اثر «مدیر مدرسه» جان اوپی پس از نیم قرن به وارث ۹۶ ساله رسید

اثر «جان اوپی» نقاش قرن هجدهم با عنوان «مدیر مدرسه» که ۵۴ سال پیش توسط مافیای نیوجرسی به سرقت رفته بود، به وارث ۹۶ ساله این اثر بازگردانده شد.


به گزارش گالری آنلاین، ایرنا به نقل از مجله فورچون نوشت، این نقاشی با عنوان مدیر مدرسه«The Schoolmistress» در ابعاد ۱۰۲ در ۱۲۷ سانتی‌متر اثر جان اوپی (۱۷۶۱ ـ ۱۸۰۷/John Opie) نقاش پرتره انگلیسی قرن هجدهم است که حدود سال ۱۷۸۴ کشیده شد.

ماموران اف بی آی بر این باورند که این اثر با کمک یک مقام دولتی سابق نیوجرسی به سرقت رفته است و اکنون پس از سال‌ها در میان اعضای جرایم سازمان یافته قرار گرفت و پرونده سرقت این اثر مجدد پس از سال‌ها به جریان افتاد.

این اثر که در سال ۱۹۶۹ به سرقت رفته بود در سال ۱۹۸۹ یعنی ۲۰ سال پس از سرقت به قیمت ۷۵۰۰ دلار در دوران رکود بزرگ از جوزف کوولو که عضو مافیای نیوجرسی بود، خریداری شد.

ماموران اف‌بی‌آی می گویند وقتی خریدار در سال ۲۰۲۰ فوت کرد، یک شرکت حسابداری به دنبال حسابرسی به دارایی او بود که مشخص شد احتمالاً این نقاشی سرقتی است.

به گفته مقامات «سارقان در ژوئیه ۱۹۶۹ به قصد سرقت یک مجموعه سکه وارد خانه شدند، اما با صدای آژیر دزدگیر مواجهه شدند و فرار کردند؛ سارقان اواخر همان ماه به خانه بازگشتند و نقاشی را دزدیدند.»

یکی از سارقان به نام جرالد فستا در سال ۱۹۷۵ به دزدی اعتراف کرد که تحت فرمان سناتور سابق نیوجرسی فعالیت می‌کردند. اکنون همه کسانی که گمان می‌رود در این دزدی دست داشته‌اند مرده‌اند.

این اثر در نهایت به دکتر فرانسیس وود ۹۶ ساله پسر صاحب اصلی تابلو بازگردانده شد که در سال ۱۹۳۰ توسط خانواده وی خریداری شده بود.

فرانسیس وود به خاطر دارد که این نقاشی برای چندین دهه در بالای میز ناهارخوری پدربزرگ و مادربزرگش آویزان بوده است.

این اثر زمانی که برای اولین بار نقاشی شد توسط خانواده‌های زیادی در بریتانیا خریداری و دست به دست و سپس به ایالات متحده منتقل و در دوران رکود بزرگ فروخته شد و پیدا شدن آن پس از دهه‌ها بسیار شگفت انگیز است.

اوپی یکی از مهم‌ترین نقاشان تاریخ و پرتره انگلیس در زمان خود بود. نقاشی های او در حراج بزرگ مانند ساتبیز و کریستیز فروخته شده است، از جمله یکی از آنها که در سال ۲۰۰۷ به قیمت تقریبا یک میلیون دلار خریداری شد.

پرتره جان اوپی نقاش انگلیسی قرن هجدهم


سوژه های اوپی اغلب افراد سلطنتی انگلیس بودند اما او همچنین صحنه‌هایی از زندگی روزمره را به تصویر کشید که اثر مدیر مدرسه که معلمی مسن‌ را نشان می‌دهد که با یک کتاب پشت میز نشسته و دانش‌آموزان اطرافش را احاطه کرده‌اند از جمله آنهاست؛ این نقاشی اکنون در سلامت کامل است و در این سال ها در شرایط مناسبی نگهداری شده است.

logo-samandehi