عین‏‌الدین صادق‎زاده کتاب آثارش را تدوین می‌کند/ صادق زاده: فروش در حراج بونامز لندن شفاف است

عین‏‌الدین صادق‎زاده خوشنویس معاصر که این روز‌ها مشغول تدوین کتاب مجموعه آثارش است درباره این کتاب به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: این کتاب آثار ۱۰ دوره مختلف کاری مرا شامل می‌‏شود که در واقع بین سال‎های ۷۰ تا ۹۳ خلق شد‎اند. آثار این کتاب انتخاب و عکاسی شده‎اند و از شش ماه پیش تا کنون مرحله طراحی گرافیک را می‌گذراند.

او با بیان اینکه؛ از بعضی دوره‎های کاری‎ام تنها چند اثر در اختیار داشتم افزود: به عنوان مثال از یک مجموعه ۵۰ تایی تنها توانستم دو اثر را در این مجموعه قرار دهم. با این حال از همه مجموعه‎‌ها آثاری در این کتاب وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به آثار خلق شده با قیر، آثار شش سال گذشته و همچنین حدود ۶۰ اثر که در نمایشگاه امسال من به نمایش در خواهد آمد اشاره کرد.

این هنرمند خوشنویس ادامه داد: همچنین از آثاری که به عنوان زنگ تفریح با رنگ کار کرده‎ام و مجموعه خوشنویسی‎های کلاسیک‌ام نیز آثاری در این کتاب چاپ خواهد شد.

صادق‎زاده با اشاره به اینکه این کتاب پانصد صفحه خواهد داشت اظهار کرد: به دلیل آنکه کار هنوز در مرجله طراحی گرافیک قرار دارد قطع دقیقی برای آن انتخاب نکرده‎ایم اما این کتاب از قطع رحلی بزرگ‌تر نخواهد بود.

وی افزود: این کتاب ارائه بسیار خاصی خواهد داشت و چاپ و فرم آن از جمله اتفاقاتی است که کمتر در ایران رخ داده است. به علاوه ذکر این نکته لازم است که سروش میلانی بخش عمده عکاسی این کتاب را برعهده داشته است و آرش باران طراح گرافیک کتاب نیز بخش دیگری از عکاسی آثار را برعهده داشته است.

این هنرمند معاصر درباره حضور و فروخته شدن اثرش در حراجی بونامز نیز اظهار کرد: اثری که از سوی گالری مژده به حراجی بونامز لندن فرستاده شد به یکی از آخرین مجموعه‎های من تعلق دارد، این اثر که ابعاد آن دو در دو متر است با تکنیک میکس مدیا خلق شده است و در آن فضای نقاشی خط به سوی نقاشی انتزاعی حرکت کرده است.

وی ادامه داد: البته چنین کاری ممکن است آسان به نظر برسد؛ من معتقدم که برای هنرمند باید در خوشنویسی به تعالی برسد و شناخت کاملی از گرافیک و نقاشی نیز داشته باشد تا بتواند در نقاشی‎خط به بیان خاصی دست یابد یا از این فضا به سمت آثار انتزاعی‎تر حرکت کند. هرچند من در چنین روندی هیچ‌گاه عامدانه عمل نکرده‎ام و تجربه‏‌های من دوره‎های مختلف آثارم مبتنی بر کشف و شهود و خلق هنری بوده است به شکلی که گاه متوجه می‎شوم از یک فضا فاصله گرفته و مسیر قبلی را به شکلی دیگر در اثر جدید ادامه دادهام.

صادق‎زاده درباره حراج بونامز نیز گفت: در میان آکشن‎های هنری مختلفی که در جهان وجود دارد بونامز یکی از نمونه‎هایی است که می‌‏توان آن را دارای عملکردی شفاف، حقیقی و حرفه‎ای دانست. برخلاف بسیاری حراجی‎های دیگر که یک کار 100 میلیون تومانی را 500 میلیون می‏‌فروشند در بونامز آثار با قیمت واقعی خود فروخته می‏‌شوند و به همین دلیل من این حراجی را واقعی و همین‎طور معتبر می‏دانم.

در حراجی بونامز 2015 اثر عین‎الدین صادق‏زاده به قیمت 30 هزاردلار به فروش رسید.

logo-samandehi