"خلوت، نور، آرامش"؛ نمایش آثار زینب سادات زمانی در فرهنگسرای ملل


نمایشگاهی از نقاشی های زینب سادات زمانی از روز یکشنبه 20 آبان ماه در فرهنگسرای ملل برپا شد.

زینب سادات زمانی هدف اصلی جمع آوری این مجموعه را دریافت حس آرامش و معنویت نهفته در معماری بزرگ و پرعظمت اسلامی ایرانی و رسیدن به اصل و ذات انسان و صاحب نور که خداوند یکتاست در خلوتی آرام دانست و در مورد روند شکل گیری ایده تا اجرا و مدت زمان سپری شده تا برگزاری نمایشگاه بیان کرد:
ابتدا حرکت و فرم خاص در زوایا و نگاه خاص انتخاب میشود که همراه با لحاظ ابعاد متناسب با بیان و طرح است، سپس هارمونی، اصول هنری و ترکیب و تعادل فرمها، زاویه تابش نور، حرکت و بازی، شکستهای نور و گردش در اثر بررسی میشود. بعد از آن رنگ حاکم براساس بیان رنگ و خواسته انتخاب و اصول و پایه هنری رنگ، تیره و روشنی رنگ، بالانس و مکمل آن رنگ تصمیم گیری میشود، در مرحله بعد مواد و متریال مورد نظر آماده و بصورت کلی زیر سازی و بستر سازی میشود که اگر طرح روی بوم پارچه ای زده شود، اول بستر سازی با مواد مناسب و ایجاد بافت مناسب و بعد زیر رنگ با اکرلیک کار شود و بعد از آن با پاستل گچی روی آن پرداختهای مد نظر صورت می گیرد، آثاری که روی مقوا هستند، ابتدا بصورت کلی رنگها با پاستل گچ زده میشود و بعد بررسی های فرم،حرکت، رنگ، تعادل و تیره و روشنی انجام می شود، سپس پرداخت شروع میشود و باز حین کار ده ها بار از دور بررسی های هنری و خواسته انجام میگیرد تا فوت ها و ظرافتهای نهایی آخر کار که کار به اتمام میرسد و قاب مناسب برای آن انتخاب میگردد.

این مجموعه کاملا هماهنگ و یک هدف و موضوع دارد و در راستای یک هدف و عنوان اجرا شده است که از سال ۸۳ شروه شده و روند رشد خود را طی کرده است و طی دوسال به تیپ و فضای موجود خود رسیده است؛ و تاکنون در حال رشد نگاه و تکامل مسیر خود است و هر اثر حدود یک هفته کامل وقت میبرد البته بعضی از آثار دو روز وقت برده است، که این بستگی به رسیدن به ایده مد نظر دارد.

زمانی تعداد آثار را در حدود 12 اثر از ابعاد 50 در 70 تا 110 در 90 با سبکی شخصی که مابین رئال و فرم گرایی است و تکنیک پاستل گچی و در بعضی از آثار با زیرساز اکرلیک روی بوم اعلام نمود و دلیل انتخاب عنوان مجموعه را خواسته مورد نظر و آن چیزی که در کار مدنظر بوده و به بار نشسته و در وجود مخاطب نیز باز خورد داشته است دانست.

