موزه Stadele فرانکفورت میزبان آثاری از ویکتور وازارلی


موزه استادل فرانکفورت آثاری از ویکتور وازارلی را از 26 سپتامبر به نمایش گذاشته که تا ژانویه سال 2019 ادامه دارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، ویکتور وازارلی هنرمند برجسته اتریشی از مهم‌ترین هنرمندان عصر مدرن به حساب می‌آید. او در 9 آوریل ۱۹۰۶ به دنیا آمده است و قریب به 90 سال عمر کرد. وازارلی را پیشگام هنر موسوم به اُپ آرت یا هنر دیدگانی می‌دانند. او در اوایل زندگی از طریق مُهوی ناگ با آثار مالویچ، واسیلی کاندینسکی، گرُپیوس، لوکُربوزیه و پیت موندریان آشنا شد و سخت تحت تاثیر زیبایی‌شناسی کنستروکتیویسم و کارکردگرایی باهاوس قرار گرفت.

وازارلی در سال ۱۹۳۰ به پاریس رفت و کارش را به عنوان طراح گرافیک شروع کرد. او در سال ۱۹۴۴ به نقاشی رو آورد و بعد دست به جستجو و تجربه در زمینه‌های رنگ و خطای دید زد. او با از میان برداشتن مرز نقاشی و مجسمه‌سازی، مفهوم عام هنر تجسمی دوبُعدی را مطرح کرد و به این نتیجه رسید که هنرمند به مدد امکانات مواد جدید و صنعت نوین می‌تواند طرح خود را برای مصارف مختلف زندگی روزمره، باز تولید و پخش کند.

هدف وازارلی ایجاد ارتعاش در شبکیه چشم تماشاگر است. او برای این کار از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کرد. آثار ابتدایی او شامل طرح‌های خطی سیاه و سفید روی کاغذ، ورق شفاف پلاستیک یا شیشه بودند ولی در دهه ۱۹۶۰ شکل‌های هندسی، مربع، دایره، مثلث، مستطیل و چندوجهی را با بهره‌گیری از اختلاف و تفاوت رنگ‌های درخشان و طبق قواعد ریاضی، طوری سازمان می‌داد که تصوری از جنبش، پیشایندگی و پس‌روندگی را به بیننده القا کنند.

موزه وازارلی در گورودو فرانسه، بنیاد وازارلی در پرُوانس، و دو موزه در مجارستان به نام او نامگذاری شده‌اند.

logo-samandehi