رکورد فروش 2.7 میلیارد دلاری آثار هنری

حراجی آثار هنری « کریستی» نیویورک که امسال با فروش 179.4 میلیون دلاری نقاشی «زنان الجزایری» از «پابلو پیکاسو» رکورد گران‌قیمت ترین اثر هنری فروخته شده در یک حراجی را جابجا کرد، با فروش نقاشی «کمپوزیسیون شمار 3» اثر «پیت موندریان» هنرمند هلندی به پایان رسید.

کریستیز-ساتبی

در حراجی کریستی نیویورک از 43 اثر ارائه شده، 40 اثر به فروش رسیدند و فروش این حراجی به رکورد 1.3 میلیارد دلار رسید که این رقم در نهایت 40 میلیون دلار فراتر از برآورد پیش از فروش این آثار بود.

در مجموع حراجی کریستی و رقیب آن یعنی حراجی «ساتبی» در طول دو هفته موفق شدند رکورد فروش بیش از دو میلیارد دلار را رقم برنند که علاوه بر فروش 179.4 میلیون دلاری نقاشی «زنان الجزایری» از «پابلو پیکاسو»، از دیگر آثار فروخته‌شده و بسیار مهم در حراجی کریستی، مجسمه برنز «مرد اشاره‌گر» اثر «آلبرتو جیاکومتی» بود که فراتر از پیش‌بینی 130 میلیون دلاری در نهایت، به قیمت 141.2 میلیون دلار به فروش رفت و رکورد فروش گرا‌ن‌ترین مجسمه جهان را که با 104.3 میلیون دلار متعلق به خود «جیاکومتی» بود، شکست.

مسئولان کریستی معتقدند افزایش تقاضا از سوی گروهی از مجموعه‌داران جدید و رقابت آنها با کهنه‌کاران برای تصاحب شاهکارهای هنری موجب افزایش قیمت این آثار و رکورد شکنی در مجموع فروش آثار هنری شده است.

همچنین برگزارکنندگان حراجی «ساتبی» نیز اعلام کردند که 30 درصد از خریداران آنها را مشتریان آسیایی تشکیل داده‌اند، که مهمترین آن خرید نقاشی اثر «ون گوگ» به قیمت 66.3 میلیون دلار از سوی یک خریدار چینی بود.

در آخرین روز برگزاری حراجی کریستی نیز تابلوی «کمپوریسون شماره 3» با رنگ روغن قرمز، آبی، زود و مشکی با فروش 50.6 میلیون دلاری رکورد فروش آثار این هنرمند هلندی را که پیش از این 27.6 میلیون دلار بود را شکست.

منبع: ایسنا

logo-samandehi