"خود نگاره های همگانی" در گالری 26 گشایس می یابد

"خود نگاره های همگانی" عنوان نمایشگاه انفرادى مجسمه ای است از آثار هادی عرب نرمی. این نمایشگاه 22 اردیبهشت، ساعت 16 تا 20 گشایش خواهد یافت و تا سه شنبه 2 خرداد ادامه دارد.

در استیتمنت نمایشگاه آمده است:

"خودنگاره های همگانی"
بر اساس کتاب منطق الطیر شیخ عطار نیشابوری


مجموعه حاضر اولـــین سری مجموعه ی منطق الطیر است که در چند مرحـــــــله ارائه می شود. سری اول نگاهی آزاد به آغاز سفر، شخصیت مرغان و اوضاع و احوال آنها دارد. با توجه به نظر عــطار و نویسندگانی چون او، قهرمانان قصه نشانگر احوال تک تک انسـان ها هستند و گوشه هایی از کاســتی ها و تاریکی ها و همچنین روشنی ها و توانایی های وجودی شـان را باز می تابانند. با این نگاه می توان آن ها را خود نگاره هایی دانست که برای همه مصداق پیدا می کند، خودنگاره هایی همگانی! مجسمه هایی كه آینه وار ما را به خودمان نشان می دهند. پرندگانی در آغاز سفر سیمرغ، هنوز نرفته و در جای خود مانده.

نگاره های مرغ-انسان، با تن پرنده و سر انسان، در ترکیب، موجودی خیالی و تمثیلی می سازد. این موجود خیالی در برخی فرهنگ ها به صورت ها و معانی گوناگون در متون و افســانه ها دیده می شود. از این رو گاه می توان بازتاب آن ها را در کشــورهای مختلف از جمله ایران* نیز یافت. در این مجموعه، این ترکیب افســــــانه ای، به معنایی تمثیلی و استعاره ای به کار رفته است تا آینگی شخصیت های سفر مرغان در منطق الطیر را به پیش چشـم بیاورد و هم یاد آن خاطره ی ازلی را در انسان زنده کند: ((در ابتدای حالت مصَوّرِ به حقیقت... مـــــرا در صورت باز آفرید... [و روزی] مرا بدین طریق اسیر گردانیدند.))**


*گچبری های خانه بروجردی ها، کاشان
**عقل سرخ، سهروردی

علاقه مندان میتوانند تمام روزهای هفته به جز شنبه ها به آدرس فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور‌ ظهیر،شماره 26،واحد 3 مراجعه نمایند.


logo-samandehi