انفجار فرم و رنگ در گالری کاما

شهلا همایونی از پژواک‌های درونی خود می‌گوید

"قسمتی از حیات طبیعت را بدون پرداختن به جزئیات نشان دادم، بیشتر رنگ و فرم های غیر طبیعی و نامظم را کشیدم که شکل گرفته از مفاهیمی هستند که به گونه ای استعاره‌ ای و تمثیلی در یک فضای ذهنی ایجاد شده اند." این را شهلا همایونی ضمن تاکید بر اینکه "استقلال ذهن مهم‌ترین شاخص خلاقیت و نبوغ هر هنرمندی است." در آستانه برگزاری نمایشگاه انفرادی خود در گالری کاما بیان کرد.

در این نمایشگاه پانزده اثر انتزاعی در اندازهای متفاوت با تکنیک اکرلیک روی بوم تحت عنوان "FUSION" به نمایش در خواهد آمد و بخشی از عواید فروش این نمایشگاه به موسسه خیریه بهنام دهش پور تعلق خواهد داشت. در ادامه خواننده ی این گفتگو باشید.

شهلا همایونی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین دیدگاه خود نسبت به هنر نقاشی را چنین تشریح کرد:

نقاشی یعنی هنری که هنرمند بعد از نگاه کردن به محیط اطرافش و اشخاص و اشیا و تلفیق آن با اندیشه و جهان بینی شخصی اش معنا و مفهومی را پیدا کند. انسان با نقاشی خودش را می‌شناسد و به تفکر می‌رود و تخلیه روحی می‌شود. هر نقاشی تجربه متفاوتی دارد و به شما اجازه می‌دهد که به درون افکار ناخودآگاه خود دسترسی پیدا کنید شما می‌توانند با دیدن تابلوی یک نقاش به احساسات درون آن نقاش پی ببرید.
هنر انتزاعی تمرکز در پرداختن جزئیات ندارد، مخاطب در نهایت جو و اتمسفر آن اثر را می بیند، آثار این مجموعه نیز انتزاعی هستند و اصول زندگی طبیعی را درهم ‌پاشیده و شکسته و فرم و رنگ را به انفجار میکشاند.

همایونی در رابطه با مفهوم آثار خود توضیح داد:

در واقع من قسمتی از حیات طبیعت را بدون پرداختن به جزئیات نشان دادم، بیشتر رنگ و فرم های غیر طبیعی و نامظم را کشیدم که شکل گرفته از مفاهیمی هستند که به گونه ای استعاره‌ ای و تمثیلی در یک فضای ذهنی ایجاد شده اند. بیشتر کارهای من طبیعت و درختان انتزاعی هستند و رفت و برگشتی عمودی و افقی دارند که همین امر در کنار عمق دهی به ساختار عملی ذهن، ایده‌های پخته ای را ارائه میدهد. همچنین سطح تفکر را بالا می‌برد.

اگر به تابلوهای من نگاه کنید این عنوان، "FUSION" را در تک تک آثار من می‌بینید. اصول زندگی طبیعی را در هم پاشیدن و شکستن، فرم و رنگ را به انفجار میکشاند.

چیزی که زیر بنای فکری من را تقویت می‌کند اسکیسهایی هستند که بدور از هر تنشی کشیده شده. طراحی سریع از ایده‌هایی که به ذهن من خطور می‌کند بهانه‌ای است برای به تصویر کشیدن طبیعت اطراف من به روی بوم. اسکیسهای ساده به جنگلهای انبوه تبدیل شده و فضای الهام گونه ای را پدید آورده. استقلال ذهن مهم‌ترین شاخص خلاقیت و نبوغ هر هنرمندی است. هر چقدر به طبیعت نزدیک می‌شوم قوه شناخت و تحلیل ذهنم تقویت بیشتری پیدا می‌کند و به سطح آگاهی بالاتری دست پیدا میکنم.

