انجمن هنرمندان سفالگر به دنبال اخذ مجوز از وزارت کار

فروشگاه را با گالری اشتباه می‌گیرند!

رییس انجمن هنرمندان سفالگر گفت: انجمن عکاسان و گرافیک در انجمن‌های تجسمی از وزارت کار مجوز دارند و به همین دلیل می‌توانند به حوزه صنفی ورود پیدا کنند و به مسائل حقوقی جامعه هنری خودشان هم بپردازند. ما هم به فکر این هستیم تا چنین مجوزی از وزارت کار بگیریم و بتوانیم از حقوق هنرمندان خود دفاع کنیم.

فرزاد فرجیدر گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه چرا انجمن هنرمندان سفالگر با گالری‌دارها برای بهبود وضعیت فروش هنرمندان وارد مذاکره نمی‌شود؟ اظهار کرد: این مساله را می‌توان از چند سمت متفاوت مثل هنرمندان، گالری‌ها و در نهایت جایگاه انجمن هنرمندان سفالگر دید.

او با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان فروشگاه‌ها را با گالری‌ها اشتباه می‌گیرند، افزود: سیاست فروشگاه‌ها با گالری‌ها کاملا متفاوت است. کارهایی که بسیاری از هنرمندان به عنوان اثر هنری برای گالری‌ها می‌برند در واقع یک صنایع دستی فاخر است پس جایگاه آن هم متفاوت است. وقتی یک هنرمند می‌گوید اثرم را به یک گالری دادم، به کدام بخش آن داده‌ است؟ به بخش هدیه گالری یا در فضای ارائه اثر هنری داده است؟ بنا بر این جایگاه و تعریف مخاطب و رابطه‌ای که گالری با هنرمند ـ صنعتگر وجود دارد باید مشخص باشد.

رییس انجمن هنرمندان سفالگر با اشاره به اینکه انجمن هنرمندان سفالگر یک انجمن هنری است و اساسنامه آن به فعالیت‌های هنری اشاره دارد، ادامه داد: افرادی می‌توانند در انجمن عضو شوند که در جایگاه هنری صاحب نام هستند نه افرادی که صرفا در حال تولید صنایع دستی هستند اما با این وجود چون بسیاری از فعالان در رزومه کاری خود تعدادی آثار هنری دارند، صرف نظر از اینکه بخواهیم پافشاری کنیم که اثر آنها در حوزه صنایع دستی تولید می‌شود یا تجسمی، می‌توانند عضو انجمن شوند.

فرجی اعلام کرد: افرادی که در حوزه سفال و سرامیک فعالیت می‌کنند به اصطلاح یک شکل دو قطبی دارند. یک سمت آن کاملا جایگاه هنری و سمت دیگر آن کاملا صنایع دستی است.

او با توجه به اینکه مجوز انجمن هنرمندان سفالگر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شده است و تمام حوزه فعالیت آن و مشابه این انجمن به حوزه فعالیت‌های هنری می‌پردازد و دخالت در امور صنفی جزو وظایفش نیست. طبق این شرایط اگر بخواهیم دخالتی در امور صنفی کنیم یعنی خلاف عرف عمل کرده‌ایم.

رییس انجمن هنرمندان سفالگر بیان کرد: خواسته شده، تمام انجمن‌های هنری یک نظام صنفی تعریف کنند که حدود چهار جلسه برای تعریف حوزه نظام صنفی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است تا یک نظام جامع صنفی هنر تعریف شود و طبق آن قاعده، تمام انجمن‌ها علاوه بر اینکه در حوزه فعالیت‌های هنری خود می‌توانند دخالت کنند در حوزه فعالیت‌های صنفی هم تعاریف حقوقی پیدا ‌کنند و بتوانند به مسائلی که دفاع از حقوق هنرمند است، بپردازند.

فرجی همچنین درباره نفوذ این انجمن برای مشارکت در پروژه‌های شهری مشابه انجمن‌های دیگر توضیح داد: پیش از این، انجمن هنرمندان سفالگر نماینده‌ای در جلسات زیباسازی شهرداری نداشت اما امسال با نشست‌هایی که داشتیم، نماینده مشخصی را در زیباسازی شهرداری داریم تا مشکلات هنرمندان سفال و سرامیک هم از طریق این نماینده به گوش مسوولان برسد و حوزه فعالیتی ما هم به چشم بیاید.

logo-samandehi