روایت فرناز زاد مهدی ،مریم كیانی و ندا چینی فروش از آثارشان در نمایشگاه "کنش"

"کنش" عنوان نمایشگاه هنرمندان جوانی است که از 19 الی 22 خرداد در گالری هنری خط سفید برگزار شد.

در این مجموعه 24 هنرمند از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری شرکت نمودند.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

کنش نحوه‌ و نوع برخورد هنرمند با پدیده‌ها و چگونگی بازتاب آن در اثر است.

کنش جز اساسی‌ترین عوامل بوجود آورنده‌ی تنوع سبک‌ها و شیوه‌های فردی در طول تاریخ بوده است. کنش جزء درونی‌ترین شاکله‌های خلق هر اثری است. گاه آن را با تمسک به روانشناسی تحلیل کرده‌اند و گاه آن را با عوامل مختلف زیستی و بومی می‌سنجند. ممکن است در دو هنرمند مختلف یک انگیزه‌ی واحد به وجود آید اما آثار آنان متفاوت خواهند شد. در رابطه با کنش نخستین سوال این است که چه عواملی باعث بوجود آمدن کنش‌های مختلف در افراد می‌گردد؟ به عنوان نمونه، چرا کنش‌های افراد درباره‌ی موضوع واحدی مانند جنگ منجر به خلق آثار بسیار متفاوت با جلوه‌های متنوع می‌گردد؟ حال دلایل و چرایی وقوع این کنش‌ها نیستند که ماهیت آثار این نمایشگاه را مشخص می‌کنند، بلکه ماهیت گردهم‌آوری آنها، جلوه‌های مختلف این کنش‌ها در آنان است. کنش‌هایی که نمودهای متنوعی پیدا کرده‌اند. صرفنظر از اینکه منظر افراد حاضر در این نمایشگاه حول چه مسائلی می‌گردد و چه جهان‌بینی‌ای دارند، نمود ذهنیات آنان در باب پدیده‌های درونی و برونی منجر به خلق آثار این نمایشگاه شده است. به عبارت دیگر نه تنها این هنرمندان موضوع و تم مشخص نداشته‌اند بلکه هیچ هماهنگی‌ای در جهت همسویی مفهومی و بصری آثار نیز در میان نبوده است. این نمایشگاه تنها بر کنش فردی هنرمندان تاکید دارد. همین کنش فردی است که می‌توان آن را محور اساسی گرد آمدن این آثار در نظر گرفت.

محمد صفاجو

در ادامه خواننده گفتگو گالری آنلاین با هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه باشید:

فرناز زاد مهدی متولد 1374است. وی دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز می باشد و در چندین نمایشگاه گروهی حضور داشته است.


در استیتمنت آثار این هنرمند آمده است:
من تمامی این تصاویر را سا خته ام،تصاویری كه صحنه های داستانی هستند که دوربین ضبط كرده است.
نقاشی های من خیالی هستند و من فضا و حال و هوای این شخصیت های خیالی را نشان میدهم آن ها را خیالی می نامم چون در واقع آن ها از احساسات و درون من حرف میزنند.
خلق هنر برای من در واقع واكنش به بودن در جهان است،تصاویری چون خاطرات و رویاهای روزانه و كابوس هایی كه نمیدانم آن ها از كجا و چگونه شروع شده اند...

این هنرمند در گفتگو با گالری آنلاین در مورد شیوه کاری خود توضیح داد:

معتقدم چون همیشه اغلب روی بوم کار کردند کمتر توجه کسی را به سمت خودشان جلب میکنند مثل زبان محاوره که انقدر تکرار شده دیگر به راحتی شنیده نمی شود.
از این جهت چوب را انتخاب کردم تا دوباره توجه همه جلب شود و به سمت کار کشیده شوند . همیشه هدفم این بوده كه كارم خاص باشد و مورد توجه قرار بگیرد و تقریبا ٦ماه زمان برده كه این مجموعه را انجام دادم.



مریم كیانی متولد ١٣٧٠ است، وی دانشجوی ارشد نقاشی در دانشکده هنر و معماری می باشد و شرکت در چندین نمایشگاه گروهی در شیراز و رشت را در کارنامه خود دارد.

کیانی در گفتگو با گالری آنلاین در مورد موضوع آثار خود توضیح داد:
از دوره كارشناسی تا به الان تمركزم بر موضوع پرتره است. بیشتر حالات درونی خودم را به مخاطب انتقال داده ام و درگیر مفهوم تنهای و غم در زن بوده ام.

رنگ روغن، 70*100، 1396

کیانی: این اثر از یك مجموعه ٦تایی هست كه بك گراند تمامی سیاه است و تمركزم روی چشم و نور شدید بوده است.

در استیتمنت آثار این هنرمند آمده است:

پرتره های من نمایانگر دنیای درون من است.

همواره مجذوب ترکیب متنوع و حالات مختلف چهره افراد بوده ام. خواسته ام که دنیای درونی خود و اشخاص را بواسطه ی نمایش صورتهایشان نشان دهم. بنظرم چهره ی افراد پنجره ی مستقیمی به درونیاتشان بوده و به خوبی ذهنیات و گذشته ی آنها را می نمایاند.

در مجموعه ی حاضر توجه من بیشتر حول چهره ی زنان و نحوه ی نگاه آنان بوده است. نگاه هایی که میتواند حاکی از حالات درونی آنان باشد. گاها برای تاکید بر این حالات دست به اغراق برخی عناصر کار یا اجزای چهره ها زده ام. چشمها مهمترین بخش کار من هستند و بخاطر بار روانی فراوان آنها تاکید ویژه ای روی آنها داشته ام.

از نظر ساختار بصری و بخاطر فرم لکه رنگها و تیره گی های شدید و بازی نور و سایه شاید به نوعی کارهایم به فضاهای اکسپرسیونیستی نزدیک باشند. از این رو در پرتره ها بیشتر به دنبال مضامینی چون یأس، تنهایی، غم و عدم تعلق بوده ام.

استفاده از رنگ روغن بسیار به خلق ظواهری که مدنظر داشته ام کمک کرد و ظرافت هایی را با آن بدست آوردم. همچنین طیف رنگهای گرم و خنثی را انتخاب کرده ام که برای بروز درونیات خودم بسیار مناسبند.

در یک جمله، «پرتره هایم انعکاس درونی من در نقاشی است.»

مریم کیانی

رنگ روغن، 35*50، 1396

کیانی: این اثر از یه مجموعه ٦ تایی است ،روی این كار تجربه رنگ روغن روی چوب رو داشتم و انتخابم به جهت زیر سازی زبر برای جرم رنگی بیشتر بود

كه به تجربه های جدیدی دست یافتم.

ندا چینی فروش ،متولد 1365 و کارشناسی ارشد نقاشی از دانشکده هنر و معماری. شرکت در چندین نمایشگاه و جشنواره در کانامه این هنرمند به چشم میخورد.

در استیتمنت آثار این هنرمند آمده است:
زنان از دیر باز مورد ناملایتی های دوران خویش قرار گرفته اند،آثاری که مشاهده میشود حاصل درگیری ذهن من با این موضوع است،
نا ملایمتی هایی که در اوج ارتباطات و پیشرفت جامعه بشریت اتفاق می افتد.
در این آثار سعی شده این موضوع درفضای شخصی خودم به واسطه نمادها به تصویر کشیده شود.

بدون عنوان ،ترکیب مواد روی مقوا ، ( cm 70×60)

بدون عنوان ،ترکیب مواد روی مقوا ، ( cm 70×60)


logo-samandehi