آخرین نمایش تابلو صد میلیون دلاری پیش از فروش

روز جمعه به بازدیدکنندگان فرصت دیگری داده شد تا از تابلو نقاشی ۴۰۰ ساله منسوب به «کاراواجو» ‌ استاد چیره دست ایتالیایی پیش از آن که به مزایده گذاشته شود، بازدید کنند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته اسوشیتدپرس، یک خانه مزایده فرانسوی از علاقمندان دعوت کرد تا از تابلو نقاشی منسوب به «کاراواجو» که در سال ۲۰۱۴ توسط فردی در شهر تولوز فرانسه در اتاق زیر شیروانی پیدا شده بود، بازدید به عمل آورند. این تابلو نقاشی، تصویرگر یک قهرمان انجیل با نام «جودیث» است که سر یکی از ژنرال‌های آشوری را از تن جدا کرده است.

گمان می‌رود این تابلو نقاشی در سال‌های ۱۶۰۴ تا ۱۶۰۵ خلق شده باشد.

کاراواجو

به گفته‌ی «اریک تورکین» کارشناس هنری که دوسال پیش ترمیم این اثر را به عهده داشت، این تابلو نقاشی توسط یک مزایده‌گر در جریان جابه‌جایی لوازم خانه یک مشتری کشف شد.

«تورکین» با علم بر این‌که هنوز بر سر اصالت این تابلو نقاشی به عنوان یکی از آثار «کاراواجو» بین کارشناسان هنری اختلاف وجود دارد، ارزش این تابلو نقاشی را چیزی بین ۱۴۰ تا ۱۷۵ میلیون دلار برآورد کرده است. این تابلو نقاشی در بیست و هفتم ژوئن در شهر «تولوز» به مزایده گذاشته خواهد شد.

«تورکین» طی مصاحبه‌ای بیان کرد: «زمانی که از کشف این تابلو نقاشی و نقاش منسوب به آن مطلع شدیم، می‌دانستیم به محض آن که نام «کاراواجو» را به عنوان خالق آن معرفی کنیم، اختلاف نظرهای فراوانی به وجود خواهد آمد. ما از این موضوع مطلع بودیم چرا که تقریباً هر اثر هنری «‌کاراواجو» که از سال ۱۹۵۱ تاکنون کشف شده است با حواشی بسیاری همراه بوده است.»‌

به گفته «تورکین»، دو سال پیش دو کارشناس آثار هنری «کاراواجو»، این تابلو نقاشی را به عنوان یکی از آثار «لوئیس فینسون» یکی از هنرمندان فنلاندی که با «کاراواجو» آشنایی داشت، ارزیابی کردند. «‌فینسون» چندین تابلو نقاشی «‌کاراواجو» را در اختیار داشت و چندین نسخه از آن‌ها را کپی کرد. با این حال «کاراواجو» بیان کرد، یک کارشناس آثار هنری «کاراواجو» اصالت این تابلو را به عنوان یکی از آثار هنری «کاراواجو» تأیید و آن را یک شاهکار عنوان کرده است.

«‌تاراکوئین‌» در روز جمعه بیان کرد: «انرژی که از این چشم‌ها خارج می‌شود، عزم راسخی که در این چشمان تیره دیده می‌شود، تنها به «کاراواجو» تعلق دارد.»‌

پیش تر، موزه «لوور» فروش این تابلو نقاشی را رد کرده بود. «تورکین» معتقد است تصمیم موزه لوور مبنی بر عدم خرید این تابلوی نقاشی به این معنا نیست که این اثر متعلق به «کاراواجو» نیست بلکه قیمت ۱۰۰ میلیون پوندی آن برابر با بودجه ۱۵ سال موزه لوور برای خرید آثار هنری است و این موزه از پیش نیز ۳ اثر از این نقاش ایتالیایی را در اختیار دارد. «

«کاراواجو» متولد سال ۱۵۷۱ میلادی، یکی از هنرمندان ایتالیایی فعال در رم، ناپل، مالت و سیسیل در طول سال‌های ۱۵۹۳ تا ۱۶۱۰ میلادی بود. موضوع بیشتر نقاشی‌های او مسائل مذهبی بودند. در مجموع ۶۸ اثر نقاشی شناخته شده از «کاراواجو» وجود دارد که تنها ۴ نقاشی در اختیار مجموعه‌داران خصوصی است.

logo-samandehi