پنجره ای بر هنر ایران زمین در گالری مولبرت روسیه/ محمد رضا امانی از نمایش آثارش در این گالری می گوید

به گزارش گالری آنلاین نمایشگاه نقاشی های آبرنگ محمد رضا امانی همراه با آثار هنرمندان ؛ حوزه ه ی هنرهای سنتی در گالری مولبرت روسیه توسط شرکت "مونمارت" تحت عنوان « پنجره ای بر هنر ایران زمین » به نمایش گذاشته خواهد شد.

محمد رضا امانی متولد سال 1348 .حدودا از سن ده سالگی نقاشی را آغاز نمود. خود اوآغاز برخورد جدی با نقاشی را با شروع شاگردیش نزد استاد منصورآزادیان مقارن می داند.

وی تقریبا تمامی تکنیکهای نقاشی را تجربه کرده تا آنکه در سال 1373 دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران را برای ورود به عالم آکادمیک هنر انتخاب نمود. علاقه زیاد او به تکنیک آبرنگ اورا در همان سالهای تحصیلی به این هنرسوق داد . وی در طول سالهای تحصیلی افتخار شاگردی نزد اساتیدی چون خشایار قاضی زاده ، حبیب الله صادقی ، مرحوم جمال الدین خرمی نژاد ، ویکتور دارش ، استاد شیخ الحکما و خانم ایراندخت محصص را داشته است. وی از آن سالها تحت عنوان سالهای طلایی زندگی هنریش یاد می کند. در سال 1377 پس از دریافت لیسانس نقاشی و فراغت از تحصیل ، بدلیل شرایط خاص کاری نقاشی را بطور کامل رها کرد و به کارگردانی انیمیشن و تولید برنامه پرداخت . از سال 1392 مجددا به عالم هنر نقاشی بازگشت . امانی تاکنون در چند نمایشگاه گروهی شرکت داشته.

محمد رضا امانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با هدف از جمع آوری این مجموعه اظهار داشت:

این نمایشگاه به نوعی یک نمایشگاه گروهی به حساب می آید اما تفاوت عمده ی این نمایشگاه با سایر نمایشگاه های گروهی این است که هنرمندان دیگر از حوزه ی هنرهای سنتی دعوت شده اند و من در حوزه تجسمی و نقاشی.

برنامه ریزی برای این نمایشگاه خیلی سریع اتفاق افتاد . شرکت "مونمارت" که درچند کشور شعبه دارد و شعبه ی مرکزی اش هم در فرانسه است؛ برگزار کننده ی این نمایشگاه است کهنیز از طریق دوست هنرمندم آقای محمد بهرامی از من دعوت کرد و من نیز پذیرفتم.

شاید دلیل این دعوت به ماهیت و ساختار "گالری مولبرت "مربوط شود که منحصراً در حوزه ی هنرهای تجسمی کار میکنند و به نوعی با دعوت از من قائده ی موجود در نمایشگاه را حفظ کردند .

چراکه گالری مولبرت یکی از معتبرترین گالری های سن پیترزبورگ است که فعالیت اش مشخصاً در حوزه ی هنرهای تجسمی علی الخصوص نقاشی است و این اولین بار است که نمایشگاهی با محوریت هنرهای بومی و سنتی در مولبرت برگزار میشود . این شده است که تصمیم گرفتنه اند آثار آبرنگ را هم در برنامه داشته باشند تا به این ترتیب از اهداف خود فاصله نگیرند.

دوستان حوزه ی هنرهای سنتی که حدود ده نفری هستند از اصفهان دعوت شده اند ، ده نفر از حرفه ای های هنرسنتی ایران زمین از پایتخت فرهنگی ایران به سرپرستی آقای محمد نکویی اصفهانی و آقای حسین بهرامی از قزوین در رشته ی کالیوگرافی و من از تهران در رشته نقاشی که در مولبرت، وورک شاپ نیز برگزار خواهم کرد.

مونمارت و مولبرت گالری ، تشکیلاتی صد درصد خصوصی هستند ، در غیر اینصورت ممکن بود روند ماجرا شکل دیگری به خودش بگیرد.

وی در ادامه در رابطه با آثاری که به نمایش در خواهند آمد توضیح داد:

آثار من حدوداً در مدت یکسال جمع آوری شده اند و سعی من بر این است، تا هجدهم شهریور که پرواز داریم ، روی چند اثر دیگر هم کار کنم که در مجموع بیست اثر خواهد بود .

سایز آبرنگ ها متفاوت است اما اکثرشان بدون پاسپارتو 60 در 40 سانتی متر هستند . عمدتاً رنگ گذاری در آبرنگ بر لکه گذاری و ضربه ی نرم و شفاف قلم مو استوار است . ایجاد فضای نگاتیو مابین دو لکه ی رنگی و استفاده ی شایسته از سفیدی درخشان کاغذ؛ اما شیوه ای که من به آن علاقه مندم مبتنی بر ترکیب رنگ است ، بر ضربات دفعی ، سایش قلم مو بر کاغذ بافت دار و اصطلاحاً Brush strock . این سبک در آبرنگ شیوه ی متداولی نیست اما من از این روش لذت می برم و تا به حال مورد تائید بر خی اساتید آبرنگ در دنیا بوده است .

امانی در رابطه با عنوان این نمایشگاه توضیح داد:

این عنوان توسط شرکت مونمارت انتخاب شده و در نسخه ی روسی پوستر زیر عنوان روسی نوشته شده « پنجره ای بر هنر ایران زمین » این عنوان به نظر یک استعاره می آید .

این هنرمند نقاش در نهایت بیان کرد:

ایران اساساً یک کشور هنرمند پرور است و من خودم را حتی ذره ی ناچیزی از این دریای بیکران نمیدانم. باعث تاسف است که بگویم قدم های شایسته ای در شناساندن و ایجاد فرصت برای هنرمندان به ویژه هنرمندان جوان و در عین حال توانمند ایرانی برداشته نمی شود . اگر دراین برهوت مجموعه هایی مثل گالری آنلاین هم نبودند اوضاع تاریک تر از آن چیزی می شد که قبلاً بود. در داخل ایران اقبال به هنرهای تجسمی در این روزها زیاد شده و مجموعه هایی مثل گالری آنلاین سهم عمده ای در این گرایش دارید . در همینجا از شما و همکارانتان تشکر میکنم.

logo-samandehi