مجید ملا نوروزی مدیر هنرهای تجسمی: انتشار آثار گنجینه مطالبه شایسته جامعه هنری است

مراسم رونمایی از کتاب مروری بر مجموعه آثار خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با حضور و سخنرانی هنرمندان هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ کتاب مروری بر مجموعه آثار خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هنرمندان و مدیران هنری عصر روز سه شنبه 9 خرداد ماه در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.

مجید ملا نوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی در رونمایی از این کتاب گفت:یکی از مطالبات اصلی هنرمندان و جامعه هنری در سه سال گذشته نمایش و چاپ آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بود که مطالبه بحق و شایسته ای است. بنابراین تلاش کردیم که تمام آثار موزه با کیفیت بالا دو باره عکاسی شود و کتاب آثار گنجینه در پنج جلد در حال چاپ است.

ملا نوروزی ادامه داد :یکی از اقدامات ، بحث تحلیلی در باره آثار است که چند سال قبل شروع شده و این کتاب توسط دکتر مهدی حسینی نوشته شد. پیش ازاین کتاب هایی از آثار خارجی گنجینه منتشر شده اما بدون تحلیل است اما در این کتاب تحلیل در باره آثار ، جریان های هنری نوشته شده است که برای دانشجویان و پژوهشگران بسیار مفید است.

مدیر کل هنرهای تجسمی گفت : موزهای زنده دنیا ،موزه هایی هستند که در شناسنامه آثارشان، تمام رویدادها و اتفاقات مربوط به آثار گردآوری می شود و آرشیوی از اینکه یک اثر به چه نمایشگاه هایی رفته است، آثار مشابه آن کدام است و چه نوشته هایی در باره آن وجود دارد.

مهدی حسینی در ادامه این مراسم گفت: تاکنون چند بار بعضی آثار گنجینه منتشر شده که بیشتر به کاتالوگ شبیه است و فقط تصاویر آثار ،نام هنرمند و سال اثر را دارد. در زمانی که آقای شالویی مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران را بر عهده داشت از من خواست که کتاب آثار گنجینه را همراه با تحلیل تهیه کنم و من با توجه به آشنایی با گنجینه موزه و آثار این هنرمندان ،زمانی در دهه 1960در امریکا تحصیل می کردم و همچنبن مطالعاتی که داشتم ، این کتاب را نوشتم و سال 1389 تحویل موزه دادم که به دلایل مسایل مالی و تغییر مدیریت ها تا امروز منتشر نشد و بعد با انتشارات آبان مذاکره کردیم که خوشبختانه کتاب گنجینه آثار خارجی موزه هنرهای معاصر تهران منتشر شد.

حسینی در ادامه گفت:تلاش کردم شرحی ملموس و قابل درک در باره آثار گنجینه برای طیف وسیع تر نوشته شود. این کتاب ممکن است نقاط ضعفی هم داشته باشد و امیدوارم نظرات و نقدها بیان شود تا در چاپ های بعد مورد توجه قرار گیرد .

جلال الدین کاشفی از هنرمندان و مدرسان هنر نیز در این مراسم گفت: این کتاب توسط کسی نوشته شده که متخصص و نقاش است و مهدی حسینی شرح و تحلیل خوبی درباره آثار نوشته است.

بهنام کامرانی ،مدرس هنر و هنرمند نیز در این مراسم گفت:سیاهچاله بزرگ هنر تجسمی ما کمبود آرشیو و اندیشه ورزی است و ما در باره بسیاری از هنرمندان معاصر خود کتابی نداریم. گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از مهمترین گنجینه های آبستره و پاپ آرت است که تاکنون آثار این گنجینه مناقشه های زیادی داشته اند و خوشبختانه بعد از سال ها کتاب آثار موزه منتشر شده است. این کتاب با توجه به اینکه ساده نوشته شده است موجب می شود گنجینه موزه وهنرمندان آن بهتر به جامعه هنری معرفی شوند. امیدوارم موزه هنرهای معاصر تهران با متن های تحلیلی و نوشته هایی که می تواند آرشیوی باشد به غنی شدن بیشتر مجموعه کمک کند.

در ادامه با حضورعلی محمد زارع سرپرست موزه ،مدیر نشر آبان وهنرمندانی همچون حسین محجوبی ، فرشته قاضی راد، رضا خدادادی ، محمد حسین عماد و ... ،کتاب مروی بر آثار خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.

logo-samandehi