گالری خورشید میزبان نمایشگاه گروهی کلاه سازی


نمایشگاه گروهی "کلاه سازی" از روز جمعه چهارم آبان ماه در گالری خورشید برپا می شود.

این نمایشگاه با آثاری از غزاله بیضایی، ملیحه ایمانی، مریم حسینی، ملیکا انصاری، شیوا قادری، مرضیه حسام زاده، ملیحه جوادیان، نیکتا حقیقت خو و محدثه کوهزادی تا چهارشنبه نهم آبان ماه ادامه خواهد داشت.

فروزان شاه کوپاه استاد راهنمای هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه، در رابطه با برگزاری نمایشگاه کلاه سازی بیان کرد: این نمایشگاه نتیجه یک دوره کوتاه مدت از کلاه سازی مقدماتی است که هنرجویان من دستاورد آموزشی خودشان را به نمایش گذاشتند.
لذا این نمایشگاه کیوریتور ندارد و صرفا استاد راهنما دارد، چون هر هنر جویی سبک و سیاق شخصی خودش را دارد و رویکردی جداگانه و کاملا شخصی؛ انسجام نمایشگاه در نتیجه و مروداکت یا محصولاتی است که بصورت هم هنریِ محض و خاص و هم کاربردی و فرمال ارائه شده.

شاه کوپان هدف از برگزاری نمایشگاه کلاه و سربند در دو گرایش هنری-کانسپت و کاربردی را تقویت توانمندی اجرای واقعی اکسسوری (این بار کلاه و سربند) در طراحان لباس دانست و گفت: این کلاه ها قابلیت ورود به دنیای نمایش و تئاتر را دارند و میتواند دریچه ای باشد برای ارتباط بین طراحان مد و هنر نمایش.

وی در رابطه با روند طراحی و ساخت این مجموعه گفت: این مجموعه نتیجه دوماه کار آموزشی است که طبق روش تدریس من از ایده تا اجرا، پس از گذراندن دوماه فراگیری بعد از آزمون و خطاهای بسیار به طراحی ساخت و اجرای کلاه خود پرداختند که چیزی حدودا سه ماه از صفر تا صد (از آموزش تا نمایشگاه) به طول انجامید.

این استاد هنر درمورد تعداد، ابعاد، سبک و تکنیک آثار بیان کرد: تعداد هنرمندان شرکت کننده ۹ نفر است و حدود ۵۰ عدد کلاه و سربند و نیم تاج در این نمایشگاه ارائه شده که ابعاد کلاه ها کاملا یک به یک و متناسب با سر و پوشش واقعی است؛ همچنین سبک های کلاه ها متفاوت است، هم کاربردی (برای مجالس مهمانی اختصاصی ِ زنانه) هم کانسپت برای اجرا در صحنه های تئاتر و سینما است.
تکنیک های ارائه شده از نمدمالی، قالب گیری، فلز کاری، تورکشی، پتینه سازی، پرینت سه بُعدی، عروسک سازی و هنر کاغذی است که همه این تکنیک ها توسط خود هنرجوها فکر و انجام شده.

به گفته شاه کوپان این مجموعه کانسپت کلی ندارد چون مجموعه پروداکت و محصول مشترک دارد هر هنرجو کانسپت خاص خودش را دارد و هدف هم رشد در زمینه اجرای اکسسوری با دو رویکرد هنری و کاربردی است که ارتباط هنرمند با دنیای واقعی مد نظر بوده است.

وی در ادامه افزود: من به عنوان استاد راهنما (نه کیوریتور) ملزم به تشویق هنرجویانم برای پرزنت و ارائه کارشان هستم و باید به تمام آنها بیاموزم و بخواهم که پس از خلق اثر یا محصول به ارائه و پرزنت آثارشان فکر کنند و اندیشه ای خلاق و بستری مناسب را جستجو کنند؛ که خُب نمایشگاه های هنری میتواند یکی از این بسترهای مناسب برای نمایش دادن آثارشان باشد، بنابراین از همه هنرجوهای دوره کلاه سازی دعوت میکنم و میخواهم که نسبت به پرزنت کارشان در جای مناسب و به شیوه درست توجه کافی داشته باشند. پس معیارم تلاش و حساسیت بالای هنرجویانم در خلق آثارشان خواهد بود که بهترین شکل کارشان را به اتمام رسانده باشند.

شاه کوپان در آخر بیان کرد: کلاه های کاربردی اصلا برای مجامع عمومی طراحی نشده و هدف طراحی برای خیابان و اجتماع نیست؛ بلکه برای مجالسی است که صرفا زنانه باشند. کلاه های هنری - کانسپت اول از همه به مثابه یک هنر سه بُعدی و مجسمه گونه است که فقط جنبه هنری دارد و برای نمایش و تئاتر به کار میرود. همچنین توجه به ابعاد هنری - ساخت کلاه ها، ترکیب بندی آثار، کلنجار رفتن با ساخت و ایجاد بافت و متریال تجربه اولی بود که هنرجویان به تنهایی داشتند و این برای خودشان و البته من خیلی لذت بخش و دلنشین بود.

علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند همه روزه از ساعت 16 الی 20 به گالری خورشید به نشانی خیابان آفریقا(جردن)، بالاتر از پمپ بنزین، کوچه تور، پلاک 70، طبقه اول مراجعه نمایند.



logo-samandehi