بهرام ابراهیم پور خالق مجسمه های غول پیکر کاهی شمال ایران


هر ساله پس از برداشت برنج در ژاپن، مقدار زیادی کاه بر جای می ماند که برای ساختن مجسمه های کاهی بکار می رود. این روش در جشنواره های مجسمه های کاهی بسیار محبوب است.

به گزارش گالری آنلاین، شلوغ ترین و بهترین جشنواره های مجسمه های کاهی در شهرهای کاگاوا و نیگاتا برگزار می شوند و طبیعتاً گردشگران زیادی را به این مناطق جذب می کنند. مجسمه های کاهی و کلوشی ساخته شده از پسماند محصول برنج برای نخستین بار در کشور ایران در دومین جشنواره ملی برنج سیاهکل در تاریخ 16 شهریور 1396 به نمایش درآمد.

امسال نیز در سومین جشنواره ملی برنج سیاهکل که در شهریورماه برگزار شد، شاهد مجسمه های کاهی بودیم.

خالق مجسمه های کاهی سیاهکل، بهرام ابراهیم پور، هنرمند و پیکرتراش مشهور سیاهکلی بوده که در کارنامه خود، برای اولین بار ساخت مجسمه های کاهی در کشور و البته در جشنواره های کشوری برنج را دارد.

سفره هفت سین سال 1397سیاهکل نیز اثر این هنرمند برجسته است، که در ورودی شهر نصب گردیده است. سگ غول پیکر کاهی نیز تندیس بزرگی است که در نوروز ۱۳۹۷ رونمایی شد.

این سگ ، در سفره هفت سین بزرگی که در میدان ورودی شهر سیاهکل ( در استان گیلان) قرار دارد، نشسته است.

بهرام ابراهیم پور ، هنرمندی که در جشنواره ملی برنج شکرانه ایران، مجسمه های غول پیکر کاهی ای را به نمایش گذاشت که توجه بسیاری از رسانه ها و مخاطبان را به خود جلب کرد.

مجسمه های غول پیکر، به خودی خود جذاب است و نگاه ها را به خود می کشاند.حال این مجسمه ها، اگر با مواد موجود در هر منطقه ساخته بشود، جذابیت بیشتری را نصیب گردشگری آن منطقه خواهد نمود.

کشاورزی برنج شمال ایران، سرشار از کاه و کلوش است ؛ یعنی پسماندهای کشاورزی برنج. کشاورزان یا آنها را می سوزانند و یا آنها را می فروشند؛ اما اولین کسی که از این کاه های برنج، استفاده هنری نمود، بهرام ابراهیم پور است ؛ هنرمند اهل سیاهکل در استان گیلان.

او هدف اصلی را از این کار ، استفاده از پسماندهای کشاورزی به صورت هنرمندانه و بهینه شده در جهت افزایش شادی دل مردم و رونق گردشگری کشاورزی برنج در شمال ایران می داند.

این کار علاوه بر جلوگیری از سوزاندن کاه منجر به درآمدزایی شهر، زیبایی اماکن شهری، ترویج فرهنگ بومی و جذب توریست به این مناطق خواهد شد.

خالق و آفریننده این مجسمه های جذاب می پندارد که می توان حتی گنجینه های باستانی و فرهنگی ایرانی را در قالب این مجسمه های کاهی برنجی به نمایش گذاشت تا گردشگران، از غنای فرهنگ و تاریخ ایران، بیشتر لذت ببرند ؛ همان طور که این اتفاق، در جشنواره ملی برنج شکرانه ایران روی داد.

تهیه و تنظیم : بهاره زالی

logo-samandehi