آماده سازی بناهای تاریخی البرز برای روزهای پس از کرونا

مرمت محوطه و حوض کاخ‌موزه نقاشی‌های دوره قاجار سلیمانیه، آغاز مرمت اضطراری بنای مسجد نجم‌آباد و نصب تابلوهای راهنما در محوطه باستانی ازبکی از جمله فعالیت‌هایی است که در استان البرز در دست انجام است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرزگفت: عملیات سامان‌دهی و مرمت محوطه و حوض جبهه شمالی کاخ‌موزه نقاشی‌های دوره قاجار سلیمانیه در دستور کار قرار گرفت.

فریدون محمدی با اعلام این خبر اظهار کرد: قدمت تاریخی حوض، هم‌دوره با احداث بنای کاخ‌موزه نقاشی سلیمانیه است که بخشی از حوض در قسمت جبهه شمالی اواخر دهه هفتاد و بخش دیگر آن اواخر دهه هشتاد، پس از انجام کاوش‌های باستان‌شناسی از زیر خاک خارج شد.

او با بیان این‌که، بدنه حوض کاخ‌موزه نقاشی سلیمانیه آجری بوده است، تصریح کرد: اقدامات مرمتی بدنه و کف این حوض با مصالح سنتی آجر و اندود ساروج، پیش از این انجام شده بود که با توجه به گذر زمان و آسیب‌های وارده، مرمت مجدد آن در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به اهمیت سامان‌دهی و مرمت این حوض، گفت: از آنجا که، کاخ‌موزه نقاشی دوره قاجار سلیمانیه آماده بهره‌برداری و ارائه خدمات‌دهی به همشهریان و گردشگران است، توجه به سامان‌دهی محوطه و همچنین مرمت حوض امری ضروری است.

او عنوان کرد: اندود بدنه، کف‌فرش حوض، سامان‌دهی آبراه‌های دور حوض و مرمت فواره از جمله مواردی هستند که انجام می‌شود.

محمدی اعلام کرد: میزان اعتباری که برای مرمت حوض کاخ‌موزه نقاشی‌های سلیمانیه پیش‌بینی شده، ۴۰۰میلیون ریال از محل اعتبارات ملی است.

نصب تابلوهای راهنما در محوطه باستانی ازبکی شهرستان نظرآباد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نظرآباد گفت: در نشست مشترک با حضور شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر و بخشدار مرکزی شهرستان مقرر شد، تابلوهای مسیریابی محوطه باستانی ازبکی در محل‌های تعیین ‌شده نصب شود.

مهدی کاظمی با اشاره به این‌که این نشست به‌منظور بررسی مشکلات و رفع موانع موجود در حوزه گردشگری و همچنین اتخاذ تصمیم‌های لازم برای تدوین برنامه‌های هفته گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به این‌که شهرستان نظرآباد یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان البرز محسوب می‌شود، لازم بود تا در راستای پاک‌سازی و زیباسازی حاشیه‌ها و همچنین مسیرهای محوطه‌های تاریخی و باستانی رایزنی‌هایی با مدیریت شهری این شهرستان انجام بگیرد.

او در ادامه نصب تابلوی سردر محوطه باستانی تپه ازبکی توسط شهرداری را از اهم موضوعات مطرح‌شده در این نشست برشمرد و تأکید کرد: ضمن انجام این امر، مقرر شد اقدامات لازم برای تعریض خیابان موزه آسیاب مهدی‌آباد که به جاده گردشگری منتهی می‌شود نیز در دستور کار قرار داده شود.

آغاز مرمت اضطراری بنای مسجد نجم‌آباد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: مرمت اضطراری مسجد تاریخی نجم‌آباد شهرستان نظرآباد در دستور کار اداره‌کل استان قرار گرفت.

فریدون محمدی در حاشیه بازدید از این بنای تاریخی، اظهار کرد: مسجد تاریخی نجم‌آباد از جمله بناها و آثار به‌جا مانده از دوره قاجاریه با ساختار گلی است که قسمت‌هایی از این بنا از جمله سقف آن دچار آسیب شده است.

او خاطرنشان کرد: تیمی متشکل از معاونان و کارشناسان حوزه باستان‌شناسی و میراث‌فرهنگی اداره‌کل استان، این اثر تاریخی و ارزشمند را مورد آسیب‌شناسی قرار دادند.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با بیان این که مسجد نجم‌آباد از جمله بناهای زیبا و فاخر محسوب می‌شود، گفت: دیدن بنایی فاخر آن‌هم با ساختار گِلی نه تنها در نوع خود بی‌نظیر است، بلکه معنویت خاصی را به همراه دارد، لذا ضروری است تا این بنا حفظ و احیا شود.

او با تصریح این مطلب که کار مرمت باید هرچه زودتر شروع شود، اعلام کرد: مرمت چنین بناهایی باید از اعتبارات استانی تأمین منابع شود، چرا که تخصیص اعتبار ملی برای مرمت بناهایی این‌چنینی وجود ندارد، لذا با نزدیک شدن فصل زمستان و با توجه به آسیبی که وارد شده، ضروری است تا کار مقاوم‌سازی اضطراری بنا در اسرع وقت آغاز شود.

محمدی در ادامه بیان کرد: برای بررسی عملیات مرمت این بنا باید تیمی مرکب از هیئت امنای مسجد، دهیار روستا، نماینده اوقاف و نماینده اداره‌کل استان تشکیل شود.

او حضور خیران را در امر احیای بناهای فاخر از جمله امور باقیات صالحات دانست و بیان کرد: افراد خیر و اداره اوقاف باید در کنار ما قرار گیرند تا این بنا مرمت شود. اگر باز هم اعتبار لازم تأمین نشد، عزم ما برای مرمت این بنای فاخر و ارزشمند جدی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز در خصوص مرمت اضطراری بنا گفت: باید هرچه زودتر اقدامات لازم برای عملیات اجرایی مقاوم‌سازی مسجد نجم‌آباد بر اساس اسلوب علمی و فنی انجام شود که تا پایان سال، شاهد بهره‌برداری از این بنا باشیم.

مسجد تاریخی نجم‌آباد شهرستان نظرآباد توسط میرزا عبدالکریم ساوجبلاغی از وزرای فتحعلیشاه قاجار ساخته شده است. هر چند اهالی منطقه، ساخت اصلی بنای مسجد را مربوط به ۷۰۰ سال پیش می‌دانند.

logo-samandehi