندگی زن ،رنگ های آبی نشانه ی پاکی و زلالی و رنگ سبز نشانه ی بالندگی و شکوفایی اوست.
و در پایان نیز این موضوع را لحاظ می کنم که هر بیننده ای درک و برداشت شخصی خودش را از دیدن اثار میکند.

اکریلیک روی بوم، 80*80، 2017

اکریلیک روی بوم، 80*80، 2017


لیلا امیربیگی متولد ۱۳۶۱ در تهران است. وی فارغ التحصیل رشته ی تاریخ از دانشگاه تهران و نقاشی عمومی از دانشکده هنر و معماری است.


وی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در مورد آثار خود توضیح داد:

در مجموعه ی زن از قاجار کوشیده ام زن را منفک از ادوات و ابزاری ببینم که نوع یا حد زنانگی او را در اقامتگاه تاریخی اش معیین کرده است.

بخشی از زن بودن من ، بخش معترض زنانه ی من ، آن بخش وا پس زده ی به سکوت دعوت شده ی زن بودن من به روی بستر کاغذهایم با نوازش رنگ هایم حق حضور یافت.

وی در ادامه فزود:
بیش از دو سال است که رنگ هایم شهامت نوازش بخش مسکوت وجود زنانه ام را پیدا کرده اند. و این دو اثر زاده های تازه رسیده ی این شهامت مندی ست.

مداد رنگی ، خودکار و آکرلیک، ۴۰×۳۰


مداد رنگی ، خودکار و آکرلیک، ۴۰×۳۰


logo-samandehi