نمایش داستان های شب شاهزاده تیپو در هند

دفتر خاطراتی که از قرن هجدهم به دست آمده و متعلق به شاهزاده ی هندی، تیپو می باشد؛ به زودی برای اولین بار در جنوب هند به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل گالری آنلاین، آن‌گونه که از تواریخ محلی و خاطرات و نوشته‌های ماموران انگلیسی برمی‌آید، تیپو سلطان مسلمانی بسیار معتقد و پایبند به آیین اسلام و تشیع بود. به زبان پارسی علاقه‌ی بسیار داشت و بیشتر اوقات به این زبان صحبت می‌کرد. کتیبه‌های ورودی آرامگاه او که با اشعار فارسی و با خطی زیبا تزئین شده‌اند، حاکی از همین توجه و علاقه است، اما علاقه به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی در هند، مختص دوران تیپو سلطان نبود. هندی‌ها قرن‌ها پیش‌تر، به فرهنگ ایرانی علاقه پیدا کرده بودند.

داستان های شب شاهزاده تیپو تکیه بر هنر اسلامی و علوم ماورالطبیعه دارد، این جموعه شامل داستان ها و نیز یادداشت های خصوصی زیادی را از تیپو است. او در بین سالهای 1782 تا 1799 پادشاهی کرده و نیز از بسیاری از این یادداشت ها حتی ملازمان و محافظان وی نیز بی خبر بودند. این اثر ازجمله ی دستخط های فارسی موجود در موزه ی انگلستان Ashmolean آکسفورد است .

نوشته های این دفتر حاکی از سخنانی است که تیپو ادعا میکرده است، خدا به وی الهام میکند و نیز گفته که من خودم دخالتی در این نوشته ها ندارم .

logo-samandehi