پروژه‌ای در نقد سرمایه‌داری / ساخت چین به کالیفرنیا می‌رود

نگار فرجیانی هنرمند معاصر که قرار است پروه ساخت چین را ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ماه در شهر ارواین ایالت کالیفرنیای آمریکا به نمایش بگذارد؛ درباره این رویداد به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در این سفر قرار است یک روز در دانشگاه شهر ایرواین درباره پروژه "ساخت چین" و پروژه‌های هنری در فضای عمومی و شهر سخنرانی داشته باشم و یک روز این اثر را در یک کمپ دانشجویی به نمایش بگذارم.


وی درباره مشخصات پروژه "ساخت چین" نیز اظهار کرد: این توپ که در حالت باد نشده بسیار کوچک و با یک چمدان کوچک قابل حمل است، هنگامی که به وسیله یک دستگاه کوچک دمنده باد شود ۴ متر قطر خواهد داشت که متریال آن می‌‎تواند تا ۴ ساعت باد را در خود نگه دارد.

این هنرمند با بیان اینکه "ساخت چین" به جز عنوان خود معانی دیگری را نیز مطرح می‌کند افزود: این توب به دلیل ابعاد بزرگی که دارد برای مخاطبان جذاب است و در نگاه اول فرم گرد و به دست نیامدنی آن افراد را به چالش می‌‎کشد زیرا به ختی از عهده بازی کرد با آن برمی‏آیند یا اصلا موفق به انجام این کار نمی‌‏شوند.

فرجیانی افزود: این پروژه موضوعات مهمی مانند جهانی شدن، یک شکل شدن افراد در جوامع، رواج رویکردهای مصرفی و همینطور نقد سرمایه‏‌داری را در خود دارد هرچند ممکن است همه مخاطبانی که در کوچه و خیابان کشورهای مختلف با آن برخورد دارند این نکات را دریافت نکنند.

این هنرمند معاصر درباره برخورد مردم نقاط مختلف جهان با "ساخت چین" نیز گفت: برخورد مردم در هر کشوری با این پروژه متفاوت است. به عنوان مثال در ایران این توپ در یک کارخانه خالی و در حضور جمعی از هنرمندان به نمایش درآمد و برخورد این گروه از افراد با برخوردی که در دوبی با آن شد متفاوت بود؛ در دوبی توپ را روی یک استند قرار دادند و مانند هرچیز دیگری با آن مانند یک شی لاکچری برخورد کردند. در گرجستان نیز این توب در محوطه یک کارخانه تعطیل شده و در میان مردم به نمایش درآمد و با استقبال بسیار کودکان مواجه شد. رنگ‎های توپ به محیط خاکستری این شهر جان داد به علاوه برخورد بزرگسالان با این پروژه نیز برای من جالب بود آن‌ها معتقد بودند که با هزینه ساخت این توپ بهتر بود یک ماشین برای خودم بخرم و در واقع نگاهی کاملا سودگرایانه با این موضوع داشتد.

وی ادامه داد: در تورنتو اجازه ورود توپ به فضای مرکز شهر را ندادند در حالیکه در شیکاگو به دلیل آنکه پابلیک آرت برایشان کاملا آشناست، توپ را به مرکز شهر بردیم، مردم با توپ بازی می‌‏کردند آن را دنبال خود می‌‏بردند و همین برخورد‌ها توپ را به شکل اتفاقی به سمت آرت‎فر شیکاگو هدایت کرد تا "ساخت چین" بدون دعوت در این آرت‎فر حضور داشته باشد. به طور کلی ذات بازیگوشانه‌ای که در شیئی مانند توپ وجود دارد باعث می‌شود در فرهنگ‎‌ها و ساختارهای اجتماعی مختلف برخوردهای متفاوتی با آن شود و این برخورد‌ها به تعداد کشور‌ها یا حتی شهرهایی که این توپ هنوز در آن‌ها حضور نداشته است می‌تواند افزایش یابد.

گفتنی است؛ پروژه نگارفرجیانی ادامه دارد و در آینده در نقاط دیگر جهان نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi