فایده سند ملی تجسمی چیست؟

«فرآیند و مرجع تدوین سند ملی هنرهای تجسمی» چندی پیش تصویب شد و تدوین آن در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی قرار گرفت؛ اما نه تنها هنوز مفاد این سند مشخص نیست، بلکه برنامه‌ها و اینکه قرار است مشخصا چه کمکی به هنرهای تجسمی کشور و هنرمندان آن کند نیز مشخصا اعلام نشده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس این ماده واحده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است سند ملی هنرهای تجسمی را با رعایت چارچوب تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ تدوین کند. در متن آن هم آمده است، «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است در راستای اجرای اقدام ملی ۱۴ ذیل راهبرد کلان ۹ نقشه مهندسی فرهنگی کشور و با توجه به مفاد بند ۲ شق (الف) ماده واحده وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مصوب جلسه ۷۴۸ مورخ ۱۳۹۳/۰۳/۲۷) سند ملی هنرهای تجسمی را با رعایت چارچوب تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ تدوین کند.»

در همین راستا هادی مظفری ـ مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ـ درباره سند ملی هنرهای تجسمی و اینکه اصلا قرار است چه کمکی به این حوزه و فعالانش کند، توضیح داد:در برنامه‌هایی که برای افق ۲۰ ساله کشور ترسیم شده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه‌های خود قرار داده که سند و چشم‌اندازه هنر را در بخش‌های مختلف تعیین کند؛ که این مهم در حوزه‌های موسیقی، نمایش و سینما صورت گرفته و اخیراً با دستور معاون اول رئیس جمهوری برنامه ریزی و تدوین سند ملی تجسمی نیز در دست دستور کار قرار گرفته که هنوز جلسات آن شروع نشده و گفت‌وگوها به بعد موکول شده است‌.

او اظهار کرد که ما نیز سعی می‌کنیم که در جریان تدوین سند ملی تجسمی از این فرصت استفاده کنیم و نقطه نظرات صنف‌ها و انجمن‌های هنری را برای تدوین سند قابل قبول در نظر بگیریم.

مظفری همچنین در پاسخ به این پرسش که سند ملی هنرهای تجسمی در چه زمینه‌هایی قرار است تدوین شود، خاطرنشان کرد: این سند قرار است به موصوعاتی همچون خلق اثر، شرایط هنرمندان، اقتصاد و بازار هنر و ... بپردازد. همان طور که از اسم آن بر می‌آید سند ملی هنرهای تجسمی قرار است که چشم‌انداز آینده این هنر را در کشور ترسیم کند و به همین خاطر هم برای ما مهم است که از حضور تمام صاحب‌نظرانی که در این موضوع کار پژوهشی انجام داده‌اند و سابقه در این زمینه را دارند، کمک‌ بگیریم. در همین راستا نظرات تمام صنف‌های هنری را خواهیم خواست در کنار آنها این کار را انجام می‌دهیم.

logo-samandehi