از مجسمه های شهری تا طرح های گرافیکی

نگاهی به آثار هنرمند مجسمه ساز و طراح Jaume Plensa در دوران کار حرفه‌ای هنرمند‌

به گزارش گالری آنلاین، هنرمند طراح و مجسمه ساز Jaume Plensa در سال 1955 در بارسلونا متولد شد، جایی که در مدرسه هنر و دیزاین لووتجا (Llotja) و در مدرسه فاین آرت سان جوردی (Sant Jordi ) تحصیل کرد.

او مدرس دانشگاه École nationale supérieure des Beaux-Arts در پاریس بوده است و به طور مرتب با دانشکده انستیتوی هنر شیکاگو به عنوان استاد مهمان همکاری می کند.

وی همچنین در دانشگاه ها، موزه ها و موسسات فرهنگی در سراسر جهان، سخنرانی ها و دوره های بسیاری را برگزار کرده است.

او جوایز ملی و بین المللی متعددی از جمله Medaille de Chevalier des Arts et des Lettres را که در سال 1993 توسط وزارت فرهنگ فرانسه اعطا شد، دریافت کرد. همچنین جایزه ملی Fine Art دولت کاتالونیا در سال 1997 را دریافت کرد.

او در اسپانیا در سال 2012 جایزه ملی Fine Art را دریافت کرد، همچنین جایزه معتبر Velázquez for the Arts در سال 2013 را از آن خود کرد. همچنین در سال 2018 به دکترای افتخاری Universitat Autònoma de Barcelona نائل شد.

این هنرمند مرتباً کار خود را در گالری ها و موزه های اروپا، ایالات متحده و آسیا به نمایش می گذارد.

بخش بسیار قابل توجهی از کارهای Plensa در زمینه مجسمه سازی در فضای عمومی است که در چندین شهر اسپانیا، فرانسه، ژاپن، انگلیس، کره، آلمان، کانادا، ایالات متحده و غیره نصب شده است.

مجسمه Crown Fountain، که در سال 2004 در پارک هزاره شیکاگو رونمایی شد، یکی از بزرگترین پروژه های Plensa و بدون شک یکی از درخشان ترین آثار اوست.

وی که از ابتدا مدافع آثار گرافیکی بود ، نمایشگاههای بسیاری را به هنرها و نسخه های گرافیکی اختصاص داد.

وی همچنین از سال 1996 در بسیاری از پروژه ها برای تئاتر و اپرا همکاری کرده است و در طراحی کانسپت و طراحی مجموعه ها و لباس ها فعالیت می کند.



تهیه : بهاره زالی

منبع: jaumeplensa /Wikipedia /barcelona.cat

logo-samandehi