ممانعت از فروش گنجینه شاهزادگان لهستان

دولت لهستان در حالی 118 میلیون دلار برای خرید یک مجموعه آثار نفیس متعلق به بنیادی متعلق به شاهزادگان پرداخت کرده است که هیئت امنای این بنیاد در اعتراض به این معامله با اعلام غیر قانونی بودن این انتقال از سمت خود کناره گیری کردند.

به گزارش گالری آنلاین، دولت لهستان 500 میلیون زلوتی لهستانی معادل 118 میلیون دلار برای مجموعه ای متعلق به خانواده اشرافی به نام Czartoryski پرداخت کرده است. این مجموعه شامل 86 هزار نقاشی و مجسمه از جمله اثری از لئوناردو داوینچی مربو به سال (1489-1490) و منظره ای از رامبراند مربوط به سال (1638) به همراه 250 هزار نسخه خطی که در مجموعه ارزش این گنجینه 2 بیلیون دلار براورد شده است. دولت لهستان اعلام کرده ما بقی پول این گنجینه هدیه ای از طرف این خانواده به کشور لهستان بوده است.

اثر لئوناردو داوینچی - یکی از آثار مجموعه Czartoryski

هفته گذشته، 29 دسامبر آدم کارول شاهزاده اسپانیایی-لهستانی و موسس بنیاد Czartoryski قرارد دادی را با معاون نخست وزیر لهستان برای انتقال این مجموعه ی مهم خصوصی امضا کرد.


این قرار داد در حالی امضا شد که هیئت مدیره ای از شاهزادگان بنیاد Czartoryski که بر جمع آوری این مجموعه نظارت داشتند، از مسئولیت خود کناره گرفتند و استعفای خود را اعلام کردند.

به نقل از نیویورک تایمز این هیئت مدیره بیان کرده است؛ این مجموعه غیر قابل انتقال و تفکیک است و جابجایی آن غیر قانونی خواهد بود.

جمع آوری این مجموعه از سال 1802 توسط پرنسس ایزابلا آغاز شد. بسیاری از آثار همین مجموعه در موزه کراکوف در جنوب لهستان قرار دارد.

"این مجموعه تنها یک امانت است و بنیاد میتواند هر زمان که بخواهد آن را بفروشد یا پس بگیرد." این را سخنگوی موزه ملی کراکوف میگوید و اضافه میکند : " در حال حاظر دولت لهستان اجازه فروش این آثار را ندارد و ما تنها راهی که برای جمع آوری پول جهت بازسازی موزه داریم این است که قیمت بلیط ورودی را برای بازدید مخاطبین از این مجموعه افزایش دهیم."

Image result for National Museum in Krakow

موزه ملی کراکوف

logo-samandehi