"رُستَنگان"؛ نمایش طراحی های حامد زحمتکش

نمایشگاهی از طراحی های حامد زحمتکش تحت عنوان "رُستَنگان" از روز جمعه 31 خردادماه 98 در گالری زرنا برپا می شود و تا 5 تیرماه نیز ادامه خواهد داشت.

حامد زحمتکش در رابطه با برگزاری نمایشگاه مجموعه آثارش به خبرنگار گالری آنلاین توضیح داد: طرح های پیش رو حاصل کشمکش های درونی است که میتوانست در قالب نوشتار ظاهر شود. اما ترس از خوانده شدن آنچه در ذهن شکل می گرفت مرا به سمت نگارش تصورات ذهنی برد. حاصل خط خطی های روی کاغذ، ظهور استعدادی نهفته در من بود که توانستم آنچه تصور می کنم را روی کاغذ بکشم. کمی به تصورات ذهنی دقیقتر شدم و توانستم با استفاده از بانک اطلاعات تصویری خود شروع به تصویر سازی بر روی کاغذ کنم.
پنج سال پیش از این زمان بود که این مهارت نمود بیرونی پیدا کرد و تبدیل به آثاری شد که دوستان هنرمندم در حوزه تجسمی را هیجان زده کرد و اعتماد به نفس من را نسبت به خلق آثار بیشتر بالا برد.
جمع آوری این مجموعه به نام رستنگان به همت دوست عزیز و هنرمندم آقای علی انصاری شکل گرفت که پس از بررسی ۳۵ اثر در نهایت آثار پیش رو انتخاب گردید.

به گفته زحمتکش تعداد ۱۷ اثر در ابعاد ۱۶*۲۱ و ۱۴*۱۹ و ۱۰*۱۲ به نمایش در آمده است.

وی در توضیح سبک و تکنیک اجرای آثارش گفت: به عقیده دوستان هنرمندم آثار این نمایشگاه به دلیل فضا سازیهای اختراعی به آثار کوبیسم شبیه است ولی واقعیت ماجرا اینجاست که من برای اجرای آثار از هیچ تکنیک و سبک خاصی پیروی نکردم و به طور کامل متکی بر غریزه و بدون طراحی قبلی شروع به اجرا کردم و در زمان شکل گیری این آثار تنها هر آنچه در ذهن شکل می گرفت را روی کاغذ اجرا می کردم.

این هنرمند طراح در مورد دلیل انتخاب عنوان "رُستَنگان" و مفهوم آن توضیح داد:
رستنگان یک واژه فارسی به معنای مکان رشد، محلی برای رستن می باشد. این طراحی ها برای زندگی پر از فراز و نشیب من بستری برای رشد و نمو ایجاد میکرد، این عنوان را با مشورت کیوریتور نمایشگاه انتخاب کردم.

زحمتکش ضمن تاکید بر این نکته که در خلق آثار این مجموعه تحت تاثیر تفکرات شخص یا مکتب به خصوصی نبوده است گفت:
تنها عنصر تاثیر گذار شرایط حاکم بر جامعه انسانی بود که در آن زیست می کردم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این مسیر از شناخت و کنکاش درونی از کجا آغاز شده است، به نتیجه پایانی رسیده و یا ادامه خواهد داشت گفت: پنج سال پیش به دلیل ناملایمات زمانه، دچار یک دوره افسردگی شدم و برای رهایی از این شرایط به یکی از ترفند هایی که روانشناسان در این مواقع به مراجعین خود توصیه میکنند، متوسل شدم و شروع به تصویر سازی کشمکش های درونی خود کردم.

خوشبختانه آن دوره افسردگی تنها یکماه به طول انجامید و همین نقاشی ها مرا از این بازی پیچیده ی ذهن رها کرد. امروز شاید تاثیر افسردگی در تک تک ما به چشم بخورد ولی تصویرسازی تصورات ذهنی راهکار شگفت انگیزی است تا شما را به رهایی برساند. جادوی هنر همواره با من همراه بوده و این روزها اگر زمانی بدست بیاید به تصویرسازی و طراحی و خلق آثاری اینچنین مشغولم.

وی در آخر بیان کرد: در نمایشگاه رستنگان، همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ یک اثر را به صورت بداهه بر روی یکی از دیوار های گالری اجرا می کنم که خطوط این اثر تاثیر پذیر از مکالمات من با بازدید کنندگان محترم نمایشگاه است.
این اثر در تاریخ ۵ تیر ماه در آخرین روز از نمایشگاه کامل خواهد شد که متاثر از احساسات مخاطبان آثار اینجانب است.


علاقمندان جهت بازدید از آثاز این هنرمند می توانند همه روزه بچز پنجشنبه ها از ساعت 16 الی 20 به گالری زرنا به نشانی خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و خیابان دانشگاه، کوی اسکو، شماره ۱۰، طبقه دوم مراجعه نمایند.

طراح پوستر: پارسا تاک

logo-samandehi