این هنرمند با تاکید بر اهمیت تقویت قوه خلاقیت، افزود:
اول باید قوه خلاقیت را بالا برد، قوه تخیل قادر است خارج از دنیای مادی جهانی را بسازد که در آن ناممکن ممکن می‌شود. باید چشم و گوش و حواس پنجگانه خود را تقویت کرد که پدیده هایی را بیافرینیم که با جهان حاضر متفاوت باشد. در واقع هدف گذاری یک اصل مهم زندگی است و اگر آن را نداشته باشیم هیچگاه به اهداف خود نخواهیم رسید. پس خوب فکر کنیم، خوب ببینیم و نگاه داشتن تصاویر ذهنی امتیازی است که خداوند به هر انسانی داده و گاهی هم باید فراموششان کنیم.
هر چند مشکلات و دشواری‌ها و رها سازی از هر تنش و استرس خیلی مشکل است، باید تمرکز به توانایی خود داشته باشیم و به نظر من راه موفقیت مثبت فکر کردن و تمرکز کردن به کلمات زیبا است.

در استیتمنت آثار این هنرمند آمده است:

ظهور ژانر منظره در مقطعی از تاریخ هنر و پا به عرصه گذاشتن آن، در درجه اول نشانگر مرحله خاصی از رابطه انسان و طبیعت است. در این ژانر، جدایی و فاصله افتادن میان انسان و طبیعت موقعیتی را رقم می زند که به آن "پس از بیگانگی با طبیعت" می گویند. یعنی زمانی که، نگاهی بیرونی و همراه با فاصله به طبیعت شکل می گیرد.

با در نظر گرفتن این واقعیت که، به تصویر کشیدن یک چشم انداز و یا طبیعت بیجان، مستلزم حداقلی از فاصله گذاری میان انسان و طبیعت و یا نفس انسانی و طبیعت است؛ بنابراین با نوعی از مداخله انسانی روبرو هستیم. تصور وجود چشم اندازی بدون حضور این مداخله و "بیگانگی" انسانی، متناقض و غیر عملی به نظر می رسد. شکل گیری این فاصله میان رابطه انسان با طبیعت، شرایط را برای حضور و پذیرش نوعی نگاه انتقادی و بازاندیشانه نسبت به زمان و مکان، و یا همان موقعیت زیسته، فراهم می کند.زیستن در درون شهرها و فضاهای مدرن امروزی، رابطه ارگانیک با طبیعت را به رابطه ای همراه با نوستالژی و یا در اغلب موارد به رابطه ای ذهنی تبدیل کرده است. در این فضا است که، ذهنیت انسان امروزی به عنوان یک پیش شرط، نیاز به تأمل نقادانه را انکار ناپذیر جلوه می دهد.
شهلا همایونی نقاش چشم انداز طبیعت است. آثار او در اغلب موارد نگاهی واکنشی و تمام زیباشناختی و عمیقأ رمانتیک به جهان و طبیعت را بازتاب می دهند. بازگشت به طبیعت از راه های مادیت زدایی از آن و دلبستگی به آن، به مثابه تصویری خوش نما و یا امری والا و استحاله عمیق در درون طبیعت؛ با درک از نقاشی ای که ویژگی عمده آن راه یابی به روش های نرمال و فهم مقتضیات خود نقاشی و اهمیت ماده کار باشد، چالشی است که هنرمند در کارهایش با آن روبرو است. نقاش کوشش می کند که نوعی خودآگاهی در این زمینه را به نمایش بگذارد؛ اما ایدئولوژی موجود در پس ذهن و درون فضایی که زمان و مکان او را می سازند، حل این موقعیت متناقض نما را به تأخیر می اندازند.

