در نشست خبری نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر عنوان شد تهران نگارخانه می‌شود / نمایش آثار هنرمندان فقید در سطح شهر

نشست خبری "نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر" پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت در سالن اجتماعات سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد. در این نشست جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، مجتبی موسوی، سعید شهلاپور و جمعی از اهالی رساانه حضور داشتند.

دکتر جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در نشست خبری "نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر" که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد از اکران آثار فاخر فرهنگی خبر داد و گفت: بیش از ۱۵۰۰ سازه‌های تبلیغات محیطی به اکران ۷۰۰ اثر فاخر فرهنگی و هنری در سطح شهر تهران اختصاص پیدا می‌کند.

دکتر کامیاب با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰۰ طرح از آثار فاخر نگارگری، خوشنویسی، فرش، کتیبه نویسی و بناهای تاریخی ایرانی است، ادامه داد: مابقی طرح‌ها، آثار فاخر دیگر کشورهای جهان است که از ۱۵ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در سطح شهر اکران می‌شود.

او با اشاره به اینکه امیدواریم از رهگذر اکران این طرح‌ها بتوانیم شهروندان را تشویق به بازدید از مراکز فرهنگی و هنری به ویژه موزه‌ها ترغیب کنیم، افزود: نباید فراموش کنیک که میراث دار چه فرهنگ و هنر غنی‌ای هستیم وباید به هر بهانه که شده توجه عمومی را به این میراث گران قدر معطوف کنیم. این سازمان بنا به وظیفه ذاتی خود که بخشی از آن ارتقای بینش بصری شهروندان است در این طرح توجه به داشته‌هایی که در زندگی روزمره آن‌ها را فراموش کرده‌ایم به شهروندان تذکر داده می‌شود. متاسفانه آمار بازدید از برخی موزه‌ها از تعداد افرادی که در آن مشغول به کار هستند کمتر است و امیدواریم بتوانیم با اکران این طرح‌ها در سطح شهر شهروندان را با بخش‌های فرهنگی و هنری آشتی دهیم.

دکتر کامیاب با بیان اینکه از چند ماه قبل با شرکت‌های تبلیغاتی در این زمینه مذاکره شد تا بخشی از سهم فرهنگی تابلوهای تبلیغات تجاری در این بازه زمانی به این کار اختصاص پیدا کند، گفت: از آنجا که در قرارداد با شرکت‌ها و موسسات تبلیغاتی سهمی به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده شده، طرح "نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر" به همین منظور و با هدف خدمات رسانی فرهنگی سعی دارد تا به این وظیف ذاتی عمل کند. بر این اساس علاوه بر تشکر از این شرکت‌ها برای همکاری باید از آقایان شهلاپور، موسوی، افسریان، معتقدی، دانایی و حامدی برای همکاری در انتخاب طرح‌ها و پیش برد این برنامه تشکر کنم.

او با بیان اینکه به جرات می‌توان گفت این کار برای اولین بار در ایران و حتی جهان انجام می‌شود، ادامه داد: آقای سعید شهلاپورهنرمند مجسمه ساز این طرح را به سازمان زیباسازی ارائه کردند و با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد این طرح قابلیت‌های بسیاری در راستای آشتی و آشنایی بیشتر شهروندان با آثار فرهنگی و هنری دارد، بر همین اساس و با استفاده از امکاناتی که عرصه‌های تبلیغات شهری در تهران مهیا کرده توانستیم به ان جامه عمل بپوشانیم. که تا به حال پیش نیامده تا در یک بازه زمانی مشخص بخش عمده‌ای سازه‌های تبلیغات تجاری به اکران‌های فرهنگی اختصاص پیدا کند، از این رهگذر می‌توان گفت که اجرای آن برای اولین بار ممکن است با کاستی‌هایی همراه باشد که امیدواریم اصحاب رسانه در رفع این نقاط ضعف ما را یاری کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران برای نخستین بار کل سازه‌های تبلیغات تجاری به اکران‌های فرهنگی و هنری اختصاص پیدا کرده که امیدواریم با بازخوردهایی که در این ۱۰ روز از اصحاب رسانه، هنرمندان و هنردوستان دریافت می‌کنیم به یک سطح کیفیت بالا‌تر در سالهای بعد برسیم.

دکتر کامیاب با تاکید بر اینکه نمی‌توان نقش رسانه‌ها را در انجام بهتر این طرح نادیده گرفت، ادامه داد: بخش عمده‌ای از ارزیابی این تجربه و دریافت بازخوردهای آن به نحوه مشارکت رسانه‌ها و حضور و تحلیل و معرفی آن‌ها از این اقدام بر می‌گردد.

سعید شهلاپور هنرمند پیشکسوت مجسمه سازی نیز در این نشست اظهار کرد: ایده این طرح حدود ۱۰ سال پیش به ذهنم رسید و از‌‌ همان زمان آن را با مسئولین وقت در میان گذاشتم اما همینجا بدون آنکه قصد مجیز گویی داشته باشم باید تاکید کنم برای اجرای ایده‌های خوب به مدیران شجاع نیازمندیم که آقای کامیاب این شجاعت را داشت و برای اجرای طرحی که هنوز بازخوردهای آن مشخص نیست حمایت‌های لازم را به کار بست.

او در پایان افزود: تا جایی که من رصد کرده‌ام چنین اقدامی با این وسعت تاکنون در هیچ کجای جهان اتفاق نیفتاده و امیدوارم این رویداد بخشی از تقویم سازمان زیباسازی شود و دبیرخانه‌ای برای آن در نظر گرفته شود تا در دوره‌های آتی بتوانیم شاهد کیفیت بهتری در برگزاری آن باشیم.

گفتنی است؛ در اولین دوره از اجرای طرح "نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر" 1500 اثر از هنرمندان فقید برای نمایش در عرصه عمومی شهر انتخاب شده که به گفته مسئولین سازمان زیباسازی شهر تهران، 70 درصد آن به اثار شاخص هنر ایران و 30 درصد باقیمانده به اثار هنری باارزش خارجی اختصاص دارد. برای تهیه این تصاویر نشریه های تندیس و حرفه هنرمند، همچنین موسسه چاپ ونشر نظر با سازمان زیباسازی همکاری کرده اند.

logo-samandehi