آسیب سیل به حدود ۲۰۰ اثر تاریخی

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: با برآورد پهنه سیلابی مشخص شد، ۱۹۸ اثر در مسیر مستقیم سیلاب قرار داشته و صدمه دیده‌اند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، بهروز عمرانی در نشست تخصصی «میراث فرهنگی و مواجهه با بحران سیل» سخن می گفت با اشاره به اینکه پراکنش نامناسب زمان و مکان بارش در مناطق خشک و نیم خشک باعث ایجاد سیلاب‌های مخرب می‌شود، افزود: در کشور ما سیل بعد از زلزله در زمزه مخرب‌ترین بلایای طبیعی است که منجر به تخریب یادگارهای فرهنگی مناطق می‌شود.

وی تصریح کرد: عدم تکرار پذیری ماهیت میراث فرهنگی لزوم اتخاذ تدبیر بمنظور صیانت از اینگونه آثار را ضروری می‌سازد.

عمرانی با بیان این نکته که مطالعه سوابق سیل در ایران می تواند به الگوی مشخص از مناطق پر خطر در ایران اشاره کند افزود: از این رو باید وضعیت توپوگرافی در مناطق پر خطر بررسی، سابقه سیل خیزی آن مطالعه و تمهیداتی برای کاهش و یا رفع صدمات آن گرفته شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بیشتر شهرها و تمدن‌ها در کنار رودخانه‌ها بنا شده‌اند به همین خاطر سیل جزو جدایی ناپذیر از تمدن بشری بوده و بشر از همان ابتدا در پی جوابگویی به این عامل بنیان کن بوده و سعی کرده تا با شیوه‌هایی همچون ساخت سکو مصطبه بر زیر بناها در مناطق کم ارتفاع و دشت‌های پرپایش همچون آذربایجان اقدام کند.

عمرانی تصریح کرد: همچنین اقدام در ساخت دیوار و مسیر دهی در مسیر رودخانه‌های سیلابی مانند رودخانه مهران رود تبریز از دیگر روش‌های مهار سیلاب‌ها بشمار می‌رود.

وی افزود: در کتاب عالم آرای عباسی نویسنده و منشی شاه عباس توضیح می‌دهد که شاه عباس گفته چون قلعه و ارگ حکومتی تبریز در مسیر رودخانه‌ها ساخته شده است عثمانی‌ها می‌توانند سد و بند در بالا دست شهر بسازن و با جاری کردن آن باروی قلعه را تخریب کنند و بر قلعه مسلط گردند.
عمرانی با بیان اینکه تا کنون ۲۸۰۰ اثر در بخش شمالی تا مرکزی استان خوزستان در نقشه باستان شناسی ایران درج شده است گفت: با برآورد پهنه سیلابی مشخص شد، از این تعداد ۱۹۸ اثر در مسیر مستقیم سیلاب قرار داشته و صدمه دیده‌اند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری‌،گفت: این بررسی به صورت سنجش از دور نقشه‌های تهیه شده نشان می‌دهند که در پیشینه تاریخی این سرزمین نیاکان ما از وجود جریانات سیلابی و پهنه گسترش آن اطلاع داشته‌اند.

عمرانی افزود: به هر تقدیر عدم حفاظت از مراتع و استفاده بیش از حد از ظرفیت آن و اشتغال بستر رودخانه‌ها و نیز توسعه فیزیکی نامناسب شهرها بر روی مسیل های قدیمی و حرکت روان آب‌ها در بافت کالبدی شهرها و عدم توجه به تجربیات تاریخی سکونتگاه‌ها و الگوهای استقراری نکاتی است که باید از آن بهره جست.

logo-samandehi