گالری مژده میزبان "پس از آن همه حسرت ۵" میشود

روایت مریم حیدرزاده از حسرتش برای کشیدن نقاشی

" حالِ لحظه ام را به تصویر کشیدم"

" اتفاق هنری در لحظه کلید میخورد و آن لحظه است که تو را دعوت میکند به عرصه ای که میخواهی وارد شوی." این را مریم حیدرزاده در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین ضمن اشاره بر حسرت خود برای نقاشی بیان کرد و گفت: " ترانه، دکلمه و اجرای هیچ آلبومی نتوانست جایگزین حسرت نقاشی من شود."

در ادامه خواننده گفتگوی با این بانوی هنرمند نقاش و شاعر باشید:


مریم حیدرزاده متولد متولد ۲۹ آبان ۱۳۵۶ و فارغ التحصیل رشته حقوق غذایی دانشگاه تهران است. وی تا کنون 11 کتاب تالیف کرده است و چهار آلبوم شعر و دکلمه داشته است. این بانوی هنرمند 9 سال است نقاشی را آغاز کرده و پنجمین نمایشگاه انفرادی خود را تحت عنوان "پس از آن همه حسرت ۵" روز جمعه نهم آذرماه در گالری مژده برگزار خواهد کرد.

تکنیک آثار این هنرمند اکرلیک و آبرنگ است و در سبک ناتورالیسم و تا حدی اکسپرسیونیسم کار میکند. در این نمایشگاه سی اثر در ابعاد متنوع کوچک و بزرگ ارائه شده اند.

وی نقاشی را مدتی در کنار آقای قاسمی کارکرده و بعد از مدتی به تجربه های شخصی خود پرداخته است. نمایشگاه قبلی حیدرزاده مهر ماه سال گذشته بوده و در این مجموعه آثار یکسال گذشته او به نمایش درمی‎‌آید.

مریم حیدرزاده در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با ارتباط میان شعر و نقاشی، بیان کرد:

این ارتباط تنگاتنگ میان شعر و نقاشی همیشه ثابت شده و هر کجا که بتوانند مکمل های خوبی برای یکدیگر هستند.

در نقاط مختلف جهان شاعرانی هستند که اشعارشان را به تصویر می‌کشند و یا نقاشانی که تصاویرشان را در قالب شعر نیز می‌سرایند، به عنوان مثال ما در ایران سهراب سپهری را داریم که کارهایش زبان‌زد همه دنیا است و هم به عنوان شاعر و هم به عنوان نقاش شناخته شده است همچنین به همین شکل نمونه های دیگری نیز در کشورهای دیگر داریم.

وی هدف اصلی خود از جمع آوری این مجموعه و برگزاری نمایشگاه را چنین عنوان کرد:

من بیشتر به واسطه اشعار و ترانه هایم در جامعه معرفی شدم و دوست دارم مخاطبان با آثار نقاشی من هم آشنا بشوند. هدف اولم اینست که همه از اینکه نقاشی نیز میکنم مطلع شوند و هدف دومم با توجه به اینکه هنرهای تجسمی به طور کلی در کشور ما مهجور است، اینست که به هر طریقی به رونق هنرهای تجسمی کمک کنم.

حیدرزاده با تشریح اینکه نقاشی برای او یک اتفاق بداهه است، افزود:

تابلو های نقاشی نیز مانند اشعارم بداهه شکل گرفته اند و در حقیقت حالِ همان لحظه ام را به تصویر کشیدم. من فکر میکنم اتفاق هنری، چه در خلق موسیقی، چه در سرایدن ترانه، چه کشیدن نقاشی و حتی چه در نوشتن فیلمنامه و ... در لحظه کلید میخورد و آن لحظه است که تو را دعوت میکند به آن صحنه، به آن تصویر، به آن ترانه و به آن عرصه ای که میخواهی وارد شوی.

در نقاشی بیشتر از احساسی که در نوشتنم دارم و بر ذهنم جاری است استفاده کردم و تلفیقی میان کلام و تصویر اتفاق افتاده است. برخی آثار ناخودآگاه ریتم دارند و ناخودآگاه وقتی دیده میشوند شعری را تداعی میکنند، مانند برخی اشعاری که وقتی میشنوی تصویری را در ذهن می سازند.


این هنرمند شاعر و نقاش در مورد عنوان نمایشگاه خود توضیح داد:

تصیم گرفته بودم عنوان تمام نمایشگاه‌های نقاشی ام را از اولین تا آخرین نمایشگاهی که برگزار میکنم "پس از آنهمه حسرت" انتخاب کنم و اگر دقت کرده باشید در مقابل عنوان هم عدد پنج نوشته شده به معنی پنجمین نمایشگاه "پس از آنهمه حسرت".

من سه سال ونیمه بودم که بر اثر یک عمل جراحی بینایی خودم را از دست دادم و آبرنگی داشتم که همیشه آن آبرنگ بسته ماند و نتوانستم از آن استفاده کنم. همیشه دوست داشتم با آبرنگی که برایم هدیه آورده بودند یک نقاشی بکشم و برای برنامه کودک آن زمان که در یکی از قسمت های محبوبش نقاشی های بچه ها را نشان میداد، ارسال کنم.

من این فرصت را از دست دادم و همیشه حسرت ارسال آن نقاشی و اعلام اسمم توسط خانم مجری برنامه کودک گوشه ذهن من باقی ماند.

ترانه، دکلمه و اجرای هیچ آلبومی نتوانست جایگزین حسرت نقاشی من شود. همیشه احساس میکنم که سالهای سال باید این را عنوان نمایشگاهم بگذارم تا زمانی که این حسرت نقاشی برای من به لذت نقاشی تبدیل شود.

وی در پایان صحبت هایش از عوامل پایگاه خبری گالری آنلاین در اطلاع رسانی رویداد های فرهنگی و نمایشگاه ها تشکر کرد.

علاقه مندان جهت بازدید از آثار این هنرمند می توانند تا تاریخ ۱۶ آذرماه همه روزه به جز شنبه ها از ساعت ۱۲ الی ۲۰ و در روز افتتاحیه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ به گالری مژده واقع در سعادت آباد، علامه شمالی، هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ مراجعه نمایند.

logo-samandehi