رابطه میان نفس و منظره و درهم تنیدگی دوسویه میان آنها، بازگشت به ژانر منظره را، به عنوان بازنمایی یک دورنما، از دستور کار هنرمند خارج کرده اند و آثار او را به عنوان متنی آکنده از نشانه های متنوعی که باید به دستیابی به یک هویت منتهی شوند، با چالش های فراوان روبرو می کنند. این موقعیت نه تنها از ارزش کار او نکاسته، بلکه تلاش چند ساله او برای دستیابی به فرمی پالایش یافته را بسیار پررنگ کرده است. درک فضای مدرنیستی و کاربرد آزاد ماده رنگ به منظور رسیدن به موقعیتی بیشتر القایی تا نمایشی، سلامت دید نقاش نسبت به زیبایی شناسی مدرنیستی را نشان می دهند. سیالیت و کنتراست بالای رنگ ها فضایی شفاف را سبب شده و شرایط را برای دستیابی به آثاری پر انرژی آماده کرده اند. در بیشتر آثار هنرمند نوعی تقابل میان فضای تخت - اغلب همراه با تقسیم بندی پیچیده و گاهی نیز ساده – با پیش زمینه ای که مبین و ارجاع پذیر به نشانه هایی از طبیعت است را مشاهده می کنیم. شهلا همایونی برای رسیدن به چنین لحظه ای از فعالیت هنری خود راه درازی را طی کرده است و با اسمترار و تلاشش این نوید را نیز می دهد که در آزاد ساختن پژواک درونی خود و گذر از ظاهر تصویر به ذات و جوهرة آن، موفقیت های بیشتری را به دست خواهد آورد.
نصرت‌اله مسلمیان

شهلا همایونی هنرمند معاصر متولد رشت و دارای مدرک دیپلم نقاشی از کانادا، دیپلم نقاشی دیواری از ایتالیا، لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر و معماری تهران مرکز و دکوراسیون داخلی است.

این هنرمند در بیش از بیست نمایشگاه انفرادی و بیش‌تر از پنجاه نمابشگاه گروهی در ایران، فرانسه، آلمان، سویس، ازبكستان، كویت، آمریكا، کانادا و یونان شرکت داشته و حضور در اولین دو سالانه طراحی معاصر ایران، شرکت در اکسپو چین، بینال جنوا ایتالیا، نمایشگاه هنر برای صلح در گالری پردیسان، شرکت درنمابشگاه تجلی احساس و خرید آثارش توسط موزه هنرهای معاصر را در کارنامه خود دارد.

وی همچنین افتخار آفرینی های متعددی در صحنه های داخلی و بین المللی داشته از جمله، برگزیده شده توسط موزه هنرهای معاصر، برنده مدال نقره نمایشگاه امام علی، جایزه اول نقاشی بینال بین‌المللی پکن، جایزه بهترین نقاشی زن در ترکیه گالری پرا.

در سابقه فعالیت های هنری این هنرمندِ موسس گالری همایونی، فعالیت های متعددی در جلب حمایت های مادی و معنوی برای مراکز خیریه و بیماران دیده می‌شود، از جمله کیوریتور خیریه بهنام دهش پور به مدت سه سال، نمایشگاه گلریزان در حمایت از بیماران هموفیلی، شرکت در نمایشگاه بنفع زلزله زندگان کرمانشاه، برگزاری نمایشگاه بنفع آتش نشانی ساختمان پلاسکو، نمایشگاه گالری برگ به نفع دختران یاس، نمایشگاه گالری طراحان آزاد حمایت از بیماران اسکیزو فرنیل و... .

شهلا همایونی از اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران، گروه ارنگ، انجمن هنرمندان نقاش کانادا و انجمن عکاسان کانادا نیز است.


علاقه مندان به مشاهده آثار شهلا همایونی میتوانند هفتم دی ماه ساعت 17 الی 21 به آدرس خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، ساختمان فرین، طبقه دوم، گالری کاما مراجعه نمایند.

نمایشگاه تا 18 دی ماه ادامه دارد و در طول هفته به جز روزهای یکشنبه، از ساعت 11 الی 20 میزبان هنردوستان خواهد بود.

logo-samandehi