این استاد دانشگاه خلق آثارش را تحت تاثیر وجود توحیدی هنر پرعظمت، بی پیرایه، ناب و خالص معماری توحیدی و پرعظمت اسلامی با هزاران نکته و مچ بودن آن با درون و ذات خدا جویانه هر انسان است، که با هنر و خواسته وی هم به ناگاه مچ شده، دانست و توضیح داد:
بنده در دوره جدید کارهایم که در سال ۸۲ و بدنبال جستجوی فضای شخصی خود بودم، بدنبال (خلوت، گزیده گویی، عظمت، آرامش، عمق، سکون، نور، سادگی و... با نگاه و زاویه ای خاص بودم که به ناگاه خود را در بناهای پرعظمت ایرانی اسلامی یافتم و تمام خواسته و نگاه و حال درونی خود را در آن مهیا دیدم که عمیقا روح و وجود و خواسته مرا ارضا میکرد. (همیشه در گذشته درحال عکاسی از بناهای ایرانی نیز بوده ام) که به ناگاه خواسته خود را با این فضای پرعظمت و توحیدی معماری یکی یافتم. و پرهیجان و عمیق و ناب همه چیز (خواسته و درون من با حال و معنویت و نگاه توحیدی و فضا و نور و نکات پراهمیت بناها و معماری ایرانی اسلامی) آمیخت و یکی شد و بمطلوب خود رسیدم و بعد از آن با تلاش و کار به مرحله ظهور رسید.
روح من جان من و جستجو و معنویت و درون من با این فضاهای عظیم معماری و نقاشی من باهم یکی شد و در ذهن من شروع به بالندگی و تراوش و تکامل کرد، که همیشه حتی تاکنون در حال رشد و پیدا کردن نگاه و زوایه تکامل بیان خاص خود است.

این تراوش چیزی نیست که به نهایت برسد چون انسان همچنان درحال تکامل و رشد و در نهایت رسیدن به خداوند یکتاست که همان توحید است.

وی در آخر افزود: همچنان درحال جستجو و ناب و خالص کردن نگاه و نقاشی خود هستم که با تکامل وجودی انسان ارتباط مستقیم دارد.
آرزو مندم در ابتدا به غایت مطلوب و تکامل ناب و یکتایی که همان ذات خداوندیست برسم و دیگر اینکه؛ حتی برای لحظاتی چند، با آثارم موجب آرامش وتوجه انسانها به درون و ذات خود درخلوتی ناب، گردم و درنهایت توانسته باشم در رشد و تعالی خود، انسانها و هنر با اصالت سرزمینم قدمی با ارزش برداشته باشم.

زینب سادات زمانی دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی است و مدرس دانشگاه، موسس و مدرس آموزشگاه آزاد هنری و بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیتهای متعدد هنری در زمینه نقاشی و عکاسی و امور فرهنگی هنری دارد.

وی در زمینه عکاسی فعالیت حرفه ای خود را از سال ۷۷ شروع کرده و از اکثر نقاط ایران و اماکن باستانی و مذهبی و طبیعت ایران سالها عکاسی نموده و مجموعه تقریبا کاملی بدست آورده و رتبه ها و نمایشگاهای انفرادی و گروهی متعددی نیز دراین زمینه داشته است.

فعالیت های هنری:

رتبه خبره هنری از موزه معاصر تهران و دریافت بورسیه تحقیقاتی هنری citeپاریس و برگزاری نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران پاریس در سال 90 / رتبه برگزیده دوسالانه نقاشی استان قم در سال۸۴ / رتبه برتر جشنواره بانوان هنرمند استان قم / رتبه ۶ بین المللی عکس سوره / رتبه دوم عکس کریمه اهل بیت / رتبه برتر کشوری زنان نام آور قزوین / و رتبه های دانشگاهی و هنری دیگر

عضو هیئت امنا انجمن عکاسان قم در سال ۹۱ بمدت دوسال، که در این راستا فعالیتهای متعدد از قبیل برگزاری نمایشگاه عکس بانوان استان، نشستهای تخصصی عکس، برگزاری جشنواره ها و دوسالانه عکس و برگزاری جلسات متعدد، ورکشاپهای عکاسی در دانشگاه و انجمن را داشته است.
این هنرمند پنج نمایشگاه انفرادی در زمینه نقاشی و عکاسی و شرکت در حدود پنجاه نمایشگاه و جشنواره هنری داخلی و خارجی را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر درحال نگارش مقاله و کتابی با موضوع "نور و ماهیت ذاتی آن در هنر، قرآن و انسانها" و همچنین مقاله "جستجوی فضای درون" است.

نمایش آثار این هنرمند تا 25 آبان ماه ادامه خواهد داشت و علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند در روز افتتاحیه از ساعت 16 الی 20 و روزهای عادی از ساعت 9 الی 20 به گالری شماره یک فرهنگسرای ملل واقع در بوستان قیطریه مراجعه نمایند.

logo-samandehi