سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران: پشیمانی از میزبانی بینال عکاسی/مسئولیت «آهنگ آفتاب» را می پذیرم

مجید ملانوروزی با اعلام اینکه از میزبانی بینال عکاسی در موزه هنرهای معاصر تهران پشیمان است، تاکید کرد مسئولیت نمایشگاه عکس «آهنگ آفتاب» را می پذیرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، نشست خبری نمایشگاه «آهنگ آفتاب (کویر ایران، کانون تمدن)» که قرار است به نمایش آثار محمد رضا جوادی و نمایش بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر اختصاص داشته باشد ظهر امروز ۷ شهریور در حالی برگزار شد که بسیاری بر این عقیده اند موزه نباید کارکرد گالری به خود بگیرد در حالیکه سرپرست موزه هنرهای معاصر معتقد است این نمایشگاه با کانسپتی که دارد یک رویداد فرهنگی هنری است و یک نمایشگاه عکس نیست.

در حاشیه برپایی این نشست ملانوروزی دنضشست خبری موزهر پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا موزه هنرهای معاصر تهران اقدام به برپایی نمایشگاه عکسی کرده که می توانست در هر گالری دیگری به نمایش دربیاید، گفت: موزه سال هاست کارکرد موزه ای خود را از دست داده است چون ما نمی توانیم آثار گنجینه را با این ظرفیت کمی که در موزه داریم به نمایش بگذاریم. از طرف دیگر ما در نبود نشنال گالری ها گاهی بار آنها را به دوش می کشیم.

وی با بیان این پرسش که نمایشگاه هایی که جنبه فروش ندارند یا نمایشگاه های خارجی و نمایشگاه هایی که پژوهش محور هستند کجا باید آثارشان را نمایش دهند، بیان کرد: این نمایشگاه یک کانسپت فرهنگی دارد و پژوهش محور است. هر جا این چنین قابلیتی باشد ما از آن نمایشگاه استقبال می کنیم. ضمن اینکه این نمایشگاهی است که همین حالا دو کشور دیگر خواهان برپایی آن هستند. ما نمی خواهسم کارکرد گالری داشته باشیم اما در فضای نگارخانه فروش مهم است. ضمن اینکه شما می توانید به دیدن نمایشگاه بیایید و آن را نقد کنید. ما از نقد استقبال می کنیم.

ملانوروزی با بیان اینکه ما یک سال قبل بینال عکاسی را در موزه هنرهای معاصر برپا کردیم و امروز از این اتفاق پشیمان هستم، گفت: برگزاری بینال عکاسی در شان موزه هنرهای معاصر نبود. من شخصا مسئولیت کیفیت نمایشگاه آقای جوادی را به عهده می گیرم و معتقدم ایشان بخشی از فرهنگ ما را به نمایش می گذارد. هر عکاس دیگری که این توانایی را دارد چنین پروژه ای یا چنین موضوعی طراحی کند و به موزه پیشنهاد بدهد و ما از آن استقبال می کنیم.

در ادامه جوادی در جواب به سوال دیگری درباره اینکه چرا تا به حال آثارتان را به نمایش نگذاشتید یا به صورت محدود نمایش داده شده است، گفت: شاید کسانی هستند که نمی خواهند آثار ما دیده شود یا نمی خواهند خود ما دیده شویم. من ۴ دهه است به همراه عده زیادی از افراد کار پژوهشی می کنیم. پروژه «کویر» جوان ترین پروژه ماست. من پیش از این بخشی از عکس هایم در نمایشگاه بم دیده شد که یکبار در بم و یکبار در گالری صبا برپا شد و بعد در همین موزه هنرهای معاصر در نمایشگاه باغ های ایرانی به نمایش درآمد. این نمایشگاه را هم سه هفته قبل گفتند که در موزه برپا کنید و حدود ۱۵ کارشناس از میان هزار عکس از کویر این تعداد را انتخاب کردند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بنیادی به نام «مهراز» در خارج از کشور تشکیل شده که دلتنگ فرهنگش است و سه دهه است در عرصه هنر و فرهنگ سرزمینمان کار می کند و این بخش کوچکی از این فعالیت است، گفت: این نمایشگاه بخش کوچکی از ویترین فعالیت گروه ماست. اینکه می گویم ما به این دلیل است که درست است من این عکس ها را ثبت کردم اما بر عکس آنکه عکاسی کاری انفرادی است در تمام این عکس ها گروهی همراه من بوده اند که در بخش های پژوهشی دیگر فعالیت می کردند.

در ادامه ملانوروزی با بیان اینکه این گروه پیشنهاد دیگری هم برای برپایی نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر داشتند که در زمینه شوش بود و آن را رد کردیم، گفت: من آن پروژه را رد کردم چون گرچه پایه های پژوهشی قوی داشت اما جواب من به دوستان این بود که ما در موزه باید اثر هنری روی دیوار ببریم. آن عکس ها بیشتر حالت مستندنگاری داشت. اما این نمایشگاه که همزمان با ثبت جهانی کویر لوت برگزار می شود به جهت عکاسی و پایه های فلسفی و جهان بینی که در پشت آن است قوی است. ضمن اینکه اینطور نیست که ما مناسبتی کار کنیم اما این رویداد تلاقی خوبی بود.

جوادی در جواب به سوال دیگری درباره عکس ۱۳ متری خود گفت: دوست داشتم مخاطب کویر را به اندازه خودش ببیند و در آن گم شود. کیفیت حضوری که به چشم می آید برایم مهم بود.

او در پایان گفت: عکس های دیگری دارم که بسیار ژرف تر و عمیق تر از این عکس هاست که مجموعه «نور» نام دارد اما آن عکس ها چون درک نشده به نمایش هم درنیامده است. این را هم بگویم که برپایی این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر به نفع عکاسی و عکاسان کشورمان است.

logo-samandehi