نمایشگاهی از آثار مد، فشن و طراحی لباس اسلامی، در موزه سانفرانسیسکو


این نمایشگاه با نگاهی به مد اسلامی در سراسر جهان امروز در شهر سانفرانسیسکو برگزار شده که مجموعه‌ای از لباس‌های شب لوکس تا مقنعه‌ی بحث‌برانگیز برند نایک و طراحی لباس شنای burkini به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از گزارشگر طراحی صنعتی، موزه هنرهای زیبای سانفرانسیسکو (FAMSF)، تاخیر در شناسایی و ارائه این موضوع را به منظور بررسی و از بین بردن فرضیات و کلیشه‌های مربوط به این جمعیت گسترده سازماندهی کرد تا بر اهمیت آن در صنعت مد تاکید ورزد.

به گفته Max Hollein، مدیر موزه‌ی FAMSF، “کسانی معتقد هستند که در میان زنان مسلمان هیچ‌گونه سبکی از مد وجود ندارد، ولی صحنه‌های مد غیر‌معمول و مدرن، مخصوصاً در کشورهایی که اکثریت مسلمان می‌باشند عکس این موضوع را نشان می‌دهد. این نمایشگاه در طی تاریخ طولانی نمایشگاه‌های مطرح، برجسته شده است و درک و تفسیر‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی بیشتری را در بر خواهد گرفت.”

این نمایشگاه بر روی تفاوت‌های موجود در گرایش های مد در میان جمعیت مسلمان سراسر جهان تاکید می‌کند که توسط الزامات مذهبی و فرهنگ محلی شکل گرفته اند. طبق گفته Jill D’Alessandro، مسئول این موزه، مد در زمانی که هم متناسب با نیازهای جامعه بوده و هم بازتابی برای منافع اجتماعی و سیاسی باشد در بهترین حالت خود قرار دارد.

در میان نمونه های ارائه شده، Nike Pro Hijab مشاهده می‌شود که یک برند ورزشی بوده و در بهار ۲۰۱۷ با همکاری ورزشکاران مطرح مسلمان شروع به کار نموده است. این پوشش سر کشی با هدف تغییر چهره ورزش برای دختران مسلمان ایجاد شده است که بحث‌های زیادی را هم در زمان رونمایی بوجود آورد.

همچنین در این نمایشگاه لباس شنای (Burkini) به نمایش درآمده است، لباس شنایی که پوشیدن آن در سواحل فرانسه ممنوع شده بود و مورد بحث فراوان قرار گرفت. نمونه کارهای طراحان معروف و مطرح مسلمان از خاورمیانه و جنوب شرق آسیا نیز به خوبی طراحان آمریکایی و انگلیسی در این بخش ارائه شده است.

در این نمایشگاه همچنین محلی به منظور تاثیر رسانه های اجتماعی و وبلاگ نویسی بر روی توسعه سبک شخصی و نحوه الگو شدن تاثیرگذاران مد مسلمان بر روی افرادی که احساس می‌کنند در رسانه‌های سنتی کمتر دیده می‌شوند اختصاص یافته است.

شرکت Hariri & Hariri Architecture مسئول طراحی نمایشگاه بوده است و از تم‌های پوشش و حفاظت برای ایجاد ساختارهای سه بعدی و از پارچه برای ایجاد قوس روی صفحه نمایش استفاده نموده است. روشنایی این نمایشگاه از موتیف های موجود در معماری و هنر سنتی اسلامی الگوبرداری شده و بر روی پرده‌های نمایش و زمین طراحی شده است.

این نمایشگاه که ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸ افتتاح شد تا تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۱۹ دایر می‌باشد و پس از آن به موزه Angewandte Kunst در فرانکفورت انتقال می‌یابد.






logo-samandehi