در گفت‌وگو با فرشید پارسی‌کیا مطرح شد؛ گالری‌داران موافق تبلیغات عمومی نیستند

گالری‌داران موافق تبلیغات عمومی نیستندبه گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، هر هفته در شهر تهران نمایشگاه‌های متعددی از هنرهای تجسمی در گالری‌ها، فرهنگسراها و موزه‌های شهر برگزار می‌شود اما کمتر تبلیغاتی را در سطح شهر از این نمایشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم البته خوشبختانه همین تعداد اندک پوسترهای تبلیغاتی اگرچه سطح گرافیکی بالایی ندارند اما می‌توان آن‌ها را یک اثر هنری ضعیف محسوب کرد. این پوسترها مانند آنچه در سینما و تئاتر می‌بینیم گرفتار استفاده ابزاری از چهره هنرمندان نشده‌اند اما آنچه در این حوزه اهمیت دارد عدم علاقه‌ گالری‌داران به تبلیغات عمومی در سطح شهر است که باعث مهجور بودن این هنر در میان افراد عادی شهر شده‌ است.

فرشید پارسی‌کیا درباره پوسترهای تبلیغاتی نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی با بیان اینکه ما در پوسترهای سینمایی از پوسترهای سه‌کله‌ای استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: در طراحی پوستر فیلم‌های سینمایی؛ مشکل اصلی طراح با تهیه‌کننده فیلم است به این دلیل که می‌خواهند سرمایه‌شان بازگشت داشته باشد.

او ادامه داد: مشکل بسیار مهم و اساسی ما این است که ما جامعه تصویری نداریم. در حقیقت در کشور ما پوستر تنها یک اعلان خبری است برای یک فیلم، تئاتر و نمایشگاه تجسمی درحالی‌که در کشورهایی مانند لهستان، سوئیس و آمریکا بحث تصویر و کار گرافیک بسیار مهمتر است از خبررسانی که پوسترها انجام می‌دهند.

این گرافیست با بیان اینکه مردم ما کلام‌محور هستند، افزود: مردم ما با جملات بیشتر سر و کار دارند و توجه آنها با کلمات بیشتر جلب می‌شود تا تصاویر و معتقدم به دلیل قدرتمند بودن ادبیات در کشور ما و دوم؛ بها ندادن جامعه فرهنگی به این موضوع همچنین تن دادن به مسائل اقتصادی که البته اجتناب‌ناپذیر است؛ ما امروز شاهد این هستیم که حال طراحی پوسترها خوب نیست.

پارسی‌کیا درباره پوسترهای با موضوع هنرهای تجسمی نیز توضیح داد: بسیاری از گالری‌ها برای نمایش آثار در گالری خود از پوستر استفاده نمی‌کنند و معتقدم در برخی موارد که گالری‌ در معرفی نمایشگاه از پوستر استفاده می‌کند صریحا محتوای نمایشگاه در پوستر مطرح می‌شود.

او ادامه داد: در حقیقت پوستر یک نمایشگاه باید شامل محتوای آن نمایشگاه باشد همچنین قادر باشد مخاطب را جذب کند و مهمتر از همه اینکه خود پوستر یک اثر است که به نمایش درمی‌آید.

این طراح گرافیک با بیان اینکه متاسفانه ما در هنرهای تجسمی بیشتر شاهد این هستیم که گالری‌ها از پوستر استفاده نمی‌کنند، گفت: گالری‌داران به دلایل اقتصادی و عدم پرداخت هزینه برای طراحی از پوستر استفاده نمی‌کنند البته برخی گالری‌‌داران که پوستر برای نمایشگاه ارائه می‌دهند نیز کم‌کم دارند به این بیراهه یعنی استفاده از پرتره هنرمند در طراحی پوستر متمایل می‌شوند.

او معتقد است؛ هنرهای تجسمی تا آخرین لحظه بازهم در مقابل استفاده از پرتره هنرمند در طراحی پوستر ایستادگی می‌کند و در حال تلاش است تا این اتفاق نیفتد.

پارسی‌کیا با تاکید براینکه شاهد فاصله طبقاتی در جامعه هستیم، گفت: معتقدم اگر اقتصاد هنرهای تجسمی یکسویه پیش برود و باعث قوی‌تر شدن یک سری افراد شود باید مطمئن‌ باشیم که هنرهای تجسمی نیز به این سمت کشیده خواهد و ترویج تصویری که برای آن تلاش می‌کنیم نیز بیهوده خواهد بود چراکه نمی‌توان در مقابل آن ایستادگی کرد.

او در پایان گفت: گالری‌هایی که بیشتر به دنبال کسب درآمد هستند و دغدغه فرهنگی ندارند بیشتر به استفاده از این نوع پوسترها تمایل دارند و دنیای بصری را که فقط وجه تبلیغاتی دارد و مریض و منسوخ است ارائه می‌دهند.

logo-samandehi