صبا درپیامی به جامعه هنری ایران تسلیت گفت: بهمن پارسا طی نیم قرن عکاسی و چاپ هنری، معیار و طرازی برای یک نگاه حرفه ای بود

درپی ضایعه درگذشت استاد بهمن پارسا پیشکسوت عکاسی و چاپ هنری و ناشر بسیاری از نفیسترین اوراق زرین هنر ایرانی، موسسه فرهنگی هنری صبا این فقدان را به جامعه هنری ایران تسلیت گفت.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری و پژوهشی صبا- وابسته به فرهنگستان هنر- بهمن پارسا پیشکسوت عکاسی، ناشر و مدیر هنری چاپ بسیاری از برگهای زرین و بی تکرار تاریخ هنر ایران روز گذشته با کارنامه درخشانی از چند دهه فعالیت مستمر هنری در عرصه عکاسی و چاپ در ایران به جوار حق پیوست. درپی این ضایعه تاسف بار برای هنر ایران، موسسه صبا که میزبان آخرین نمایشگاه انفرادی آثار و انتشارات ماندگار این هنرمند فقید و صاحب نام در سال 93 بود در پیامی این فقدان را به همه هنرمندان کشور تسلیت گفت. متن اطلاعیه به این شرح است: استاد بهمن پارسا با کوله باری از تلاش و تعهد و استمرار در بازیابی و معرفی و عرضه برگهایی زرین، نفیس و نادیده از کتاب پرافتخار " هنر ایران زمین "، روز گذشته دعوت حق را اجابت کرد و مجاور ساحت ابدیت شد. او بارها گفته بود: خیابان، دانشگاه من و همه مردم، استادان من در زندگی بوده اند. خدمات بی شمار او که تنها یکی از آنهمه برای ماندگار شدن یک هنرمند کافی است نشان از میزان حساسیت، هوشمندی، اصالت در نگاه و اندیشه ای دارد که در پس انتخاب های او نهفته بود. نسخه های نفیسی که به همت او نشر یافت و خلاقیت خیال انگیز هنر فاخر و اصیل این سرزمین را از منظر قلم پردرخشش و اعجاب نمای هنرآفرینانی چون: میرزاآقا امامی، درویش عبدالمجید طالقانی و در راس همه شاهنامه بایسنغری را بر چشم همه جهانیان گشود. بهمن پارسا در یک کلام، تبدیل به یک " طراز " و " معیار " در نگاه حرفه ای به مقوله چاپ و عکاسی هنری شده بود. صبا که افتخار میزبانی از آخرین نمایشگاه این هنرمند پیشکسوت و صاحب سبک در عکاسی و چاپ ایران طی بیش از نیم قرن را داشت این خسارت جبران ناپذیر را به تمامی جامعه هنری ایران تسلیت می گوید و آرامش و آمرزش آن روح به خدا پیوسته را از محضر احدیت، مسالت دارد.

گفتنی است زنده یاد بهمن پارسا پس از 14 سال آموزش علمی و عملی در چاپ هنری در آلمان، موفق شد تا کتاب و تقویم های " پیکاسو " را تحت نظارت خود او چاپ کند. وی پس از 30 سال سفر به کشورهای جهان و کسب تجربه در چاپ حرفه ای به ایران بازگشت و تمامی این تجارب و دانشهای حرفه ای را در خدمت پایه ریزی یک نگاه هنرمندانه و کیفی به مقوله چاپ در سرزمینش به تحقق رساند. چاپ آثار بی بدیل و ارزشمندی که هریک، یرگی زرین از میراث پرارج هنری ایران به شمار می رود از جمله: آثار درویش عبدالمجید، میرزاآقا امامی اصفهانی، خاوران نامه نسخه کاخ گلستان، قرآن کریم به خط علی عسگر ارسنجانی از موزه رضا عباسی، گل نبشته های تخت جمشید، کتابت های حافظ و مولانا به خط استادان امیرخانی، کیخسرو خروش....و مهمترین آنها نظارت بر چاپ وانتشار شاهنامه بایسنغری که از نفیسترین و نادرترین نگینهای تاریخ هزارسال هنر ایرانی است. این هنرمند فقید در عکاسی نیز کتابهای جریان سازی در عکاسی بوم نگارانه ایران را منشر نمود از جمله: ایران؛ سیاه و سفید، ایران؛ سرزمین تمدن، ایران؛ هنر و معماری و....

از دیگر اقدامات بهمن پارسا می توان به پایه گذاری " تئاتر کوچک تهران " اشاره کرد که در بسترسازی فعالیتهای و نگاههای نوآورانه و خلاق و مستقل تئاتر ایران در دهه پنجاه، نقش موثری داشت.

logo-samandehi