روایت مدیر پروژه مرمت آثار موندریان از روند کار ترمیم و آسیب شناسی

نمایش بزرگترین مجموعه آثار پیت موندریان در موزه Gemeentemuseum’s هلند

مرمت مجموعه ای از آثار پیت موندریان در موزه Gemeentemuseum’s هلند در مراحل پایانی خود قرار دارد و سوم ماه ژوئن به معرض دید عموم گذاشته خواهد شد.

به گزارش گالری آنلاین، در این مجموعه سیصد و یک اثر طراحی، نقاشی و حکاکی از این هنرمند حضور دارد و این نمایشگاه بزرگترین و مهمترین مجموعه از آثار این هنرمند است که تا کنون همزمان و پس از آسیب شناسی و مرمت به نمایش در آمده است.

روث هوپ، مرمت گر آثار هنری موزه میگوید:

این پروژه از سال 2009 با حمایت BankGiro Loterij آغاز شد و از آنجا که حجم بسیار بالایی از آثار این هنرمند مهم را شامل میشد نیازمند یک رویکرد سیستماتیک در طول انجام کار بودیم.

اینکه هر اثر مرمت شود و سپس به سراغ کار بعدی برویم تقریبا ده ها سال زمان می برد و نا ممکن بود. هر یک از کارهای مجموعه نیاز به یک رویکرد یکدست در چهار چوب های منحصر بفرد خود داشت. ابتدای کار در حدود سه ماه بررسی کارها و اولویت بندی و دسته بندی آثار زمان برد.

تحقیق و بررسی مجموعه ی بزرگی از آثار یک هنرمند، مستلزم دقت در جزئیات مانند نوع بافت، نوع رنگ ها، لایه های زیرین و ... است، تا با تشخیص نوع صدمات عملیات مرمت آغاز شود.

هوپ ضمن اشار به اینکه اغلب آثار در شرایط خوبی بودند افزود:

ترمیم و رسیدگی به کارها درجات مختلفی داشت، شامل موارد متعدی میشد، مثل گردگیری، باز طراحی، بررسی ها و ترمیم های ساختاری همچون تثبیت رنگ ها، تعویض یا جایجا کردن قاب، بررسی نوار آستر و ترمیم و پاکسازی بسیار پیچیده مانند برداشتن لکه یا جلا از سطح تابلو .

به عنوان مثال در چند اثر پوسته پوسته شدن رنگ روی بوم مشاده شد که برای بررسی دقیق تر و شناخت نوع بافت بوم در حدود ده مرتبه توسط میکروسکوپ بازبینی کردیم.

با توجه به اینکه موندریان برخی نقاشی های خود را تا روی قاب ادامه میداد و اثر روی سطح قاب پایان می یافت، این مرمت گر حدس میزند برخی از آثار زمانی که برای عکاسی از قاب جدا شده اند، در زمان قاب شدن مجدد بر عکس نصب شده اند، از این رو برخی آثار نیاز دارند که از قاب جدا شوند و به شکل صحیح مجدد قاب روی آنها نصب شود.

هوپ ادامه میدهد:

مرمت و تثبیت رنگ برخی از آثار در حدود شش ماه زمان بده است. به عنوان مثال یک اثر به نام Summer, Dune in Zeeland به مرور زمان توسط فلز قاب خود خورده شده بود و در حال نابودی کامل بود که توسط بررسی های لازم با میکروسکوپ در نهایت ترمیم شد.

Summer, Dune in Zeeland (1910), part of a series made on the North Sea coast (Image: © Gemeentemuseum Den Haag)

از نظر روث هوپ تیم مرمت و بررسی آثار موزه به خوبی توانسته اند در طول پرژه کارها را به سرانجام برسانند.

logo-samandehi