امیر سقراطی: هنرمند وظیفه ندارد حال مردم را خوب کند

یک هنرمند گرافیست معتقد است: هنرمند وظیفه ندارد حال مردم یک جامعه را خوب کند، اگر کسی به شیوه اجتماعی و سیاسی قصد دارد تاثیر هنر را روی مردم ببیند باید بستر آن را تعریف کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا امیر سقراطی درباره‌ی اینکه هنرمندان تجسمی تا چه اندازه می‌توانند در شرایط فعلی به مردم کمک کنند، توضیح داد: هنرمندان کارهای خودشان را انجام می‌دهند و گالری‌ها نیز آثار آنها را نمایش می‌دهند. آنچه را که می‌بینید بدون واسطه بیانگر روح فردی هنرمندان است. شما می‌توانید مخاطرات زمانه، تشویش‌ها، نگرانی‌ها، شادی‌ها یا غرور ملی را در آثار هنرمندان ببینید اما اینکه آثار آنها چه تاثیری روی جامعه می‌گذارد باید مقیاس آن را به واسطه شیوه‌هایی بیشتر کرد.

او ادامه داد: شهرداری و سازمان زیباسازی می‌تواند آثار هنرمندان حوزه تجسمی را در محیط‌هایی نمایش دهد. من دبیر دوره قبل شورای سیاست‌گذاری نگارخانه‌ «به وسعت شهر» بودم. در نگارخانه «به وسعت شهر» آثار هنری ایران را به همین منظور روی دیوار بردیم که مردم به مدت ۱۰ روز تبلیغ نبینند و آثار هنری معاصر ایران و اروپا را ببینند.

او گفت: وقتی صداوسیما آنگونه که باید به آثار تجسمی نمی‌پردازد، مردم هم آن‌ها را نگاه نمی‌کنند. مردم روزنامه و کتاب که نمی‌خوانند و صداوسیما در این زمینه می‌تواند نقش بزرگی ایفا کند.

سقراطی که نفر سوم فهرست ۱۰۱ طراح و کاریکاتوریست بزرگ جهان در سال ۲۰۰۷ به انتخاب شبکه حقوقی کاریکاتوریست‌های جهان بوده است، در گفت‌وگو با ایسنا افزود: واقعیت این است که برای گسترده‌تر شدن هدف، نیازمند ابراز تاثیرگذاری هستیم اما این ابزار فراهم نیست؛ بنابراین هنرمند هم کار خودش را می‌کند. هنرمند وظیفه ندارد حال مردم یک جامعه را خوب کند، اگر کسی به شیوه اجتماعی و سیاسی قصد دارد تاثیر هنر را روی مردم ببیند باید بستر آن را تعریف کند.

سقراطی با بیان اینکه وزارت ارشاد، صدا و سیما و شهرداری می‌توانند این کار را انجام دهند، اضافه کرد: اما آنچه که ما به صورت عملی می‌بینیم این است که هنر در ساختار سیاسی و فرهنگی کشور ما اهمیت چندانی ندارد؛ بنابراین هنرمند به ویژه در حیطه هنرهای تجسمی کار خودش را می‌کند، اثرش را می‌سازد و در گالری‌ها می‌فرشد و ارتباطش با مردم قطع می‌شود.

این هنرمند گفت: یک هنرمند چگونه می‌تواند هنرش را جلوی چشم مردم ببرد؟ ما برای میلیون‌ها نفری که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند آنهایی که در ریزگردها در خوزستان و سیستان و بلوچستان هستند، چه کاری انجام می‌دهیم؟ هنرمندان الزامی نمی‌بینند که حتما هنر روی جامعه تاثیرگذار باشد و این جزو الزامات هنر نیست؛ اگرچه می‌تواند یکی از الزامات باشد. اگر دولت برنامه تشویقی دارد که هنر را گسترش دهد باید برای آن فکر هم داشته باشد.

logo-samandehi