مهدی حسینی : پژوهش در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود/ روایتی از آثار خارجی گنجینه

مهدی حسینی که به تازگی کتاب مروری بر آثار خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به کوشش او منتشر شده معتقدست تنها سالی، یک هفته امر پژوهش در کشور ما جدی گرفته می‌شود و بعد فراموش می شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، کتاب مروری بر آثار خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به کوشش مهدی حسینی به تازگی وارد بازار نشر شده است. این کتاب حاوی اطلاعات قابل تاملی درباره آثار مهم خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است. این کتاب که در قطع رحلی و گلاسه چهار رنگ منتشر شده با قیمت ۲۷۵ هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد و شامل ۶ بخش نقاشی، طراحی و هنرهای چاپی، نقاشان فتورئالیست، مجسمه سازی، آثار مینیمال و هنر مفهومی است.

مهدی حسینی نقاش و پژوهشگر درباره گردآوری و بخش های پژوهشی این کتاب به خبرنگار مهر گفت: از سال ۵۶ که آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شد کم و بیش در جریان این آثار بودم و یکی دو کاتالوگی را که در این مدت چاپ شده دنبال کرده ام، اما متاسفانه در این کاتالوگ ها فقط یک مقدمه یک صفحه ای آورده شده بود و هیچ توضیحی درباره سبک و سیاق کار هنرمندان داده نشده بود.

وی ادامه داد: در موزه های معتبر دنیا کاتالوگ های مفصلی برای آثارشان چاپ می شود که صرفا به گنجاندن تصاویر و دادن اطلاعاتی درباره ابعاد تصویر و تکنیک و سال اجرای اثر توسط هنرمند بسنده نمی کنند. در نتیجه این نکته ها بود که در زمان مدیریت آقای شالویی در مرکز هنرهای تجسمی با بنده تماسی گرفته شد مبنی بر اینکه قرار است چنین کتابی برای آثار در بیاید و قرعه به نام من افتاده بود.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه تدوین این کتاب کار سختی نبود چون سال‌هاست همین مطالب درباره تاریخ هنر را تدریس می کند و منابع خوبی هم در اختیار دارد، توضیح داد: سال ۸۹ آماده تحویل این کتاب بودم اما مدیریت تغییر کرد و کمی انتشار کتاب به تاخیر افتاد. البته از نظر مالی چاپ چنین کتاب نفیسی هزینه بر است و انتشارات آبان در نهایت موافقت کرد آن را چاپ کند و به نمایشگاه کتاب امسال رسید.

حسینی درباره جزئیات کتاب گفت: درباره دوره های مختلف هنری و طراحی، مجسمه، بخش فتورئالیست ها و هنرمندان شاخص به تفکیک مطالبی در کتاب آماده است. بخش طراحی در کتاب زیاد نیست اما تعریف جامعی درباره آن آمده و شاخص ها و نمونه هایش نیز آورده شده است. در بحث نقاشی مدرن هم درباره تک تک هنرمندان صحبت شده است.

وی درباره اینکه چرا این کتاب دو زبانه نیست نیز بیان کرد: به دو زبانه بودن نرسیدیم اما به هر حال منابع خارجی درباره این آثار بسیار زیاد است و خیلی هم لزومی نداشت. این کتاب برای افرادی که از شهرستان می آیند و دانشجوها بسیار خوب است زیرا همه آثار بخش خارجی گنجینه (به جز آثار چاپی) در این کتاب ذکر شده است.

این نقاش درباره اینکه آیا تصمیمی برای چاپ کتابی درباره بخش فارسی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران هم گرفته است یا نه بیان کرد: همین کتاب خیلی از من انرژی گرفت ضمن اینکه در این زمینه کسی با من صحبت نکرده است. البته به طور مثال یک بخش مهم گنجینه ما آثار سقاخانه ای است که در یک کتاب به طور مفصل درباره این مکتب مقالات تدوین شده است و آثار مهم این مکتب که در گنجینه موزه هنرهای معاصر، فرهنگستان هنر، موزه سعدآباد هست معرفی شده است.

حسینی درباره ضعف مدیریت فرهنگی و هنری در توجه به پژوهش نیز گفت: پژوهش امری هزینه بر است و کسی که کار پژوهشی می کند باید خیالش راحت باشد که معاشش تامین است که در اغلب موارد چنین نیست. من هم الان فکر می کنم شاید کار اشتباهی کردم چنین وقتی را گذاشتم. ضمن اینکه پژوهش باید گروهی امکان پذیر باشد و پژوهشگر دستیار داشته باشد که من هیچ کدام از اینها را در اختیار نداشتم.

وی در پایان عنوان کرد: سالی یکبار هفته پژوهش برگزار و چند مقاله و سخنرانی ارائه و بعد اهمیت این امر فراموش می شود تا سال دیگر در نتیجه بودجه ای هم اختصاص پیدا نمی کند. شما باور نمی کنید بودجه ای که من برای پژوهش این کتاب در اختیار داشتم چقدر بوده است!

logo-samandehi